Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Calea spre succes > Serviti de trenulet

Serviti de trenulet

În București, există un restaurant unde nu suntem întâmpinați de ospătari: la Café Royal Express, servirea o fac trenulețele care aduc comanda în dreptul mesei.

Inedita experiență poate fi trăită aproape de centrul Capitalei, la palatul Bragadiru. Alina Tălmăcean, managerul locului, mi-a povestit cum s-a născut ideea, cum a fost întâmpinată de clienți și, desigur, ce planuri are în menținerea restaurantului în preferințele celor care ajung aici doar din curiozitate.

„La munte sau la mare?“, sunt întrebată la intrare. Fiind cald afară, am ales un loc mai retras în zona de munte. Pe masă, erau bilete de culori diferite, în funcție de categoria comandată: băuturi, fel principal, desert etc. Am bifat cu pixul ce mi-am dorit să consum. Nici n-am apăsat bine pe butonul din dreptul mesei, că trenulețul pufăia pe platformă spre masa la care eram așezată. Am pus biletul completat, cu mențiunea „fără zahăr“, și i-am dat voie să plece, tot din buton. După ce m-a servit, am apăsat „eliberează trenul“. Un gest care mi se pare o dovadă de civilizație și respect pentru clientul care așteaptă, în orice restaurant, indiferent dacă are sau nu trenulețe.

Idee pe șine

Sunt multe restaurante în marile capitale ale lumii ce poartă acest nume, însă acolo clienții sunt serviți în tren, nu de tren! Cum s-a născut ideea acestui local? Alina Tălmăcean a călătorit mult în afara țării, iar în ultimii zece ani, s-a ocupat numai de restaurante, chiar dacă la bază nu e cârciumar, ci economist. Așadar, nu se află la prima experiență în branșă. A văzut trenulețe la Praga, dar ideea a venit din partea unei cunoștințe. I-a surâs așa de tare, că a decis s-o implementeze. A renunțat imediat la celelalte afaceri și s-a concentrat doar pe dezvoltarea restaurantului cu trenuleț. De aceea, atunci când suni pentru rezervare, răspunde chiar managerul. „E un nou început. Nimeni nu poate face treaba mai bine decât tine. Ca lucrurile să iasă cum trebuie, de promovare e musai să te ocupi singur.“

Alegerea numelui nu a venit la fel de ușor pe cât pare. Dar ideile simple sunt cele mai bune. „Am zis că, dacă stăm totuși la palat, numele să sugereze locația și trenul, fiindcă totul vine folosind trenul. Așa am ales Royal Express“, explică managerul. A deschis porțile în luna aprilie a acestui an. Aproape în același timp când la Tokyo s-a deschis un restaurant similar. „A fost o coincidență plăcută“, spune ea.

Ochii curioșilor

Lumea ajunge aici din vorbă în vorbă. Nici nu prea ar avea cum altfel. Deși e poziționat central, locul nu e unul cu vad și, din păcate, traficul în zonă este destul de aglomerat. „A fost o conjunctură ciudată în alegerea spațiului, mărturisește ea. Mie îmi plac foarte tare clădirile vechi. Cred că în viața anterioară am fost o mică prințesă, m-au fascinat crinolinele. De aceea, mi-a plăcut foarte tare locul, l-am văzut de închiriat, zona era centrală – la cinci minute de Palatul Parlamentului, multe locuri de parcare, spațiu generos pentru estacade… Era foarte important să am suporturile de tren“, explică ea. Abia după ce a văzut locul a proiectat „infrastructura“ trenurilor. Pentru cele două decoruri (mare și munte) a colaborat cu un pictor din Tulcea. Chiar dacă spațiul e mic, cu maximum 50 de locuri, toate pregătirile pentru deschidere au durat în jur de patru luni. „Sistemul e sofisticat, nu știam nimic despre trenulețe. Ele funcționează pe senzori, a fost nevoie de platforme. Ușor-ușor, am construit tot ce înseamnă lemn“, explică ea.

Șeful din bucătărie

Dacă în ce privește partea tehnică nu se implică prea mult, managerul intervine în tot ce înseamnă preparate. „Eu am alcătuit meniul, eu supraveghez bucătăria, eu fac aprovizionarea, în sensul că știu foarte bine ce am de cumpărat. Îmi place să le ofer oamenilor ce consum eu acasă. Nu avem nimic semipreparat. Am copii și știu ce înseamnă să mănânci sănătos. În primul rând, eu sunt client și după aceea patron de restaurant“, spune ea. Nu a mers pe principiul marilor lanțuri de restaurante care au multe feluri de mâncare, ci pe un meniu scurt, dar foarte bine făcut. „Degeaba ai un meniu stufos și nu ești în stare să-l faci“, afirmă ea. Meniul cuprinde feluri de bază simple, salate, dulciuri de casă, băuturi calde și reci, cocktailuri.

Drumul trenului

M-a interesat dacă în caz de urgență, când e aglomerat, face rabat la idee și are câțiva ospătari care să asigure servirea, dar managerul mă asigură că deocamdată nu s-a întâmplat, fiindcă atât ea, cât și angajații sunt mereu în priză. Mai mult, fiind explicate clar informațiile pe biletele colorate, clienții nu au simțit până acum nevoia de lămuriri suplimentare. Nu s-a întâmplat nici ca trenul să încurce comenzile, pentru că totul e monitorizat de la bar, nici să deraieze.

Dincolo de vagon

„Lumea vine doar după-amiaza și seara. M-aș bucura să prindem și prânzul. Eu știu să fac de toate, de la meniul cel mai puțin costisitor la unul foarte laborios, dar deocamdată nu sunt cerințe.“ Însă când cineva comandă cu o zi înainte (de exemplu, sarmale), dorința îi este îndeplinită, deși felul respectiv nu apare în meniu.

Sigur că lumea vine la Café Royal Express mai ales din curiozitate, dar cei care rămân o fac pentru mâncarea gătită cu grijă și, desigur, pentru înghețata preparată după rețete de gelato din Italia și prăjiturile de casă inspirate din rețetarul unor doamne cu experiență – tort de ciocolată, tiramisu, cremșnit. Acesta este de fapt chiar visul Alinei Tălmăcean: să facă din local o afacere de familie, care să funcționeze mulți ani de-acum înainte, din generație în generație. „Copilul meu cel mic are opt ani, dar nu gustă trenulețele, fiindcă e al secolului acesta, unde gadgeturile au întâietate, dar cel mare, care are 16 ani, mă încurajează. Văd un viitor bun pentru acest restaurant“, spune Alina Tălmăcean.

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.28/17.07.2014

Autor: Lidia Năstase

Sursa foto: arhiva personală


Lasă un răspuns

Sus