Esti aici
Femeia.ro > Carieră > Recrutare: Inteligența vânătorilor de capete

Recrutare: Inteligența vânătorilor de capete

Când e vorba despre recrutare, inteligența și intuiția se completează și este un bun vânător de capete cel care deține aici proporția de aur. Aflăm mai multe despre aceasta de la Alina Conu,  co-fondatoare și Managing Partner al Kapital HR

După 17 ani de experiență în domeniul consultanței în resurse umane, în România și Austria, Alina a făcut parte din companii românești și internaționale implicate în proiecte importante de căutare executivă pentru poziții si funcții de top management. A studiat Psihologie si Resurse Umane

Cum ați ajuns să lucrați în recrutare și de cât de utile au fost studiile de psihologie?

După ce am terminat facultatea, am participat la un curs de recrutare în urma căruia am fost angajată de către compania care îl organiza. Astfel a devenit primul meu angajator, oarecum neașteptat, pentru că nu eram încă decisă că asta vreau să fac. Uneori viața îți vine în ajutor, s-a dovedit a fi o decizie bună, căci, iată, încă fac asta, după 17 ani. Studiile de psihologie au ajutat foarte mult. Cred că ajută în orice profesie de presupune interacțiune umană, cu atât mai mult când este vorba despre evaluarea potrivirii oamenilor pe anumite joburi și în anumite medii.

Ce calități trebuie să aibă un recrutor?

Primordial este să fii curios și obiectiv. Curios pentru că altfel este dificil să asculți cu atenție atâtea povești de viață și obiectiv pentru că altfel este un risc mare să proiectezi sau să te identifici cu candidații. Este de asemenea nevoie de anumite abilități pentru a face oamenii să se deschidă, comunicare, căldură, încredere.

În ce constă procesul de recrutare?
Viața unui consultant în recrutare este destul de diferită de cea a unui recruiter intern. În cazul nostru este vorba despre consultanță. Aici este foarte important să înțelegi și business, pentru că recrutarea la nivel de management presupune și să evaluezi candidații din punctul de vedere al knowhow-ului de business, dincolo de ceea ce numim noi soft skills.

Așadar cu asta începe un proces de recrutare în businessul nostru. Înțelegem foarte bine industria, profilul de business al clientului, apoi cultura organizațională. Abia după aceea începe contactarea candidaților, care este un process de headhunting în general. Urmează evaluarea candidaților în cadul interviurilor, selecția celor potriviți și cel mai fericit moment, cel al ofertării câștigătorului. Ca și recruiter în consultanță, este foarte importantă gestionarea relației dintre client, cel pentru care angajezi și consultant.

Care sunt cele mai căutate domenii azi?
IT, Online marketing, agribusiness.

Ce tip de om se caută?
Depinde, în general se caută oameni potriviți culturii și viziunii angajatorilor. În mod particular, se caută oameni implicați, poate prea implicați.

Cum a fost anul pandemic pentru recrutori și pentru cei care caută un loc de muncă?
Pentru noi a fost un an dificil, de fapt au fost dificile primele luni de la apariția pandemiei. Am simțit însă o solidaritate între partenerii de business care pe mine m-a impresionat. Am trăit asta atât pe pielea mea, dar am văzut și în afară. Mi-a plăcut să văd că oamenii nu s-au lăsat!

Cât despre candidați, depinde în ce situație i-a prins pandemia. Pentru cei fără job nu a fost neapărat ușor. Candidații care aveau deja un job, au făcut însă schimbări mult mai greu…au ales siguranța, și pe bună dreptate.

Cum se desfășoară lucrul cu companiile? Există discuții în care stabiliți cum arată candidatul potrivit?
Așa incepe orice proiect nou, cu o discuție față în față sau mai nou, video, în care detaliem cât se poate de bine profilul, contextul, echipa.

Ce rol are autoevaluarea în găsirea jobului potrivit?
Autoevaluarea are un rol important dacă este făcută cu obiectivitate, corect. Nu cred că este punctul forte al oamenilor. În general oamenii fie se supraevaluează, fie se subevaluează. 

Inteligența e un atu pentru candidați?
Inteligenta te ajută să te descurci, să înveți cu ușurință, să te adaptezi diferitelor situații. Dacă vine la pereche și cu inteligența emoțională, avem premise foarte bune de a avea success.

Există o deformare profesională a recrutorilor? Faceți evaluări în viața personală?
Da!  (râde)

Ce rol are limbajul nonverbal în evaluare?
Limbajul nonverbal transmite subtilități pe care cuvintele nu reușesc să le transmită, sau poate indica anumite lucruri pe care o persoană vrea să le mascheze. Este important ca om de HR să știi să îl descifrezi.

Ce sfaturi ați da oricărui candidat?
Să fie autentici! Să fie curajoși, curioși, iar atunci când interacționează cu consultanții de recrutare să fie deschiși, sinceri, să pună întrebări. Noi suntem și de partea lor, nu doar de partea clienților.

Text: Roxana Melnicu – articol publicat în revista Univers Psihologic nr 5

Foto: arhivă persoanală

Comments

comments

Lasă un răspuns