Esti aici
Femeia.ro > Cariera > La munca supravietuieste cine poate

La munca supravietuieste cine poate

De altfel, lucrurile s-au complicat intr-atat, incat putem clasa munca, fara sa gresim, la sporturi extreme. Astazi, trebuie sa te cateri pe scara ierarhica, sa faci cariera si sa ramai mereu pe val, sa sari si sa cazi tot timpul in picioare. Iata 6 dintre cele mai amenintatoare provocari moderne si solutiile lor salvatoare.

Conectata non stop la slujbahttp://localhost/femeia/wp-content/uploads/2012/03/21/sad-woman-front-of-pc-r-1.jpg

Colegii te suna in timpul pauzei de masa, seful te cauta pe mobil in toiul noptii… E ironic ca tocmai gadget-urile hi-tech menite sa ne faca viata mai usoara la serviciu devin lese invizibile ce ne leaga de birou. Mesageria vocala, sms-urile, e-mail-ul, mobilul sunt unelte care le permit colegilor sa te contacteze oriunde, oricand, stergand astfel bariera dintre job si viata ta privata. Sa poti fi cautata si gasita non-stop e ca si cum n-ai pleca niciodata de la munca.

Solutie: Limiteaza-te! In afara orelor de serviciu, nu-ti mai verifica de mii de ori corespondenta electronica. Mesajele pot sa astepte pana dimineata. Rareori poti sa rezolvi ceva peste noapte. Daca nu te poti abtine sau chiar e musai, incearca sa te loghezi la Internet doar o singura data pe seara.

Iar daca sefa nu ti-a spus ca va avea nevoie de tine, poti chiar sa-ti inchizi telefonul de serviciu – asta va crea un spatiu de respiro intre viata ta privata si slujba. Asigura-te ca nu-ti incurajezi involuntar colegii sa te sune oricand, atunci cand, spre exemplu, le pui la dispozitie toate numerele tale de telefon sau accepti sa te ocupi de cate un proiectel acasa.

Sa-i dai de inteles sefului (si altor cateva persoane importante!) ca esti disponibila si in afara programului e o miscare inteligenta, dar sa instiintezi tot personalul – asta te lasa la bunul plac al unor angajati nerespectuosi care profita de tine.

 

Cresterea de salariu

Tu tot speri, dar in zilele noastre, cresterile sunt rare si nesubstantiale. Ai lucrat cu spor si e firesc sa te astepti la o recompensa financiara. Dar la cat de greu se misca lucrurile in economia noastra, majoritatea patronilor nu-si vor goli buzunarele cu mai mult de cateva procente mizerabile. Doar n-o sa te imbogateasca ei pe tine…

Solutie: O marire rezonabila nu e chiar fara speranta. Dar pentru asta trebuie sa-i convingi pe oamenii cu putere de decizie din companie. Cum ajungi la ei? Prin seful tau direct – el e cel care, la o adica, iti va sustine cauza in fata mai marilor companiei.

Iata cum ii poti demonstra ca meriti: programeaza o intrevedere cu el in perioada evaluarilor anuale, sau la 6 luni dupa ce te-ai angajat. Asigura-l ca intelegi ca nu depinde intru totul de el si ca s-ar putea sa aiba mainile legate, dar ca vrei totusi sa-i explici de ce crezi ca meriti banii. Evidentiaza-ti realizarile si arata-i cum se deosebesc ele de rezultatele unui angajat obisnuit.

De asemenea, spune-i ca-ti iubesti meseria, ca investesti mult in jobul tau si ca ai ajuns in firma respectiva ca sa ramai, nu esti in tranzit. Termina-ti pledoaria subliniind ca eforturile tale valoreaza mai mult decat marirea uzuala de salariu si mentioneaza suma la care te-ai gandit.

Daca firma nu are puterea financiara sa sustina o marire salariala, nu dispera. Negociaza-ti altfel de castiguri – zile in plus la concediu, orar flexibil, schimbarea titulaturii sau o zi pe saptamana in care sa poti lucra acasa.

 

Gafe rare si grave

Angajatii au dat-o-n bara la serviciu de cand lumea si pamantul. Dar ce face ca greselile din ziua de azi sa fie cu atat mai inspaimintatoare e repeziciunea cu care se pot transforma in mega-dezastre.

Numai gandeste-te: o angajata neglijenta poate, intr-o singura secunda, sa trimita un e-mail privat intregului personal. Sau asistenta care uita sa-si informeze seful de reprogramarea conferintei video si provoaca astfel departamentului pierderea unui contract de milioane.

