Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Calea spre succes > Sfaturi cu stil

Sfaturi cu stil

În urmă cu zece ani, Irina Markovits a dat meseria de jurnalist pe cea de consultant de imagine și stilism personal. Află din rândurile ce urmează cât contează imaginea pe care ți-o creează hainele și cum să fii mereu la modă chiar și cu un buget limitat!

Când am întâlnit-o, mi-am dat seama că nici nu se putea găsi o femeie mai potrivită pentru meseria pe care și-a ales-o. Debordează de încredere, are cel mai generos zâmbet pe care l-am văzut în ultima vreme și – ceea ce m-a încântat la culme – înfățișarea ei nu aduce deloc cu cea a femeilor din paginile glossy, ale căror chip și siluetă par prea perfecte pentru a fi reale. La începutul carierei, Irina scria pe teme culturale ori sociale, dar și pe subiecte de modă. Ușor-ușor, a făcut tranziția către advertising, relații publice și marketing, însă declicul s-a produs prin 2004, pe când locuia în Belgia. Atunci a descoperit că profesiile din lumea modei sunt mult mai numeroase decât și-ar fi imaginat și așa a venit schimbarea.

Imaginea contează

Irina este fondatoarea firmei de consiliere de stil Image Matters, este consul­tant de stil, creator de imagine pentru personalități din business și politică, personal shopper, blogger și jurnalist de modă. În plus, susține cursuri de stil și educație vestimentară, dar și traininguri corporate de imagine profesională pentru numeroase organizații. Blogul ei, StyleDiary.ro, este o cunoscută platformă de educație vestimentară, stilistică și estetică pentru femeile din România. „Trăim într-o lume vizuală, în care avem puțin timp și disponibilitate să-i cunoaștem pe cei din jur. Imaginea proprie a devenit o stenogramă a gusturilor, educației, nivelului de trai, stilului de viață și profesiei; în plus, este o exprimare a unor caracteristici persona­le, care transpar prin alegerile noastre vestimentare – suntem organizate sau dezordonate? Ne îngrijim sau suntem neglijente? Ne cultivăm feminitatea ori contăm doar pe comoditate? Investim sau nu în aspectul nostru? Vrem sau nu, imaginea este importantă – nu neapărat pentru că ceilalți o folosesc drept criteriu de filtrare și evaluare socială, ci mai ales fiindcă este o modalitate de exprimare externă a cine suntem”, îmi explică Irina.

Frumoasă și cu bugetul neșifonat

„Unde sunt mulți bani, e simplu să faci shopping sau să ai acces imediat la diverse servicii, însă o femeie poate arăta minunat și cu un buget restrâns, doar că eforturile – de timp și informare – vor fi ceva mai mari”, îmi mai spune Irina. „În astfel de situații, învățăm să fim pragmatice și rea­liste. Ne facem un buget lunar şi nu cheltuim cu garderoba mai mult de 10-12% din venitul propriu. Ne chivernisim, cum spuneau bunicii noștri. De două ori pe an, facem o evaluare a garderobei: ce haine ne lipsesc din ce am purta frecvent? Avem nevoie să înlocuim o pereche de cizme, o geantă, paltonul purtat deja de trei ierni încoace? Pe baza acestui proces, facem o listă de shopping și, ori de câte ori mergem la cumpărături, ne ținem de ea. Nu cumpărăm o rochie roz din satin pentru o eventuală petrecere dacă geanta de birou are baretele uzate; nu cheltuim azi pe o pereche de cercei și mâine pe o ojă dacă avem o singură pereche de ciorapi groși de iarnă. Cumpărăm mai întâi în funcție de nevoi și, doar dacă mai avem buget disponibil, ne oferim ceva de plăcere, pentru răsfăț.”

Un alt sfat este să extindem zona în care ne-am obișnuit să facem shopping. Există magazine de tip outlet și mici magazine de producător, de prezentare, avem branduri românești, sunt organizate târguri și expoziții cu vânzare. Desigur, putem aștepta peri­oada reducerilor pentru a ne actualiza garderoba, dar asta presupune o disciplină și voință de fier, ne mai spune stilista. „Însă, pe termen lung, indife­rent de buget sau venituri, ar fi frumos să înțelegem că există alte aspecte mai importante decât vestimentația și bucuria shoppingului: propria educație sau cea a copiilor, investiția într-un prim apartament, sănătatea, o nutriție corectă, o vacanță memorabilă. O astfel de perspectivă ne ajută să privim diferit următoarea vizită într-un mall și să înțelegem că hainele în sine nu ar trebui să fie o prioritate, ci doar o alegere făcută cu discernământ.”

Să fim la modă ori să fim noi?

Cu un efort minim, le putem avea pe amândouă, crede Irina. „A fi la modă și a fi tu înseamnă, de fapt, a fi conectată la propria evoluție: a vârstei, a statutului, a preferințelor, a nivelului de confort. Etapele diferite ale vieții tale îți cer garderobe care progresează odată cu tine.” O întreb ceea ce știu că ne interesează pe multe: cum ne îmbrăcăm dacă vrem să fim respectate sau promovate la locul de muncă? „Cu cât continuăm să ne îmbrăcăm ca pe băncile facultății – în jeanși și pulovere lălâi sau în ținute adolescentine, proiectând imaginea unei persoane lipsite de experiență profesională, mereu la început de carieră –, cu atât mai puține șanse avem să părem pregătite pentru următorul pas în ierarhie. Garderoba noastră nu vorbește despre cât de bune suntem profesional, ci despre cât de pregătite suntem să interacționăm în contexte socioprofesionale din afara sferei noastre imediate.” Atenție însă, adaugă consilierul de stil: o ținută office nu înseamnă neapărat cămașă și costum, dar e bine să păstreze așa-numitele elemente de autoritate. Putem să alegem o cămașă bine călcată sau o bluză frumoasă asortată la jeanși drepți, bleumarin ori să purtăm un sacou elegant de zi peste o rochie comodă, până la genunchi. Cât despre cele trei piese care nu ar trebui să lipsească din garderoba unei femei, acestea sunt, în viziunea Irinei, o pereche de blugi care să-i contureze perfect posteriorul și să-i lungească picioarele, o pereche comodă de pantofi bej nud cu toc înalt și o rochie care să poată fi purtată și ziua, și seara, schimbându-i accesoriile.

Hainele nu fac minuni

Un lucru pe care îl repetă la cursurile ei este că femeile trebuie să înțeleagă faptul că hainele pot masca anumite zone ale corpului, dar nu fac minuni. „La fel ca în cazul trucurilor unui magician, o ținută construită deștept va distrage privirea, mutând-o spre o zonă pe care o simțim mai atrăgătoare. De pildă, o fustă bine strânsă pe talie și cu o croială amplă, într-o culoare închisă și dintr-un material mai plin, ascunde lățimea șoldurilor și subliniază cât de mică este talia unei femei. Însă, cât timp femeia respectivă nu este dispusă să observe un aspect pozitiv al propriei siluete (îngustimea taliei, conturul sânilor), ci doar se concentrează pe zona care îi provoacă frustrări, nicio haină nu o va convinge că silueta ei poate fi diferit conturată.” Așadar, să fim noi, dar până la capăt!

Articol preluat din ediția de aprilie 2015 a revistei Femeia.

Autor: Adriana Moscu

Sursa foto: Vlad Stănescu


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus