Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Profesie > Pantofi cu dragoste

Pantofi cu dragoste

Ştie să-i facă, să-i vândă, să-i iubească la nebunie. Ana Pârvan lucrează de aproape 20 de ani în seducătorul  domeniu al încălţămintei de damă şi din 2009 a făcut din meseria sa o afacere de familie. Pentru că lucrează alături de soţul ei, priceput ca şi ea la tocuri şi calapoade feminine.

Am stabilit ca interviul şi şedinţa foto să aibă loc, bineînţeles, în showroomul Ana Pârvan, acolo unde se odihnesc pe rafturi, în aşteptarea clienţilor, pantofi cu tocuri ameţitoare, sandale fine, balerini coloraţi şi cizmuliţe delicate. Mare greşeală! Să pui o femeie – adică pe mine – să se concentreze când e înconjurată de astfel de minunăţii!

Până când Vlad, fotograful, şi-a aranjat şi calibrat sculele, ia ghiciţi ce am făcut eu! Am probat tot ce am prins, nu mai pridideam să admir zgomotos, să mângâi pielea şi velurul catifelat, să spun că le-aş vrea şi pe-alea, şi pe-alea… şi pe toate! „Facem la comandă orice model şi pe orice măsură“, mi-a explicat Ana văzând cum cu o mutră dezamăgită, de copil răsfăţat, mi-am îndesat talpa mea măsura 36 într-un superb pantof numărul 40.

După ce m-am lăfăit pe săturate în acest decor – paradis al femeilor –, mi-am putut aduna minţile, am deschis reportofonul, iar Ana Pârvan, secondată de Iulian, bărbatul care îi e alături în tot şi-n toate, a răspuns curiozităţilor mele.

De la vârf până la toc

Ana Pârvan nu e genul de femeie de afaceri care să fi început un business de pe poziţia de simplă admiratoare a domeniului. În cazul ei, formula „a luat-o de la zero“ nu-i o exagerare din nici un punct de vedere. A lucrat mai întâi ca muncitor necalificat, angajată la patron într-o fabrică de pantofi, apoi şi-a obţinut calificarea, pentru ca, după ani, să ajungă manager – unul care nu doar conduce, ci stăpânește în amănunt munca pentru care îşi plăteşte angajaţii.

„Eu ştiu să fac pantoful de la A la Z – croit, cusut, şlefuit. Iar în momentul în care e nevoie, ajut. Mai ales în prag de sărbători, când sunt mai multe comenzi ori am mulţi oameni în concediu. Atunci lucrez cot la cot cu echipa, iar soţul meu la fel. El a lucrat tot în domeniu, acolo ne-am şi cunoscut, acum 17 ani. Pantofii sunt o pasiune de-a noastră.“ Iulian îi stă alături şi în timpul acestei discuţii. Îşi completează unul altuia frazele şi citesc în ochii lor plăcerea de a vorbi despre o activitate care le umple viaţa la propriu, dar şi la figurat.

Afacere în pereche

„Ideea să începem o afacere pe cont propriu ne-a venit în momentul în care fostul nostru angajator a declarat faliment. Altceva nu ştiam să facem şi oricum era visul nostru să ne facem un atelier. Ştiam ce trebuie făcut, pentru că şi la firma la care lucraserăm noi aduceam materiale, noi luam legătura cu furnizorii, făceam tot, de la aproviziona-re până la partea tehnică şi supervizare. Opt ani, asta am tot făcut, deci ne-a fost relativ uşor să o luăm de la zero. Însă, din punct de vedere financiar, să începi în plină criză a fost greu, pentru că nu aveam bani puşi deoparte, am început cu banii din ultimele noastre salarii.“

La început au avut un asociat, care apoi s-a retras şi aşa a rămas afacerea în familie. Ziua umblau după materiale şi seara lucrau. Iar asta se întâmpla pe o piaţă deja invadată de produse ieftine din China. Pentru a se remarca, au ieşit din sfera casual și s-au îndreptat, încet-încet, spre elegant, încercând (și reușind) să impună un trend: lucrează doar încălţăminte din piele importată din Italia, într-o paletă de culori diversă. „Chinezii importă din România!“ îmi spune Ana râzând şi referindu-se, desigur, la asiaticii care vând ei ce-or vinde, dar preferă să se încalțe cu pantofi de calitate bună.

