Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Situatii confuze la birou

Situatii confuze la birou

TEST DE PROTOCOL 1

Am o colega care tot timpul se baga in vorba sau intrerupe. In orice sedinta se ridica, merge langa alt coleg si spune cu ton incet: Am si eu o intrebare scurta…si se lanseaza in discutie, schimbind cu totul subiectul. Cum s-o pun la punct?

Nu ai decit doua variante. Una e s-o iei deoparte cand ai ocazia, dar sa n-o ataci direct cu intrebarea: „Stii cat e de enervanta nesimtirea ta?”, ci sa-i spui ceva de genul: „Poate ca nu-ti dai seama, dar cand schimbi vorba in mijlocul unei conversatii, intreruperile tale sunt derutante. E drept ca spui lucruri interesante, dar daca ai gasi o cale sa astepti pana discutia initiala ajunge la un rezultat si abia apoi sa trecem la un nou subiect, ar fi mult mai productiv.”

Alta optiune ar fi sa ripostezi fara amanare, chiar in momentul… deraierii. Data viitoare cand intervine, ridica mana si spune: „Liliana, draga, asteapta un minut, tocmai discutam propunerea lui X.” Si continua fara s-o mai bagi in seama.

TEST DE PROTOCOL 2

Daca cineva se prezinta la o intilnire de afaceri mai devreme decat era stabilit, e o impolitete sa-l fac sa astepte? Un client al firmei a venit cu jumatate de ora inainte, dar l-am primit exact la ora programata – ceea ce seful meu a apreciat mai tarziu ca a fost o grosolanie. Chiar a fost?

Sincer, nu. Mai ales daca erai ocupata cu alte sarcini de serviciu, ce nu sufereau amanare. Nu esti obligata sa lasi totul balta in secunda in care apare un invitat mai devreme – dar cu siguranta trebuie sa stai de vorba cu el cat de repede posibil, mai ales daca e vorba de un client. Daca nu poti sa-l intampini inainte de ora fixata, nu e nici o suparare, cu conditia ca tu sau altcineva din birou sa-i spuna bun-venit, sa-i ofere apa sau cafea, ceva de citit si posibilitatea de a folosi telefonul pe timpul asteptarii. Cand te-ai eliberat si puteti sta de vorba, poti sa comentezi sosirea timpurie in cel mai neutru mod („Probabil ca traficul a fost lejer azi, ati ajuns asa devreme!”). Ia in calcul posibilitatea ca unul dintre voi sa fi inteles gresit ora intalnirii – situatia e frecventa, asa ca n-ar fi rau sa mentionezi ceva legat de ora, sa nu ramana cu impresia ca tu esti cea care ai intarziat si l-ai lasat sa astepte.

TEST DE PROTOCOL 3

In timpul intalnirii anuale de evaluare, sefa m-a intrebat cum ma mai descurc. Adevarul e ca am avut cateva luni cumplit de grele; interesul ei era sincer si m-a miscat, asa ca am inceput sa ma descarc si i-am spus mai multe decat as fi vrut si decat trebuia despre viata mea personala. Cum am iesit din biroul ei, m-am simtit ca o fraiera. Acum ce sa fac?

a. S-o evit urmatoarele cateva saptamani.

b. Sa-mi cer scuze pentru ca am depasit limitele profesionale si s-o asigur ca n-o sa se mai intample.

c. S-o invit la masa si sa continui, pentru a cultiva o relatie si mai apropiata.

Raspunsul corect: Desigur, te-ai cam intrecut cu confidentele despre viata privata, dar nu-ti pune cenusa in cap; remuscarile nu fac decat sa te apese inutil. Nu te ascunde de sefa – o buna comunicare e una din conditiile esentiale ale muncii impreuna. Dar pe de alta parte, o prietenie calda, plina de efuziuni, nu e tocmai propice pastrarii unei relatii profesionale obiective; asta stie si ea la fel de bine ca si tine. Daca episodul plin de confidente ramane singular e ok, mai ales in cazul unui sef plin de empatie. Acum e momentul sa transformi slabiciunea in avantajul tau: spune-i ca regreti ca ai facut-o martora la lamentatii patetice. Cu toate ca ai apreciat amabilitatea cu care te-a ascultat si inteles, o s-o scutesti de a-i mai plange alta data pe umar. Asadar, raspunsul corect e „b”. Apoi concentreaza-te pe slujba, indeplineste-ti exemplar sarcinile, si fii sigura ca „scaparea” ta n-a fost o dovada de neprofesionalism, ci o nevinovata slabiciune, perfect umana.

In timp ce sortam niste hartii lasate in printer, am dat peste un document de evaluare profesionala a unei colege, care mi-e si buna prietena. Avea calificative slabe si era propusa pentru concediere. Ce sa fac?

a. Sa-i spun cat mai repede, sa inceapa sa-si caute slujba in alta parte, inainte s-o dea afara.

b. Sa-i sugerez sa munceasca mai cu spor, poate se vor razgandi in privinta concedierii.

c. Sa uit ca am vazut acea hartie.

Raspunsul corect: c.

Intentiile tale sunt bune, spionatul nu. Acelea erau documente private, care nu-ti apartin; nu e treaba ta ca au fost uitate in printer, nu trebuia sa le citesti. Performanta profesionala a amicei tale e o problema intre ea si sefi. Mai mult, interventia ta poate ca inrautateste situatia; sa fii pe lista de oameni pusi sub observatie, potentiali candidati la concediere, nu e acelasi lucru cu a fi concediat. De multe ori superiorii acorda angajatilor timp suficient pentru a-si imbunatati rezultatele si sprijin concret pentru acest lucru. Singura ta obligatie e sa-i fii alaturi ca prietena dupa ce primeste criticile sau decizia definitiva.




Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus