Psihologie, Relatii si sex

Nu te trezi cu fata la cearsaf

http://localhost/femeia/wp-content/uploads/2012/03/21/fata-cascand-r.jpg

De cele mai multe ori te scoli si te simti OK. In alte dimineti, trezirea e un chin: te simti slabita, apatica, fara chef de viata. Iar pana seara, cea mai mica enervare te face sa nu-ti doresti decat sa te intorci sub plapuma si sa nu mai stii de nimic. Pana acum, aceste stari erau puse pe seama bioritmului fiecareia. Insa se pare ca aceste crize au mai putin de-a face cu ritmurile „abstracte” ale interiorului tau si mult mai mult cu motive prozaice: viata privata, prietenii, mediul si stilul an care traiesti, radarul interior; si, nu in ultimul rand, cu hormonii.

Daca aceste caderi ti se intampla rar si neregulat, nu e cazul sa le iei in seama: fac parte din viata fiecaruia. Situatia se schimba atunci cand problema devine frecventa si ai senzatii si stari care te istovesc sau te indispun peste masura. Sentimentele sunt un barometru a ceea ce ti se intampla. „Tristeturile” tale pot sa nu fie chiar inceputul unei depresii, dar sunt un semnal de alarma de care e bine sa tii cont.

Oamenii veseli te indispun

Te simti mohorata dupa ce te intalnesti cu o persoana pe care n-o simpatizezi, e de inteles; dar e ciudat daca te simti prost chiar si atunci cand vezi pe cineva care te place si pe care il placi. Nu numai oamenii antipatici ne indispun.Daca te duci cu iubitul tau in vizita la parintii lui si dupa aceea esti intoarsa pe dos si ai senzatia ca esti mica si proasta, ei bine, s-ar putea sa ascunzi ceva fata de tine insati – probabil ca stii ca nu e o relatie de durata si nu vrei sa-i spui, de teama sa nu dezamagesti – pe el si familia lui. Sau: e o noapte de vineri, in care vrei sa stai singura acasa, in timp ce toti prietenii tai petrec; scenariul asta poate fi declansatorul unei vechi temeri, aceea de a nu fi abandonata. Esentialul este sa identifici corect cauza. O data ce cunosti modelul iti va fi mai usor sa-l controlezi, sa-l combati si, de ce nu, sa-l previi.

Tratament:

  • Ca sa te bucuri de prezenta celorlalti, bucura-te mai intai de prezenta ta. De obicei, suferim din cauza unor standarde prea inalte care ne ghideaza viata interioara; care functioneaza ca un adevarat cerc vicios: nu le putem implini, deci suntem proaste, urate, lipsite de vointa. In loc sa gandesti „De maine imi schimb personalitatea”, sau „O sa-mi gasesc un iubit”, transforma aceste idei in lucruri concrete, pe care le poti materializa imediat: urmeaza un curs de yoga, invita-ti colegii la o petrecere. In felul acesta nu te vei mai simti presata si stresata de ceea ce vrei sa schimbi in viata ta.
  • Fa ceva nou, iesi din rutina. Oamenii fericiti sunt tot timpul alertati an sens pozitiv; provocati si curiosi de ceea ce se intampla an jurul lor. Apuca-te de olarit, invata limba franceza, sau tai chi. Nu trebuie sa fie ceva impus, obligatoriu, ci un lucru de care esti intr-adevar interesata.

Uneori, motivul pentru care esti obosita dimineata e cel mai banal: n-ai dormit destul. Obisnuinta de a manca pe apucate, prea multa bautura sau dependenta pentru somnifere se razbuna la un moment dat.

Tratament:

  • Chefuieste, dar chefuieste cu cap. Sa iesi seara de seara cu amicii nu e chiar cea mai buna idee. In noptile in care o faci, alege sa bei un sprit, in loc de vin sec si, in general, adauga la fiecare pahar, de orice, un pahar de apa. Nu uita, alcoolul este un depresiv.
  • Cand te simti prost si incepi sa iei somnifere sau analgezice, ai facut primul pas spre a te simti si mai prost. Vorbeste cu medicul tau de familie sau cu farmacista sa iti recomande solutii alternative, cum ar fi fitoterapia sau homeopatia.
  • Carbohidratii complecsi care se gasesc in paste si in painea integrala sunt cunoscuti pentru faptul ca stimuleaza serotonina – hormonul raspunzator de „fericire”. Pe de alta parte, carbohidratii simpli care se gasesc in dulciuri, ciocolata sau painea alba iti ofera o energie temporara care, dupa aceea, te lasa si mai secata de puteri. Nivelul insuficient de vitamina B poate fi si el un factor care contribuie la slabiciunea ta.
  • Cand nu dormi suficient scade nivelul zaharului in sange, ceea ce te face ametita si fara capacitatea de a te concentra. Mananca cinci sau sase mese mici pe zi; dupa o noapte nedormita, te va ajuta sa mentii zaharul la un nivel stabil.

Te simti responsabila de toti si toate

Nu e nevoie sa fii doctor in medicina ca sa realizezi ca traim intr-o societate stresanta. Numai pentru ca le vedem si le auzim zilnic, nu trebuie sa lasam lucrurile neplacute sa ne induca sentimentul de culpa. Uneori, esti in stare sa ignori toate vestile catastrofale saptamani in sir, dar dintr-o data auzi despre un copil violat, un jaf armat sau un accident cu multi morti si ti se pare ca ai fi putut face ceva ca sa impiedici toate astea.

Tratament:

  • Asuma-ti rolul pe care il ai. Intreaba-te an ce masura esti responsabila pentru ceva si ceea ce poti sa faci, fa, daca nu, nu. N-ai violat tu copilul si nici nu ai jefuit pe nimeni. Nu poti schimba ceea ce s-a intamplat, e adevarat, dar nu esti lipsita de putere. Lucrurile mici sunt la fel de importante. Ofera-te voluntar intr-o asociatie de protectie a victimelor, doneaza bani pentru familiile celor indoliati.
  • Exerseaza ceea ce psihologii numesc „controlul asumarii”. N-ai cum sa opresti SIDA sau sa faci sa inceteze criza din Irak, dar iti poti controla reactiile la aceste probleme. Asta nu inseamna sa nu mai „auzi” vestile proaste sau sa nu-ti pese, inseamna doar ca trebuie sa-ti mentii empatia la niste standarde firesti si, pe cat posibil, utile. Poti cere chiar sfatul unui psiholog, daca e nevoie.

Cand esti trista si stii motivul, tristetea se dizolva incet, dar sigur. Dar cand slabiciunea si durerea sunt confuze, vagi, fara obiect, iti vine greu sa iesi din starea asta. Cum spuneam la primul punct, invata sa recunosti exact motivul pentru care lucrurile o iau ancet in jos. Brandusa, o femeie de afaceri de 30 de ani, a reusit sa faca asta: „Stateam cu creionul in mana incercand sa fac niste calcule complicate pentru raportul saptamanal si am adormit. Cand m-am trezit nu m-am gandit ca am gresit, dar o sa recuperez. Nu, m-am simtit o proasta care nu e buna de nimic si pe deasupra mai e si lenesa. Cu fiecare minut ma simteam mai rau.”

Tratament:

  • A-ti identifica gandurile care te deprima poate fi cea mai buna cale de a scapa de ele. Asculta-ti vocea interioara: te incurajeaza sau mai mult te submineaza?
  • Persoanele care sunt mai intransigente cu ele insele decat cu restul lumii trebuie sa invete sa-i judece pe toti la fel. Imagineaza-ti ca prietena ta a ratat o prezentare importanta, sau a petrecut noaptea cu un barbat execrabil, nu ai face tot posibilul sa o bine dispui? Incearca sa-ti arati si tie aceeasi bunatate.
  • Nu te grabi sa tragi concluziile. Daca nu ai primit slujba pentru care te simteai capabila, nu insemna ca te-ai prezentat prost la interviu. Poate ca angajatorii cautau pe cineva cu alt tip de experienta sau pur si simplu nu au fost de acord cu salariul pe care l-ai propus. Telefoneaza pentru a afla care este adevarata problema; raspunsul iti poate oferi niste indicii de care ai sa tii cont data viitoare.
  • Daca ai nevoie de ajutor pentru a fi mai indulgenta cu tine, poti participa la terapii de grup.
  • Terapia cognitiva nu este atat o terapie pentru o atitudine pozitiva, cat pentru una realista. Gandurile exclusiv benefice pot masca adevaratele probleme pe care ar trebui sa le rezolvi, in timp ce o gandire rationala te fortifica si te face efectiv sa te simti mai bine.

Da, chiar despre SPM e vorba. Destul de surprinzator, femeile uita de sindromul cu pricina, dar el nu le uita pe ele. Luiza, asistenta radiolog, 25 de ani, marturiseste razand: „Imediat dupa ovulatie ma simt lipsita de aparare, neinteresanta si imi detest slujba, vreau sa-mi dau demisia imediat. Dupa aia, imi trece de parca n-as fi fost vreodata nervoasa sau nesuferita.” Sindromul premenstrual se caracterizeaza printr-o crestere a nivelului de estrogen, care te face sa te simti iritabila, uituca si gata sa jelesti pana si asfintitul soarelui.

Un alt hormon important, mai putin cunoscut, dar nu mai putin responsabil de SPM, este oxitocina. In culturile mai vechi fetele erau considerate bune de maritat imediat dupa ce aveau primul ciclu si, in consecinta, ramaneau insarcinate foarte de tinere. Astazi nu se mai intampla lucrul acesta si unii oameni de stiinta cred ca oxitocina contribuie la starea de depresie, facandu-te sa te simti pierduta si singura.

Tratament:

  • Daca SPM te ataca in fiecare luna, vorbeste cu medicul de familie sau cu un ginecolog pentru un tratament de prevenire.
  • Anticonceptionalele iti modifica nivelul de estrogen si progesteron. Daca te fac sa te simti rau, nu mai sta pe ganduri, schimba-le! Foloseste remedii naturale ca levantica sau balsamul de lamaie care ajuta acesti hormoni sa se echilibreze.

Daca ai cateva dintre simptomele de mai jos, nu astepta pana ajungi la fundul butoiului cu melancolie. Da fuga si consulta un psiholog.

  • Tristete, senzatie de gol/frica
  • Pierderea interesului pentru lucrurile care altadata iti placeau
  • Lipsa apetitului sexual si lipsa de placere
  • Oboseala, iritabilitate, plans obsesiv
  • Sentimente de vinovatie, pesimism, fara speranta, fara vointa, fara ajutor
  • Trezitul prea devreme sau dormitul prea mult
  • Bulimie sau anorexie
  • Energie scazuta, oboseala, senzatia de incetinire
  • Dificultati de concentrare si in luarea deciziilor de rutina

You Might Also Like

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>