Pielea, cel mai bun material

Trendul vegan, ecologist nu a afectat, aşa cum credeam eu, afacerea cu pantofi numai din piele. „Se vând foarte bine, nu a scăzut cererea. În cazul pantofilor din înlocuitor pot apărea ciuperci, în unii producţie China s-a descoperit un conţinut mare de plumb, deci erau toxici. Cu pantofii dintr-o piele de calitate nu ai cum să păţeşti aşa ceva“, îmi spune cu hotărâre Ana. „Clientele mele chiar întreabă: aveţi sintetic în interior? Pentru că nu vor. La spate, pe interior, chiar dacă pantoful e din piele, unii producători pun material sintetic, iar acesta, în timp, roade piciorul şi agaţă dresul. Degeaba arată foarte bine pantofii dacă nu se poate merge în ei.“

Cu ocazia asta, am aflat şi eu – scuzaţi-mi ignoranța – că, pentru aşa-numita piele de ponei, nu e căsăpit nici un căluț, este vorba despre piele de capră tunsă şi vopsită. La fel se întâmplă în cazul pieilor animal-print. „Există animale protejate: pisica-de-mare, şarpele, crocodilul nu se vânează, ci sunt crescuţi pentru aşa ceva, iar consumul e calculat. Restul pieilor pentru industria de larg consum sunt de capră, viţel, porc şi provin de la animalele tăiate pentru consum, nu se omoară nici o vietate doar pentru încălţăminte.“

Ce înseamnă un calapod bun?

Aveam de mult această curiozitate şi abia aşteptam să întreb pe cineva care se pricepe. Aşa am aflat că, de fapt, nu există un calapod perfect pentru oricine.

„În pantofii bine făcuți poţi merge 12 ore încontinuu fără să oboseşti şi fără să te doară picioarele. Curbura pantofului trebuie să urmărească fidel curbura piciorului, adică scobitura tălpii. Dar aşa ceva poate fi făcut doar la comandă. Când produci pantofi pentru o gamă foarte largă de persoane, se merge pe un calapod mediu, care nu e nici pentru talpa cu platfus, nici pentru talpa cu scobitura foarte adâncă. Dacă te afli într-una dintre aceste situaţii, cel mai bun este pantoful făcut după mulajul tălpii.“ Ana şi soţul ei îmi mărturisesc că ăsta e motivul pentru care lucrează pantofi la comandă – numai aşa te poţi bucura de un pantof cu adevărat comod. Am primit şi un sfat pentru atunci când vreau să cumpăr pantofi de la magazin: „Probează neapărat ambii pantofi şi fă câţiva paşi cu ei, nu cu un picior desculţ. Doar aşa îţi dai seama dacă pantoful are calapodul potrivit. Dacă la probă pantoful te ține sau simţi că te bate, nu cumpăra cu gândul că se lasă mai târziu. Unii se lasă, e adevărat, dar mai bine nu rişti. Un pantof bun îţi vine bine din prima.“

Service pentru pantofi

În aproape zece ani de activitate, Ana şi-a format deja cliente fidele. Printre ele, actriţele Ani Creţu şi Ioana Ginghină, dar și designeri precum Liza Panait, Alexandra Calafeteanu şi Dorin Negrău. Însă orice femeie care cumpără şi încalţă pantofi Ana Pârvan se simte ca o regină, în primul rând datorită produselor superbe şi deloc scumpe (preţul mediu al unei perechi de pantofi este de 250 de lei), iar în al doilea rând, datorită generoaselor servicii postvânzare, care îți permit să te bucuri pe termen lung de perechea de care te-ai îndrăgostit. „Personalizăm pantofii şi astfel pot fi purtaţi mai mult timp fără plictiseală“, îmi povesteşte Ana. „Sau se întâmplă ca de la prima purtare clienta să zgârie pantofii. Vine cu ei şi îi reparăm! Chiar de noi să se strice?! O femeie ştie că așa ceva e dureros! Eu vreau ca femeia să poarte cât mai mult timp pantofii făcuţi de mine.“

Articol preluat din ediția de iunie 2014 a revistei Femeia.

Autor: Alina Grozea

Sursa foto: Vlad Stănescu


Lasă un răspuns

Sus