Esti aici
Femeia.ro > Familie > Copii > Esențial de știut despre kilogramele în plus din timpul sarcinii

Esențial de știut despre kilogramele în plus din timpul sarcinii

Sunt foarte puține femeile care s epot lăuda cu o silueta de model imediat după naștere. Și dacă sunt astfel de cazuri, trebuie să știi că sunt excepții foarte rare și nu trebuie să te compari cu ele. În general, femeile câștigă în timpul sarcinii mai multe kilograme în plus, ceea ce este și normal și bine și pentru viitoarea mamă și pentru copil. Kilogramele în plus din timpul sarcinii, în limiete normale se le pierd de-a lungul următoarelor luni.

♥ Regula fundamentală pe care trebuie să o știe orice viitoare mamă, fie  este că recuperarea după naștere, revenirea la silueta anterioară sarcinii se face tot în nouă luni.

1. Câte kilograme voi lua în plus în timpul celor 9 luni de sarcina?

Ei bine, asta depinde chiar de greutatea și masă ta corporală de dinainte de a rămâne însărcinată. Dacă te afli în limite normale de greutate, adică ai indicele masei corporale între 18,5- 24,9, vei acumula între 11 și 15,5 kilograme. Ritmul este de 1 – 2,5 kg în primul trimestru, apoi câte o jumătate de kg pe săptămâna pentru restul lunilor.

♥ Pentru unele femei, greutatea corporală nu se va schimbă prea mult în primul trimestru de sarcina, în special pentru femeile care au grețuri în timpul sarcinii.

Dacă aveai o greutate sub limita normală pentru înălțimea ta la momentul concepției (indicele masei corporale = sub 18,5 ), ar trebui să câștigi între 12,5 și 18 kilograme. Dacă erai supraponderală (indicele masei corporale = peste 30), atunci nu ar trebui să te îngrași mai mult de 6-7 kilograme.

În cazul în care vei avea gemeni, poți lua în greutate între 15,5 – 20 kilograme, dar nu este obligatoriu.

De unde vin aceste kilograme în plus? Iată cum sunt distribuite kilogramele în sarcină:

  • 3-4 kg- copilul;
  • 1-1,5 kg- placentă;
  • 1-1.5 kg- lichid amniotic;
  • 1-1,5 kg- ţesut mamar;
  • 2 kg- volum de sânge;
  • 2-4 kg- depozite de grăsime pentru alimentație şi alăptat;
  • 2 kg- uter mărit.

♥ Cea mai mare creștere în greutate are loc după săptămâna a 13-a de sarcină.

Creșterea în greutate sub recomandări poate determina aducerea pe lume a unui copil cu greutate și lungime la naștere sub vârstă gestațională și crește riscul de  naștere prematură, cu toate complicațiile pecare le poate aduce un prematur pentru sănătatea sa ulterioară.

De aceea este foarte important ca femeile însărcinate să-și monitorizeze cu atenție greutatea pe parcursul sarcinii și să nu încerce să piardă în greutate în timpul sarcinii. Dietă sau limitarea consumului de alimente ar putea aduce prejudicii nutriționale grave fatului și ar putea afecta ireversibil dezvoltarea sa intrauterină.

2. Ce înseamnă creștere în greutate sănătoasă în timpul sarcinii?

O creștere sănătoasă în timpul sarcinii înseamă gasirea unui echilibru între apetitul crescut, absolut normal, și calitatea și cantitatea alimentelor ingerate. Nutrienții, mineralele și vitaminele necesare trebuie să vină din alimentația sănătoasă a gravidei, nu din suplimente alimentare. Mai mult, orice suplimente alimentare, de tipul mineralelor și vitaminelor se iau, în timpul sarcinii, doar cu recomandarea medicului și în dozele prescrise de acesta. Carența de nutrienți este la fel de gravă ca și excesul!

Multe femei se simt stânjenite să deschidă subiectul kilogramelor cu medicii, de teama să nu fie judecate sau criticate. Nici vorbă de așa ceva. Greutatea din timpul sarcinii este unul din principalele indicii care arată că ”treaba” merge bine!

Cântărește-te o singură data pe saptămână. Notează greutatea și urmărește ritmul în care acumulezi kilograme. Când nu există o explicație pentru creșterea mai mare și mai bruscă în greutate, cere sfatul medicului care monitorizează sarcina. Astfel poți  împiedica apariția diabetului gestațional.

În timpul sarcinii nu mâncăm pentru doi!

Axeaza-te pe alimente naturale, netratate și pe combinații sănătoase. Alege alimente preparate în casă pentru că astfel deții controlul asupra ingredientelor din farfurie. Redu sarea și zaharul, folosește condimente, evită monoglutamatul de sodiu și fructe ori legume tratate chimic. Dacă îți este foame apelează la gustri: un iaurt, o banană, un măr, un ou. Seceretul unui greutăți corecte în timpul sarcinii este creșterea aportului caloric cu 150-200 de calorii zilnic. Asta înseamna trei-cinci biscuiți și un iaurt în plus, față de ceea ce consumai în mod normal înainte de sarcina, dacă dieta ta însuma undeva la 1700- 1900 de calorii (adică valoarea normală a dietei pentru o femeie de 20-35 de ani, activă și cu un indice de masă corporală normal).

Dacă nu există o recomandare medicală pentru repaus parțial sau temporar, e bine să nu lași să treacă o zi fără să faceți mișcare. Nu abdomene sau exerciții care vă solicită prea mult, ci plimbări în aer liber, yoga, înot sau exerciții de întindere.

3. Va afecta greutatea starea sănătății?

Ei bine, multe dintre problemele care apar de-a lungul celor 9 luni de sarcina pleacă tocmai de la aceste kilograme în plus, cu care organismul nu este obișnuit. Așteaptă-te la dureri de spate, mișcări greoaie, oboseală, încheieturi umflate. Multe femei suferă chiar de depresie în această perioada, mai ales dacă au fost obișnuite cu o silueta de invidiat sau sunt adeptele unui stil de viață sănătos.

Majoritatea nutriționiștilor le sfătuiesc pe viitoarele mămici să își verifice săptămânal greutatea și să fie atente să nu depășească parametri prezentați anterior. Orice kilogram în plus peste această limita poate crea la un moment dat neplăceri. Ei bine, marea lor majoritate se va topi că prin farmec în primele luni după naștere.

Apoi, ritmul de viață complet schimbat, alăptatul și noile griji te vor face să arzi mult mai multe calorii și slăbeșți. O dietă echilibrată, bogată în fi bre, legume și fructe, te va ajută să-ti revii la formă inițială.

Cum se calculează indicele masei corporale

Indicele masei corporale = greutatea în kg / înălțimea în metri la pătrat. Adică, dacă ai 60 kg și 1,70 m, formulă va arată în felul următor:

60:(1,7 X 1,7) = 60:2,89 = 20,7

Interpretare:

  • Dacă IMC este mai mic decât 18,5, ești subponderala
  • Dacă IMC este între 18,5 și 25, ești normală.
  • Dacă IMC este între 25 și 30, ai probleme de greutate
  • Dacă IMC este peste 30, ești supraponderală.

Citeste și:

Sursa foto: pixabay.com

 

Comments

comments

One thought on “Esențial de știut despre kilogramele în plus din timpul sarcinii

Lasă un răspuns