Esti aici
Femeia.ro > Din viață > Psiho > Stresul, aliatul tău

Stresul, aliatul tău

Cu toții ne plângem din cauza „epidemiei“ de stres, atât de specifică stilului de viață modern, însă prea puțini dintre noi știu că presiunea la care suntem supuși zilnic ne poate face, de fapt, mai puternici, mai deștepți și mai fericiți. Iată cum!

Boala secolului este stresul care ne copleșește în fiecare zi, trebuie să recunoaștem. Din cauza stresului ne îmbolnăvim, suntem irascibili, bombănitori, simțim că nu mai facem față provocărilor zilnice și ne aflăm adesea pe punctul de a ceda nervos. Prea multe termene limită, prea multe lucruri de făcut, încercăm să fim părinți buni și prezenți în viața copiilor noștri, să fim creativi și eficienți la locul de muncă, să nu ne ignorăm la nesfârșit prietenii și părinții, să-i acordăm partenerului timpul și grija de care are și el nevoie și, în plus, să nu ne neglijăm nici propria sănătate și felul în care arătăm și ne simțim. Știu, e epuizant. Sau poate salvator! Pentru că există și alt mod de a privi lucrurile în ceea ce privește stresul! Da, da, chiar diametral opus! Adică stresul nu trebuie să fie pentru nimeni dăunător, ci chiar să ne ajute să trăim mai bine. Cum e posibil așa ceva?   

Stresul contribuie la dezvoltarea creierului

Ce nu te omoară te face mai puternic, se spune. Cam așa ceva. Totul ține de doză, de echilibru. O cantitate foarte mare de stres ne face într-adevăr rău, pe când scurte perioade de agitație și presiune contribuie la o mai bună funcționare a creierului. Cercetătorii de la Universitatea Berkeley (California) au descoperit că, după ce au supus niște șoricei la scurte perioade de stres, s-a dublat creșterea numărului celulelor creierului. Iar experiența este asemănătoare și la oameni. Un examen sau pregătirea susținerii unui discurs în public, de exemplu, nu face decât să ne îmbunătățească performanța cognitivă. 

Ne îmbunătățește memoria

Iar când creierul își multiplică celulele, ni se îmbunătățește și memoria. Gândiți-vă puțin la următoarea situație – dacă ne amintim situațiile periculoase, le putem evita în viitor, iar acest lucru ne poate chiar salva viața. Desigur! Iar rememorarea situațiilor periculoase se traduce, de fapt, în stres, nu-i așa? Însă suntem acum în viață chiar datorită stresului!

Ne dă energie

Situațiile care ne provoacă, ce sunt incitante și ne stimulează ne stresează, fără doar și poate. Însă acest gen de stres este benefic, având în vedere că nu este o sursă adevărată de disconfort, ci ne motivează, ne dă un mic brânci care ne ajută găsim soluții, ne umple de energie. Și asta, pentru că, în astfel de situații, ne sunt stimulate endorfinele, care ne dau o senzație cât se poate de plăcută.

Ne protejează de boli

Toată lumea știe că stresul ne îmbolnăvește și e adevărat. Dar stresul este nociv organismului numai dacă este de lungă durată, cronic. Scurtele perioade de stres îmbunătățesc, de fapt, funcționarea sistemului imunitar, noi devenind astfel mai rezistenți în fața îmbolnăvirii. Totuși, nu e de dorit să ne menținem sistemul imunitar într-o alertă maximă la nesfârșit, având în vedere că orice exces este dăunător. Știați că teama pe care o simțim înainte de a fi înțepați de ac – atunci când mergem la medic pentru vaccinare – face ca vaccinul cu pricina să fie mai eficient?

Ne face copiii mai deștepți

Cum e posibil așa ceva? Dacă în timpul sarcinii muncim și, prin urmare, suntem expuse unor cantități suportabile de stres, transmitem fătului tot ce este necesar pentru o dezvoltare optimă, de fapt chiar mai bună decât a copiilor ale căror mame au stat acasă în timpul sarcinii. Dar nu numai provocările de la serviciu au acest efect. Înseși temerile pe care le are în mod normal o gravidă sunt bine-venite. Evident, anxietatea gravidei nu trebuie să se permanentizeze, pentru că atunci încep să apară efectele negative ale stresului. În plus, se pare că bebelușii care experimentează și ei câte un mic stres ocazional – despărțirea temporară de mamă, de pildă – sunt mai puțin anxioși la maturitate, iar creierul lor funcționează mai bine.   

Ne ajută la concentrare

Știți că există destul de mulți oameni care lucrează mai bine sub presiune. Ei bine, nu e nicio exagerare! Un job nou, prezentarea la un examen, pregătirea unei prezentăți în fața colegilor și a șefului, cunoașterea unor oameni străini, propria nuntă, începerea unui nou hobby, maternitatea ne ajută ne concentrăm mai bine la ce avem de făcut. Creierul se concentrează pe acel lucru prioritar și exclude orice alte preocupări sau gânduri, ceea ce ne sporește și eficiența.

Ne face mai încrezători

Îți aduci aminte cum începe să-ți bată inima când îți dregi vocea și te pregătești să ții un discurs în fața mai multor oameni? Ei bine, este un semn că nu trebuie să te panichezi: dimpotrivă, e dovada faptului că organismul tău își face treaba, intră în acea stare în care totul devine limpede, endorfinele sunt eliberate și o liniște interioară îți oferă premisele unei reușite. Iar asta nu poate decât să te surprindă în mod plăcut.

Ne face adaptarea mai ușoară

Nu putem scăpa de stres nici dacă ne propunem asta, pentru că, deși trăim o viață exact așa cum ne dorim și controlăm fiecare aspect al ei, există situațiile exterioare, imprevizibile, cauzate de alții, care ne dau peste cap planul nostru ideal. Așadar, soluția nu este să scăpăm complet de stres (ceea ce este, de fapt, imposibil), ci să învățăm să-l gestionăm. Ceea ce nu ne omoară ne face mai puternici, de bună seamă. 

Stresul ne pregătește să facem față… stresului

Stresul lasă un soi de amprentă pe creier, care ne pregătească în viitor pentru gestionarea unei alte situații stresante. Înseși experiențele stresante funcționează ca un vaccin pentru creier și corp. Gândiți-vă la cei cu meserii cu adevărat stresante, cum ar fi medicii din camera de gardă, astronauții, sportivii de top. Toți aceștia, dacă ar claca la prima situație complicată, și-ar rata misiunea. Ei au învățat să perceapă stresul ca pe o oportunitate, nu ca pe o povară.

Citește și:

 

Articol preluat din ediția de noiembrie 2018 a revistei Femeia.
Autor: Alexandra Rotărescu
Foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns