Esti aici
Femeia.ro > De ziua noastra > Marlene Dietrich – diva glamour a ecranului

Marlene Dietrich – diva glamour a ecranului

Cine nu a vazut „Ingerul albastru”, „Maroc” sau „Viciul blond”? Cine nu-si aminteste de actrita blonda cu accent german, voce ragusita, picioare interminabile si un stil de a fuma care ar determina pe oricine sa-si aprinda tigara doar ca s-o imite?

In anii ’30, Marlene Dietrich era actrita cel mai bine platita de la Hollywood. Americanii erau pur si simplu innebuniti dupa frumusetea ei „exotica”, de nemtoaica, si stilul ei impregnat de masculinitate si sexualitate.

Pana sa ajunga actrita de succes in SUA, Marie Magdalene Dietrich a dus o viata modesta in Germania. Nu era apropiata de mama si de sora ei, iar tatal ei, ofiter prusac, murise cand ea avea zece ani. Studia pianul si vioara, dar a renuntat la muzica pentru actorie, cand si-a luxat incheietura mainii. Fiind admisa la Scoala de drama a lui Max Reinhardt, si-a luat numele de scena Marlene Dietrich, o combinatie intre cele doua prenume ale ei, si juca roluri marunte prin cabaretele obscure ale Berlinului.

Cel care a facut-o celebra oferindu-i rolul Lola Lola din clasicul „Ingerul albastru” a fost cineastrul Josef von Sternberg. In numai trei ani, a distribuit-o pe Marlene in alte sase filme, printre care „Maroc” cu Gary Cooper si „Blonda Venus” cu Cary Grant. In 1930, actrita si-a parasit sotul si fiica din Berlin si a luat drumul Hollywood-ului. Succesul ei a fost imediat.

Von Sternberg i-a modelat intreaga infatisare pentru a corespunde tipului de vedeta cerut de public, dar Marlene nu a devenit niciodata genul de actrita „papusa”, preocupata doar de imaginea si succesul ei. Dimpotriva, era o persoana incomoda, spunea ce gandeste cu riscul de a-i jigni pe ceilalti, nu vorbea despre viata ei personala si lasa presa sa speculeze la nesfarsit.

Desi filmele ei aveau un succes rasunator, Marlene era nemultumita ca von Sternberg ii oferea numai roluri construite dupa tiparul femeii usoare, care nu se potriveau cu personalitatea ei.

In 1932, echipa Dietrich – von Sternberg s-a destramat si, odata cu ea, s-a incheiat si perioada cea mai prolifica din cariera actritei.

Rolurile urmatoare nu i-au mai adus succesul cu care fusese obisnuita. Paradoxal e faptul ca, desi astazi este considerata o legenda a ecranului, Marlene Dietrich a fost o singura data nominalizata la Oscar, pentru rolul din „Maroc”, si a primit un singur trofeu important – premiul Tony pentru intreaga activitate cinematografica, in 1968.

In schimb, guvernele american, francez si israelian i-au acordat medalii de onoare pentru campania anti-nazista desfasurata in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Actrita a refuzat sa se intoarca in Germania pentru a face filme naziste, a renuntat la cetatenia germana si a plecat pe fronturile din Africa si Europa intr-o campanie de incurajare a soldatilor americani.

In 1945, cand a revenit la New York, Marlene Dietrich avea 44 de ani si numele ei nu mai prezenta valoare de box office. „Ingerul blestematilor”, „Spaima de scena” si „Procesul de la Nurnberg” au fost printre putinele ei filme notabile de dupa razboi.

In aceste conditii, actrita germana si-a reorientat cariera spre muzica de cabaret, sustinand concerte in intreaga lume. Au aparut insa problemele financiare, durerile de picioare si un usor inceput de… alcoolism.

In 1975, artista si-a fracturat un picior in timpul unui spectacol si nu va mai urca pe scena niciodata. Trei ani mai tarziu, a acceptat sa apara pentru ultima data pe ecran, in filmul „Just a gigolo”. Nu a fost un succes, dar Marlene a primit 250.000 de dolari pentru a filma doar doua zile si jumatate.

Ultimii 13 ani din viata – a trait pana la 91 de ani – si i-a petrecut in apartamentul ei din Paris, izolata de lume si vazuta doar de doctori.

Cu toate acestea, a pastrat legatura cu apropiatii ei prin scrisori si telefoane. Desi nu avea un simt al familiei prea dezvoltat, Marlene nu a divortat niciodata de sotul ei, asistentul de regie Rudolf Sieber, in ciuda faptului ca acesta avea o relatie extraconjugala, iar ea a avut cateva zeci. Din randul actorilor, ii amintim pe Gary Cooper, John Wayne, Yul Bryner, James Stewart – toti frumosi si celebri, dar „inculti”, le reprosa ea.

Din categoria amantilor culti, fac parte scriitorul Erich Maria Remarque, dirijorul Burt Bacharrach si prezentatorul TV Louis Bozon. Actrita a nutrit o dragoste platonica pentru Ernest Hemingway si se lauda ca a cucerit trei barbati din clanul Kennedy: pe John F. Kennedy, pe tatal si pe unchiul lui. Dragostea vietii ei a fost insa actorul francez Jean Gabin. L-a iubit cu pasiune, desi nu de putine ori, el o batea.

Ar mai fi de adaugat categoria amantelor. Se spune ca Marlene Dietrich ar fi avut idile cu Greta Garbo, Joan Crawford, Claudette Colbert si Ona Munson. Desi facea afirmatii de genul: „Sexul este mult mai placut cu o femeie” sau „In strafundul inimii, sunt un gentleman”, Marlene Dietrich a negat intotdeauna ca ar fi lesbiana si dadea in judecata publicatiile care insinuau asta.


Lasă un răspuns

Sus