Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Viata la birou > 7 gesturi sănătoase de făcut la birou

7 gesturi sănătoase de făcut la birou

Stai în fața computerului cel puțin opt ore pe zi? Munca la birou nu e tocmai un răsfăț pentru corpul și moralul tău. Poți însă echilibra balanța.

Chiar dacă trebuie să-ți petreci mare parte a zilei la serviciu, asta nu înseamnă să uiți total de starea ta de bine. Iar când vine vorba de sănătate, chiar și micile schimbări contează, iată câteva gesturi simple, dar extrem de benefice pe care să le incluzi în rutina zilnică de la birou.

1. Bea apă cât mai des

E ușor, când te iei cu treabă, să uiți că trebuie să bei apă. Însă acest lichid este indispensabil organismului. Dacă nu te poți concentra, te ia oboseala în miezul zilei sau te apucă din senin durerea de cap, e foarte posibil ca de vină să fie deshidratarea.

Bea cel puțin 1,5 litri de apă pe zi. Ca să-ți amintești, ține mereu pe birou un pahar cu apă din care să sorbi pe parcursul zilei. Sigur că te poți delecta și cu o cană de ceai! Verde, negru, de busuioc, ghimbir, tei, ceaiul, oricare ar fi el, e plin de virtuți.

2. Nu sta picior peste picior

Această poziție dăunează circulației sângelui deoarece comprimă venele, îngreunând returul venos. Pe lângă faptul că seara te trezești cu picioarele umflate și grele, obiceiul de a sta cu picioarele încrucișate îți poate da și dureri de spate, în special în zona lombară. Cea mai bună poziție cu picioarele unul lângă celălalt și tălpile lipite de podea.

3. Odihnește-ți ochii

După opt ore pe de stat cu privirea în monitor sau dosare, ochii obosesc peste măsură. În plus, când suntem concentrați, tendința e să clipim mai rar, ceea ce înseamnă că ochii nu sunt hidratați corespunzător. Oboseala oculară se manifestă prin: ochi roșii, lăcrimare abundentă sau, dimpotrivă, senzație de ochi uscați, senzație de arsură, înțepături, mâncărimi la nivelul ochilor, dureri de cap, chiar amețeli.

Ca să previi toate aceste neajunsuri, după fiecare jumătate de oră petrecută la computer, fă pauză măcar 1-2 minute, timp în care privește departe pe fereastră, la minimum 6 metri, ca să se relaxeze mușchii ce susțin cristalinul. 

4. Ronțăie migdale sau puțină ciocolată

Între mese ți se face totuși foame? O gustare ar fi bine-venită. Nu te repezi la gogoși și chipsuri dacă ții la siluetă! O alegere inteligentă sunt migdalele: îți potolesc bine foamea și sunt o sursă excelentă de vitamine și minerale, în special magneziu, recunoscut ca având virtuți antistres. Limitează însă porția la 30 g, deoarece sunt bogate în grăsimi – deși grăsimi sănătoase, tot conțin multe calorii! În unele zile, când ai poftă de ceva dulce, savurează fără mustrări de conștiință 30 g de ciocolată neagră, o delicioasă gustare, care activează hormonii plăcerii și ai antioboselii.

5. Fă pauze

Este un lucru dovedit: statul îndelungat pe scaun și fără pauze ne amenință sănătatea. Pe lângă oboseală, mușchi înțepeniți și dureri de spate, orele lungi în poziție șezândă cresc riscul unor boli serioase – obezitate, diabet, boli de inimă, hipertensiune, depresie, cancer – și ne reduc semnificativ speranța de viață.

Regula de aur este ca la fiecare oră să faci pauză măcar cinci minute, timp în care să fii activă: fă câteva exerciții de întindere, plimbă-te, fă-ți un ceai, urcă pe scări la colega de la etajul 5.

Ca să nu uiți de pauză, setează-ți o alarmă pe telefon sau pe computer.

6. Nu amâna vizita la toaletă

E-mailurile, întâlnirile și dosarele nu-ți dau nicio clipă de răgaz, așa că tot amâni pauza de toaletă. Și ajungi să te abții din ce în ce mai mult. Iar ăsta nu-i un lucru bun, fiindcă există riscul ca sfincterul să-și piardă suplețea și tonicitatea și să apară problema micilor scăpări involuntare de urină. În plus, când urina stagnează mai mult de trei ore în vezică, microbii se înmulțesc în voie și se poate declanșa cistita.

În concluzie, indiferent cât de ocupată ai fi, pauza de toaletă trebuie să aibă prioritate întotdeauna.

7. Savurează o cafea

Nu-i nevoie să-ți reamintim că delicioasa licoare amăruie este un stimulent ideal, care te ajută să te concentrezi mai bine, te energizează și îți stimulează memoria. Studiile recente aduc și alte vești bune iubitorilor de cafea: se pare că aromata licoare ne protejează de afecțiuni precum boli de inimă, diabet, depresie, maladia Parkinson, boli hepatice, inclusiv cancer hepatic.

Este preferabil să bei cafeaua fără zahăr, mai ales dacă obișnuiești să bei mai multe cești pe zi. Dacă vrei, folosește un îndulcitor cu mai puține calorii.

Exerciții antistres simple

Îți simți gâtul și umerii încordați? Cu câteva exerciții simple, pe care le faci în timp ce citești un e-mail, eliberezi tensiunea acumulată în corp.

* Ridică umerii spre urechi și menține poziția 3-5 secunde, apoi relaxează umerii. Repetă de câteva ori.

* Relaxarea gâtului. Înclină încet capul spre stânga, încercând să atingi umărul stâng cu urechea, apoi repetă exercițiul pe partea dreaptă și încheie cu o rotație completă a capului într-un sens, apoi în celălalt.

* Rotește lent umerii spre înainte, apoi spre înapoi. Repetă de câteva ori.

* Iată un exercițiu rapid și discret care te ajută să-ți îmbunătățești postura și să-ți antrenezi mușchii abdomenului și gambelor: ține o sticlă mică de apă între genunchi și strânge-o ușor în mod repetat. Repetă câteva minute, zilnic.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr39/29.09.2016
Autor:Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus