Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Transforma-ti biroul intr-o gura de rai

Transforma-ti biroul intr-o gura de rai

Lucrezi la aceeasi firma de peste trei ani? Ai ajuns sa te simti prizoniera in propriul birou? Iti vine sa te urci pe peretii zugraviti in aceeasi nuanta ca si anul trecut (de fapt, neschimbata de la venirea ta in companie)?

Da, stiu ca nu poti sa bati din palme chemand o armata de designeri si sa iti tragi un interior cum scrie la catalog. Si nici bagheta magica n-ai! Dar poti sa-ti creezi (urmand sugestiile noastre) in cei doi metri patrati alocati (si dotati cu cate una bucata scaun, masa, computer, eventual dulap) o atmosfera personala. Iata ce trebuie sa stii:

Codul culorilor

Culorile ne influenteaza subtil starea de spirit, sporesc creativitatea si reduc stresul. Rozul linisteste, albastrul alina si predispune la reflectie, iar portocaliul da viata si inveseleste. Nu poti hotari tu schimbarea decorului interior al cladirii. Dar adu macar la biroul tau o pata din culoarea care ti se potriveste.

Inainte de a da curs sfatului nostru ia seama:

  • Cum reactionezi la diferitele culori?
  • Care nuante iti induc o stare de bine si care au un efect negativ?
  • Care culori iti influenteaza starea de spirit?
  • Apoi totul e simplu. Nu trebuie decat sa-ti lasi intuitia sa te ghideze.

Pana si galbenul sau portocaliul copertelor de dosare pot adauga un plus de energie locului unde trudesti. Creeaza-ti mici colturi pentru concentrare – verdele invita la analiza si studiu si fixeaza atentia mai mult decat orice alta culoare. De asemenea, este un catalizator pentru eficienta. Te simti sleita de puteri? Incearca o „cura” de rosu aprins pentru stimularea vitalitatii si a fluxului sangvin.

Genul de program de la 9 la 6 ne transforma (incet, dar inevitabil) in legume durdulii si anchilozate. Cand sa mai ai timp si pentru exercitii in frenezia, in alergatura asta cotidiana? Dar daca te respecti, te mentii in forma chiar si in conditii improprii.

De cate ori pe zi stai la birou, foindu-te pe scaun, framantand creionul in mana in cautarea rezolvarii unei probleme aparent imposibila? Sugestia noastra: fa o scurta plimbare si ideea salvatoare va iesi singura in intampinarea ta. Nu mai cere altcuiva sa iti fotocopieze documentele. Mergi in persoana pana la xerox.

Vrei sa comunici ceva unui coleg? Uita ca s-a inventat e-mail-ul, du-te pana la biroul lui. Aceste reprize scurte de exercitii ajuta corpul sa produca endorfine (substante secretate in creier, care sunt asociate cu starea de bine). Ia o scurta pauza dupa fiecare ora de munca.

Stai in picioare de cate ori ai ocazia, sau fa cativa pasi prin imprejurimi. Foloseste intotdeauna scarile si evita liftul. Exercitiile de stretching ajuta muschii sa se relaxeze, imbunatatesc circulatia si iti sporesc energia. Un exercitiu rapid pentru a alunga stresul: stand la birou, du-ti mainile la ceafa, trage-ti incet capul spre piept si tine-l asa 15 secunde.

Paradisul parfumurilor

Cand situatiile dificile iti pun nervii la incercare, foloseste secretele aromaterapiei. Strecoara cateva picaturi din aceste potiuni magice in aparatul de aer conditionat, atunci cand:

  • Te chinuie un dead-line imposibil: te salvezi cu putin ulei de cedru. Mirosul lui revigorant sustine o stare de spirit creativa si calmeaza nervii incordati.
  • Esti stresata sau ai dureri de cap – o picatura de ulei de busuioc sau de rozmarin te scapa de blocajul mental.
  • Te temi sa nu iei gripa de la un coleg: plateste-ti „asigurarea de sanatate” cu un strop de ulei de esenta de lamaie. Este un antiseptic grozav si, in acelasi timp, un parfum plin de prospetime.
  • Pentru o eficienta sporita: ulei de citrice dimineata, si busuioc, para sau rozmarin (limpezesc mintea) in cursul zilei.

  • Nu sari peste micul dejun. Altminteri, pe parcursul zilei ai de luptat nu doar cu foamea, ci si cu oboseala.
  • Limiteaza cofeina. O ceasca de cafea matinala te ajuta sa incepi ziua cu dreptul; mai mult de 3-4 te ajuta (cu timpul) sa ajungi la spital.
  • La birou, o masa consistenta si echilibrata iti creste eficienta si productivitatea.
  • Mananca cel putin doua fructe pe zi.
  • Pranzul – in jur de 500 de calorii. Nu te lacomi la mai mult – sa nu te prinda moleseala dupa masa.
  • Combina mancarurile bogate in proteine cu cele care contin glucide. Ultimele cresc nivelul serotoninei din creier si te fac sa lenevesti. In schimb, o masa combinata creste nivelul noradrenalinei – sora (sau nora!) adrenalinei -, substanta care induce vitalitate, claritate mentala si ajuta la mentinerea concentratiei glucozei in sange si a nivelului de energie.
  • Gustarile, la indemana! Fructe, alune, iaurt, branza, morcov si suc – aceste bunatati sunt un supliment constant de energie.
  • Mananca la primele semne de foame pentru a evita sa te lasi prada apetitului intaratat, mancand ce nu trebuie, mai mult decat trebuie.
  • Si bea multa apa! N-o sa obosim vreodata sa pomenim de cele 8 pahare de apa obligatorii zilnic.

Postura perfecta

Obisnuinta de a face lucrurile dintr-o pozitie incorecta isi cere pana la urma tributul asupra sanatatii corpului. Iata cateva tipsuri ergonomice:

  • Stai dreapta. Scaunul trebuie sa aiba spatar si sa fie imbracat intr-un material textil moale, si totusi ferm.
  • Ca sa nu-ti obosesti ochii: tine ecranul inclinat si curata-l periodic cu un material anti-static. Atat tastatura, cat si monitorul trebuie sa aiba pozitii reglabile.
  • Cand lucrezi mult la computer: ia pauze dese, clipeste regulat, respira adanc. Amplaseaza monitorul la o distanta de o lungime de brat.
  • Biroul: pastreaza-l cat mai ordonat, fara prea multe jucarii de plus, poze, calendare, vaze, boluri cu flori sau pietre.

Daca te lasi in voia lor frenetica, telefoanele pot sa te imbolnaveasca (la propriu) de nervi. Incearca sa rezisti impulsului de a raspunde imediat cum il auzi. Lasa sa treaca 6 secunde (cat suna de doua ori) inainte sa intinzi mana spre receptor.

Daca esti un caz disperat, adica ai de-a face cu un telefon ce (te) turbeaza de nenumarate ori pe zi – de-ai ajuns sa nu-l mai simti ca pe o simpla unealta, ci ca pe un nou organ indispensabil al corpului tau – poti incerca… meditatia.

„Cand auzi telefonul sunand, ramai pe loc, inspira adanc, expira (concentrat asupra fluxului de aer din plamanii tai), zambeste-ti tie, si spune acest vers (pe care il repeta calugarii cand aud sunetul clopotului din templele budhhiste): <Asculta, asculta, acest sunet minunat ma intoarce catre adevaratul meu eu!>, te indeamna maestrul Zen, Thich Nhat Hanh.

De asemenea, alterneaza urechea cu care asculti si nu strange niciodata receptorul intre umar si gat. Sa aiba parte de sanatate al de-a inventat speaker-ul!

Zona distractiei

Profesionalismul si distractia, chiar de pare paradoxal, fac impreuna casa buna. Companiile din Silicon Valley (tarimul unde se maninca informatica pe piine) aloca bugete speciale pentru distractie, construiesc camere pline cu jucarii si organizeaza concursuri trasnite. Activitatile lor de divertisment la serviciu sunt excelente metode pentru team-building.

In plus, o atmosfera destinsa este propice muncii. Oamenii care rad sunt mai creativi. Daca se simt bine impreuna, lucreaza bine impreuna. Invata-i si pe ai tai colegi sa rada, sa se joace. Cu o gluma buna, cu un concurs „stupid” sau o tombola ad-hoc, cu orice te face sa te simti bine poti incepe construirea unei echipe adevarate.

De vreme ce petreci atat de mult timp la birou, invata sa „socializezi” (termenul a intrat in limbajul contemporan) si chiar permite-ti cateva sesiuni de barfa.

La un click de calm

www.relax-online.com Alege-ti o microvacanta de 5 minute sau o sedinta de relaxare pentru trup si suflet. Daca ai instalat si un Player, poti asculta sunete cu adevarat magnifice.

www.breathing.com. Incearca exercitiile lor de respiratie.

Daca esti nou intrata in campul muncii, nu uita ca sunt doua tipuri de „politici” organizationale: negative si pozitive. In prima categorie intra injunghiatul pe la spate, raspandirea zvonurilor, in timp ce a doua este „arta de a influenta si a convinge” – doua talente fara de care nu poti merge inainte.

Ca sa supravietuiesti, sa te integrezi, trebuie sa faci precum cei din jurul tau. Ori de cate ori te vezi obligata sa treci peste principiile tale (urmand regulile nescrise ale firmei), tine seama si de sfaturile noastre:

  • nu iti face dusmani;
  • nu arde poduri in urma ta;
  • gaseste interese comune cu ceilalti;
  • fii prudenta cu destainuirile pe care le faci despre tine.


Lasă un răspuns

Sus