Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Cum gestionăm conflictul la locul de muncă

Cum gestionăm conflictul la locul de muncă

Conflictul la locul de muncă – Nu există colectivitate în care să nu fi apărut divergențe, invidie, egouri supradimensionate. Și toate acestea pot genera nesfârșite conflicte la serviciu. Dar, la fel de bine, există și strategii eficiente care să înlăture micile războaie dintre colegi!

Brain storming cu (d)efect nedorit

Unii sunt de părere că există și beneficii de pe urma apariției conflictului profesional, în sensul că, atunci când mai multe minți intră în competiție, se provoacă una pe alta, apar cele mai bune idei, cele mai eficiente soluții, creativitatea înflorește de-a dreptul. De acord cu dialogul în contradictoriu, cu brain storming-ul făcut la cote maxime, chiar și cu tonul puțin ridicat și patos în argumentări și contraziceri. Însă nimeni nu-și dorește la serviciu colegi care să pună contre, angajați care spionează și complotează împotriva celor din jur sau care consideră că principala lor îndatorire din fișa postului e să bage bețe în roate, să bârfească și să “lucreze” împotriva celorlalți. Cu alte cuvinte, trebuie identificat genul de conflict apărut la locul de muncă și îndepărtat, pe cât posibil, pentru a nu compromite rezultatele muncii fiecăruia în parte.

Conflictele nesoluționate nu fac decât să dea naștere unei productivități și creativități scăzute, în timp ce cooperarea și colaborarea sunt cel puțin limitate, dacă nu chiar compromise. Așadar ce creează conflictul la locul de muncă? Funcțiile, tensiunile competiționale, lupta pentru putere în firmă, egourile, mândria, gelozia, compensațiile oferite în mod diferit – chiar dacă pe merit! – problemele personale ale angajaților sau pur și simplu faptul că cineva are o zi proastă și toți ceilalți trebuie să plătească pentru asta. Pare că orice poate fi motivul, nu-i așa? Nu trebuie să disperați totuși! Un lider bun știe să facă față conflictelor dintre angajați, care sunt oricum inevitabile. Așadar, dacă tu ești angajatorul, există niște semne pe care trebuie să le cauți și niște cauze care trebuie înlăturate. Iar dacă ești un simplu angajat, iată ce trebuie să facă șeful tău! 

Comunicarea deficitară

Dacă e să identifici conflictele profesionale cu care te-ai întâlnit până acum oriunde ai lucrat, cu siguranță că ele au avut de-a face cu lipsa informației sau cu folosirea informației în mod eronat. Ce înseamnă asta mai exact? Să presupunem că tu ai fost nococoasa care a avut parte de cantitatea necesară de informație, dar n-ai știut prea bine ce să faci cu ea. Asemenea situație tot la conflict duce din cauza unei probleme de comunicare între tine și colegii tăi. Pe scurt, o comunicare corectă, coerentă și la timp între toți cei care intră în contact la serviciu va scădea numărul situațiilor conflictuale sau va atenua măcar conflictele gata create. 

Reacții bazate pe emoții   

De câte ori nu ni s-a întâmplat și nouă să luăm decizii în funcție de sentimentele care puseseră deja stăpânire pe noi?! E omenește, însă deloc productiv. Nici nouă nu ne place ca șefei să i se rupă tocul de la pantofii cei noi, în drum spre serviciu, și, odată ajuns la job, să își verse nervii pe noi, nu? La fel de bine cum niciunui coleg nu i-ar plăcea să țipăm la el doar pentru că am stat azi-noapte treji din cauza copilului răcit și acum ne resimțim din plin. Prin urmare, emoțiile etalate în exces la locul de muncă nu fac decât să interfereze cu productivitatea, să strice relațiile profesionale, să pericliteze eficiența muncii. Nu suntem roboți și nimeni nu ne poate pretinde să lucrăm lipsiți de latura umană. Ar fi chiar o greșeală, având în vedere că tocmai latura umană conferă acea valoare de preț muncii noastre. Însă nici duși de emoții nu putem funcționa eficient. 

♥Cu sau fără voia și contribuția noastră, există conflicte la locul de muncă. Cum le soluționăm?

În primul rând, trebuie definit comportamentul acceptabil de la serviciu. Trebuie stabilită bine ierarhia, făcută cunoscută tuturor și apoi urmărit procesul de respectare a ei. După ce e stabilită autoritatea, trebuie încurajată colaborarea între colegi, trebuie promovat talentul și, bineînțeles, trebuie subliniat ceea ce e tolerat la birou și ce nu. Odată ce toată lumea știe aceste lucruri, conflictele se vor diminua.   

În al doilea rând, conflictul nu trebuie ignorat. Nu va dispărea de la sine, ci, mai rău, va escalada atunci când te faci că nu există. Ideal e să previi conflictele atunci când ești responsabil pentru un departament sau chiar pentru întreaga companie. Dar tot nu vei putea să le înăbuși pe toate din fașă. Experiența ta sau a altor parteneri de business îți va evidenția din start situațiile cu potențial conflictual pe care să le eviți de la bun început. Iar, odată declanșate, trebuie și gestionate cât mai eficient. Cum adică? Eviți conflictele ajutându-i pe cei din jurul tău să-și atingă obiectivele propuse. Cei mai mulți – dacă nu chiar toți! – se întreabă adesea în sinea lor “Dar mie ce-mi iese din chestia asta?”, fie că recunosc asta sau nu. Așa suntem făcuți și nu putem pretinde altceva. Așadar, odată ce pui umărul la bifarea țelurilor celor din jur, jumătate din treabă e făcută. Conflictele încep să dispară de la sine. Nu toate, dar destule.    

În al treilea rând, nu te ambiționa să rezolvi orice conflict se ivește. Ar fi ca și cum te-ai lupta cu morile de vânt. Într-un birou, întotdeauna vor exista mici bârfe, flirturi, discuții, tachinări și chiar răzbunări. Dar nu toate merită atenția ta. Alege-ți bătăliile și nu căuta cauzele pierdute, nu te epuiza implicându-te în mărunțișurile dintre colegi. De multe ori, ei le provoacă, ei le rezolvă. Numai situațiile care afectează dinamica departamentului sau a firmei în sine merită implicare și soluționare.

În ultimul rând, ia conflictul ca pe o oportunitate. Nu glumesc! În tumultul oricărui conflict există posibilitatea de-a învăța ceva, de-a ieși la iveală o lucrare mai bună, mai creativă. Un anumit fel de conflict – cel creat din competiție – poate fi mană cerească pentru companie. Și un lider bun trebuie să profite de pe urma apariției lui.

În concluzie, o atmosferă neconflictuală poate exista la locul de muncă atât timp cât cei implicați își doresc asta. Un comportament profesional e de dorit la serviciu, excesul de emoții nu este binevenit la birou și multe se pot rezolva dacă ne ascutăm unii pe alții, ținem cont unii de alții și ne vedem fiecare de treaba lui. Iar când toate acestea nu prea sunt posibile, este necesară instaurarea unei atitudini corecte și nicidecum preferențiale.     

Citește și:

 

Articol preluat din ediția de septembrie 2018 a revistei Femeia.
Autor: Alexandra Rotărescu
Foto: pixabay.com

Comments

comments

Leave a Reply