Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Confesionalul de la birou

Confesionalul de la birou

Premise

In fiecare dintre femei se ascunde o cabotina; fiecare vrea sa fie Miss Popularitate. Si e cel mai comod sa fii in centrul atentiei oferind pe tava colegilor detalii picante despre viata ta personala. In definitiv, prietenia dintre femei se cladeste pe impartasirea micilor secrete, pe jumulirea in comun a ultimului subiect de birfa. Mai mult, confidentele de la serviciu sint, dintr-un anume punct de vedere, confidentele ideale. De ce sa nu recunoastem: uneori iti e mai usor sa iti descarci sufletul in fata unor straini decat iti este sa vorbesti cu cei dragi. Dar ia seama la riscuri…

Probleme

Sa (de)pui prea mult suflet la serviciu e la fel de primejdios ca fitaitul printre birouri in fundul gol. Dezvaluirile senzationale risca sa iti compromita credibilitatea – sau sa iti indeparteze prieteniile de la munca. Cum iti dai seama cand este ok sa vorbesti despre problemele care te privesc numai pe tine si cand e mai bine sa-ti pui lacat la gura?

Solutii

Cand esti in Roma, fa ca romanii

Dupa angajare crezi ca poti sa respiri usurata: ai ajuns la liman. In realitate, numai dupa ce ai analizat (si asimilat) cultura companiei poti spune ca ai din nou pamantul sub picioare. In fiecare birou exista reguli nescrise. Totul e sa inveti sa le… simti, sa nu te trezesti ca ai sarit calul.

Asculta cum vorbesc colegii. Si fa ca ei. Sau daca vrei sa fii si mai sigura, ascute-ti urechea la cel care da tonul. Ia-l in vizor pe manager. Seful vorbeste despre sotia lui? Isi aduce familia la petrecerile oficiale? Cand timp esti inca nesigura, e mai prudent sa fii rezervata decat expansiva – in ceea ce priveste viata ta personala.

Ia in calcul, de asemenea, circumstantele si viteza cu care circula barfele. Una e sa lucrezi intr-o companie… intima – cu doar patru parteneri de afaceri, oameni de incredere care te cunosc bine, si alta e sa muncesti intr-o firma cu zeci de necunoscuti care abia asteapta sa te „toace.”

Pastreaza perimetrul tau de confort

Fosta mea sefa isi incepea fiecare sedinta cu o relatare a ultimei tentative de a-si convinge sotul sa ia Viagra. Si cand una dintre colege i-a cerut o zi libera pentru un control medical, ne-a dat pe spate cu povestea unei aventuri la ginecolog. Desi ma consider destul de deschis la minte, marturisesc ca nu m-as fi simtit bine sa discut astfel de lucruri cu o straina.

Multi oameni aleg sa nu vorbeasca despre viata lor intima, chiar daca cultura companiei, colegii, seful, nu privesc incruntati chestia asta. Cand iti aduci viata personala la birou devine greu sa ti-o iei inapoi cind se termina programul.

Daca te intinzi prea mult la discutii „la o tigara, cafea, pahar cu apa etc.”, pe langa riscul de a ramane cu treaba nefacuta, cazi intr-o cursa grava: lasi sa se inteleaga ca pentru tine nu exista nici o granita intre viata privata si cea profesionala, ii inviti pe colegi sa te sune acasa si sa iti invadeze spatiul privat.

Cum poti sa separi chestiile personale de cele care tin de serviciu fara sa-ti jignesti colegii care incearca sa fie prietenosi? Cea mai buna solutie e sa abati conversatia spre subiecte neutre: hobby-uri, filme, posibile destinatii de vacanta.

Cand lucrezi cu barbati

Informatii pe care le poti impartasi firesc cu femeile pot deveni periculoase cand ajung la urechile unui barbat. Povestile in care femeile se arata „slabe” ii oripileaza pe masculi. Pentru ei, puterea tine de rang. Nu spune niciodata ceva care te-ar putea pune intr-o lumina proasta; asta te face – in ochii lor – sa iti pierzi rangul. Si ajung sa te trateze ca atare.

Gandeste, apoi vorbeste

Ehe, prietenia anevoie se cunoaste… Daca tu si colegele tale faceti schimb de informatii personale, poti crede ca e bine sa le impartasesti practic orice. Nu-i deloc asa: tot ce le spui se poate intoarce impotriva ta.

Sa zicem ca ai castigat o excursie gratuita. Topai de bucurie si iti strigi norocul in gura mare. Tu esti fericita, dar asta nu inseamna ca si prietenele tale de la birou iti impartasesc entuziasmul. Ele gandesc pragmatic: daca tu pleci, asta insemna mai multa munca pentru ele.

Mama ta se simte rau? Spune-i asta sefului si se va feri sa-ti dea pe mana proiecte importante, convins fiind ca nu-ti mai sta gandul la munca. In astfel de cazuri, numai tu poti decide ce conteaza mai mult: avansarea in cariera sau suportul emotional.

Momentele de criza

Cand un telefon sau un e-mail iti aduce o veste proasta simti nevoia sa o impartasesti cuiva, sa cauti sprijin. Dar adesea e mai bine sa te abtii sa-ti dezvalui problemele personale colegilor. Daca nu te poti concentra, e preferabil sa ii spui sefului motivul, decat sa creada ca nu te mai intereseaza slujba sau ca nu ai abilitatile necesare sa faci ce ti s-a dat.

Dar nu te repezi sa-i spui numaidecat. Poate vei fi tu insati surprinsa ca iti mentii performantele profesionale in ciuda crizei personale prin care treci. „La primele infatisari la tribunal (pentru a obtine pensie alimentara de la tatal fiului meu), am mers in biroul sefului si m-am jeluit lui, cerandu-i la sfirsit sa-mi dea ziua respectiva libera”, isi aminteste Mariana, 27 de ani.

„Mare greseala! Pentru ca am fost foarte deschisa si i-am vorbit de criza prin care treceam, seful mi-a lipit o eticheta nedreapta: are probleme personale. Si mi-a fost apoi foarte greu sa recuperez terenul pierdut, sa il fac sa inteleaga ca sunt o femeie de cariera. Ar fi trebuit doar sa ii cer o zi libera, fara sa intru in detalii, fara explicatii in plus, fara lamentari.”

Echilibru si politete

Daca obisnuiesti sa fii foarte deschisa cu colegii referitor la viata ta personala, e greu ca de maine sa faci o intoarcere la 180 de grade si gata; dintr-o data, sa te trezesti ca tii la intimitatea ta. Cu alte cuvinte, o data ce le-ai spus colegilor despre mama ta imposibila si despre ciclul tau dereglat, ai declarat ca viata ta personala e un camp deschis.

Nu e bine nici sa cazi in extrema cealalta. Un indiciu pe care il dai sefului despre viata ta poate sa ajute la cultivarea pe termen lung a unei relatii profesionale fructuoase pentru tine.

O informare simpla: „Tata e bolnav” sau „peste 3 zile ma operez, dar nu e nimic grav si ma intorc la lucru dupa 2 saptamani” – ar trebui sa fie suficient. Daca seful sau colegii te preseaza pentru mai multe detalii pe care nu vrei sa le dai, explica politicoasa ca (deocamdata) iti vine greu sa vorbesti despre asta. Sigur or sa te inteleaga.

Reconstructia

Daca ai dezvaluit informatii care te lasa expusa si te fac sa te simti inconfortabil – sau te temi ca ti-au compromis credibilitatea – fereste-te sa te scuzi si iar sa te scuzi spasita. Chestia asta nu face decat sa iti sublinieze pacatul. Daca ai ridicat o problema care poate pune sub semnul intrebarii atasamentul tau fata de companie, clarifica lucrurile cu gratie.

Spune: „V-am spus ieri ca ma gindesc serios sa emigrez. Dar, in mod clar, chestia asta nu e in agenda mea decat peste 3 ani” si atat! Cea mai buna modalitate de a-i face pe ceilalti sa uite de viata ta privata este sa stralucesti profesional.

Traseaza o granita clara intre birou si acasa, sa nu mai cari dupa tine problemele de acasa la serviciu si invers. E asa de simplu sa ai o viata echilibrata! Nu trebuie decat sa iei lucrurile pe rand: sa te concentrezi asupra celor de acasa cand esti acasa si asupra carierei cand esti la birou.




Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus