Esti aici
Femeia.ro > Din viață > Tu cum stai cu vinovăția?

Tu cum stai cu vinovăția?

Tu cum stai cu vinovăția? Sentiment complex, cu implicații extinse asupra comportamentului nostru, vinovăția apare când simțim că am greșit sau că am făcut ceva car nu se aliniază cu sistemul nostru de valori.

Vinovăția poate fi rezultatul celor mai banale lucruri pe care le facem sau le spunem – că am întârziat la muncă sau că am uitat să mulțumim unui coleg, dar își are rădăcina și în gânduri și situații mult mai delicate și complexe – că investim mai mult timp în cariera noastră decât în timpul petrecut cu familia, că am fost duri cu copilul nostru sau că ne-am învinuit partenerul pentru propriile scăpări.

Fie că apare în urma unor greșeli pe care le-am făcut și nu le acceptăm, fie că se naște din responsabilitatea pe care o simțim pentru alții, dacă nu este gestionată într-un mod sănătos, vinovăția naște regrete, sentimente de rușine și o creștere a nivelului stresului și anxietății.

O abordare pozitivă a vinovăției ne ajută să acceptăm acest sentiment și să investim în îmbunătățirea relațiilor cu cei din jur, în dezvoltarea noastră personală și în adresarea comportamentelor și gândurilor nocive care ne fac să ne simțim vinovați. Iată 5 strategii pentru a gestiona aceste trăiri negative în viața de zi cu zi.

1. Înțelege sursa vinovăției

Vinovăția poate fi rezultatul unui fapte imorale, al incapacității noastre de a accepta că am greșit, al responsabilității asumate față de alte persoane sau al sentimentului că nu suntem îndeajuns de valoroși. John M. Grohol, cercetător în domeniul sănătății mintale, este de părere că vinovăția are o latură pozitivă. Ea ne poate ajuta să ne dezvoltăm personal și să ne îmbunătățim comportamentul când acțiunile noastre au avut un impact negativ asupra altora. În momentul în care conștientizăm că ne simțim vinovați, putem evalua natura acestor sentimente și locul din care ele provin. De aceea, este important să înțelegem sursa vinei pe care o resimțim și să adresăm gândurile și comportamentele care alimentează acest mecanism încărcat de furie și tristețe.

2. Cere-ți iertare

Un aforism cunoscut spune că cea mai mare greşeală este să realizezi că ai greșit şi să nu repari greşeala. Dacă ne simțim vinovați deoarece acțiunile noastre au afectat negativ viața altcuiva, este esențial să ne cerem scuze și să îndreptăm situația. Atunci când evităm să ne asumăm responsabilitatea pentru propriile greșeli, regretele și rușinea care apar odată cu sentimentele de vinovăție ne pot afecta echilibrul emoțional și stima de sine.

Fii curajoasă și cere-ți iertare cu sinceritate, oferind acolo unde se poate o soluție pentru problemele create. Chiar dacă scuzele voastre nu vor fi acceptate, simplul act de a cere iertare va atenua vina pe care o resimți, ajutându-te să te concentrezi pe îmbunătățirea unor comportamente în viitor, nu pe ceea ce puteai face diferit în trecut.

3. Iartă-ți greșelile

A greși este omenește: uneori vom lua decizii nepotrivite, ne vom comporta necorespunzător sau vom spune lucruri pe care mai târziu le vom regreta. Nu este sănătos și nici productiv să rămânem ancorați în sentimentele de vinovăție și rușine care pot apărea ca rezultat al greșelilor. Studiile arată că iertarea de sine poate contribui la scăderea anxietății și a tendințelor de a exagera impactul acțiunilor noastre negative. În plus, ne ajută să trecem peste furia, îndoielile și ura de sine acumulate în timp.

Abordează vina dintr-o perspectivă pozitivă – acceptă că ai greșit, întrebă-te ce poți învăța din propriile greșeli și cum poți să le eviți pe viitor. Pune accentul pe acțiuni și schimbări concrete în prezent și ferește-te de analizarea excesivă a trecutului. 

4. Vorbește cu cineva de încredere

Când vinovăția devine apăsătoare, vorbește cu cineva de încredere despre ceea ce simți. Fie că este un prieten, fie că este un membru al familiei, o altă persoană îți poate oferi susținerea necesară pentru a aborda o situație delicată dintr-un unghi diferit. Edward M. Hallowell, psiholog și autorul cărții Îndrăznește să ierți, este de părere că secretele intensifică vinovăția, deoarece, atunci când analizăm singuri o conjunctură, nu ne dăm șansa de a aborda ceea ce s-a întâmplat din perspective noi și, astfel, de a găsi soluții.

Chiar dacă ai făcut ceva de neiertat, un prieten te poate ajuta să procesezi emoțiile negative și să eviți repetarea unor comportamente dăunătoare. Nu ezita să apelezi la un psiholog dacă sentimentele de vinovăție îți afectează capacitatea de a face față activităților de zi cu zi.

5. Ajută-i pe ceilalți să-și gestioneze vinovăția

Una dintre cele mai bune strategii de a gestiona vina pe care o resimți este de a ajuta alte persoane să-și înțeleagă și să-și depășească vinovăția. Când observi că o persoană dragă se confruntă cu sentimente de vinovăție, oferă-i ajutorul cu tact, fără a insista și împărtășește cu sinceritate din propria experiență. Încurajeaz-o să vorbească despre ceea ce simtă și situațiile care au generat aceste emoții intense.

Prin intermediul acestui proces, nu numai că vei găsi soluții pentru problemele celuilalt, dar vei căpăta o înțelegere mai profundă asupra propriilor sentimente de vinovăție și a modalităților în care le poți gestiona mai sănătos. Astfel, îți vei dezvolta empatia, capacitatea de autoanaliză și vei fi mai înțelegătoare cu greșelile partenerului sau ale copiilor voștri.

Citește și:

 

Articol preluat din ediția de februarie 2019 a revistei Femeia.
Autor: Mona Silvia Timofte
Foto: pexels.com

Comments

comments

Lasă un răspuns