Esti aici
Femeia.ro > De ziua noastra > Mary Quant – creatoarea fustei mini

Mary Quant – creatoarea fustei mini

Mary Quant, creatoarea fustei mini, s-a nascut in Blackheath, regiunea Kent, Anglia, intr-o familie de profesori. Desi parintii si-ar fi dorit ca fiica lor sa studieze o cariera mai degraba practica decat una artistica, Mary a obtinut, la 18 ani, o bursa la Colegiul de Arta Goldsmith din Londra. Aici, l-a cunoscut pe Alexander Plunket-Grene, cel care i-a devenit partener de afaceri si, cinci ani mai tarziu, sot.

Cand Alexander a implinit 21 de ani, a primit o mostenire de 5.000 de lire si impreuna cu Mary Quant si un prieten de-al lor, Archie McNair, au decis sa investeasca banii intr-o afacere vestimentara. In 1955, cei trei au deschis magazinul de haine Bazaar, unde Mary a inceput sa-si comercializeze propriile creatii. Stilul promovat de ea se numea „London look” sau „Chelsea look” si consta fuste scurte si pantaloni scurti colorati, asa-numitii „hot pants”.

Exista o intreaga dezbatere legata de creatorul de drept al fustei mini, si cei mai multi sunt de parere ca lui Mary Quant ii revine meritul. Fustele au inceput sa se tot scurteze din anul 1958 si atat Quant, cat si designerii Andre Courreges si John Bates, isi bazau colectiile pe acest articol vestimentar. Cert este ca denumirea de „miniskirt” (fusta mini) ii apartine in totalitate lui Mary Quant. Ceilalti designeri au folosit fusta scurta, dar nu au denumit-o nicicum.

Tot Mary Quant a initiat si rochiile indraznete cu sutiene „Boobie Traps” si rochiile in stil Lolita sau „baby doll”, care au avut mare succes gratie unui boom al natalitatii in acea perioada. Alte elemente pe care Quant le-a transformat in trenduri, mai intai englezesti si apoi, mondiale, au fost ciorapii inchisi la culoare, pantofii fara toc si rochiile de tip sort, bazate pe aspectul tunicilor din scolile englezesti clasice.

Coafura bob este si ea legata de creatoarea de moda britanica. Stilistul Vidal Sassoon a creat pentru ea aceasta tunsoare, deoarece Mary isi dorea sa iasa din tipare: „Regulile sunt inventate pentru cei lenesi, care nu vor sa gandeasca pentru ei”, afirma ea in autobiografia „Quant by Quant”.

In 1963, Mary Quant a fost aleasa sa lucreze pentru J.C. Penney, un mare lant de magazine din SUA, care isi dorea sa-si reimprospateze imaginea prin umplerea rafturilor cu rochiile colorate cu modele geometrice pe care le crea Quant.

In acelasi an, ea a devenit Femeia Anului in Londra si a primit premiul Sunday Times Fashion Award. Aceste recunoasteri sunt de mare insemnatate, pentru ca ele au marcat sfarsitul dominatiei in moda a caselor couture, care vindeau haine exclusiviste si scumpe, create de designeri celebri.

In 1966, Mary si-a extins afacerile si in domeniul cosmeticelor, nemultumita fiind de produsele de machiaj si ingrijire care se gaseau in acea vreme pe piata. Apoi, s-a implicat in designul de ochelari de soare, lucrand pentru brandul Polaroid, si a lansat „Mary Quant Home”, o linie de decoratiuni pentru casa care includea modele de tapet si portelanuri colorate.

Pentru ca avea o slabiciune pentru masinile mici, Mary Quant a acceptat sa creeze designul pentru masina Mini de la British Motor. Scaunele acestei masinute erau negre cu dungi albe, iar centurile – rosii.

In prezent, Mary Quant are 76 de ani si s-a retras din afaceri. In 2000, a renuntat la functia de director al firmei cosmetice Mary Quant Ltd., dupa ce aceasta a fost preluata de o corporatie japoneza. De altfel, in Japonia, exista peste 200 de magazine Mary Quant Colour, produsele englezoaicei avand mare succes acolo.


Lasă un răspuns

Sus