Solutie: De indata ce descoperi ca ai facut o boroboata, scuza-te personal in fata sefului si a celorlalte persoane implicate. Un scurt „Imi pare rau. Am facut-o de oaie. Promit sa nu se mai repete” ar trebui sa functioneze.

Demonstrand ca stii sa-ti ceri iertare, nu numai ca iti asumi intreaga responsabilitate, dar arati si ca intelegi gravitatea si consecintele faptei tale. In schimb, daca oferi prea multe detalii melodramatice privind greseala ta sau nu mai incetezi cu scuzele, vei parea imatura.

Deciziile sefei iti afecteaza munca

Sefa ta e lipsita de experienta, nu poate lua singura o decizie si nu stie sa delege – iar asta incepe sa-ti afecteze munca si reputatia. Oamenii de afaceri sunt mai ocupati ca niciodata – nu mai au timp nici de pauza de masa, daramite sa caute angajatul ideal.

Astfel, au inceput sa numeasca in pozitii de top angajati neexperimentati, care nu sunt inca in stare sa conduca. E mult mai ieftin si mai usor sa promovezi pe cineva din interior. Si chiar daca ai impresia ca o sefa mai tanara e mai ingaduitoare, lipsa ei de experienta se repercuteaza asupra intregii echipe.

Solutie: Pune-te in locul ei pentru o clipa. Povara sefiei nu e tocmai usoara. O data ce i-ai inteles drumul profesional, cu bune si cu rele, propune-i o intrevedere privata. De exemplu, invit-o sa luati pranzul impreuna. Spune-i ca iti doresti ca mandatul ei sa fie unul de succes, si intreab-o cum poti sa o ajuti sa-si atinga scopurile.

Adu in discutie subiectele delicate si lucrurile care nu functioneaza, prezentandu-le insa ca pe problemele tale: „N-am inteles/nu stiu cum sa fac cu…” Punand accentul pe tine, ii va fi mai usor sa-ti sugereze solutii, care in final vor fi in beneficiul amandurora.

 

Jobul-bariera intre tine si iubit

Tinerele de azi lucreaza mai mult si mai din greu decat generatiile precedente, iar asta le lasa mai putin timp liber pentru intalniri amoroase. De asemenea, sunt sanse mari sa vii acasa cu o leafa mai grasa ca a iubitului tau, sa ai un program diferit sau sa-ti iei cariera in serios, in timp ce el e inca un fel de pierde-vara.

Solutie: O simpla „reasigurare” a sentimentelor poate face minuni. Daca obligatiile tale de serviciu va impiedica sa va vedeti pe cat de des ati vrea, aminteste-i ca nu preferi munca in defavoarea lui, doar ca n-ai ce face – orele tarzii sunt in fisa postului, cel putin pentru moment.

Daca se creeaza o bresa intre salariul tau si cel al iubitului, si asta il supara, nu da vina pe ambitiile tale profesionale. Astazi se intampla frecvent ca, la un moment dat, un barbat sa castige mai putin decat prietena lui. Si daca asta il deranjeaza cu adevarat, atunci s-ar putea sa nu fie persoana potrivita pentru tine.

Competia „murdara”

O doza sanatoasa de competitie iti da aripi si te poate face sa realizezi lucruri marete. Dar cei mai multi dintre colegii tai – mai ales cei foarte tineri – sunt gata sa-ti sara la gat. Un posibil motiv pentru cruzimea lor: datorita increderii exagerate in sine, a laudelor si a parerii inoculate cum ca totul li se cuvine, multi tineri la 20 si ceva de ani se asteapta ca pana la 30 sa ajunga stapanii vreunui imperiu financiar. Si pentru asta nu se sfiesc sa joace cu toate armele pe fata (dar si pe la spate…).

Solutie: Poti sa mai domolesti vibratiile negative ale durilor de la serviciu practicand acte de bunatate: ajuta-ti un coleg cu un deadline sau tine-i locul cand intarzie. Facand lucruri mici, dar nu lipsite de importanta, poti provoca o cascada de fapte bune. Si chiar daca concurenta asta acerba e un fenomen recent, cateva solutii de moda veche pot sa-l mai imblanzeasca.

O iesire saptamanala cu colegii, dupa orele de serviciu, sau o mica petrecere pentru a sarbatori finalizarea unui proiect pot construi un sentiment al comunitatii. Daca nimeni nu e exclus, se va consolida sentimentul ca faceti parte din aceeasi echipa si nu exista nici un motiv de ostilitate.

 


Lasă un răspuns

Sus