Esti aici
Femeia.ro > Familie > Copii > 6 lucruri pe care orice mămică grijulie le face obligatoriu în primele 6 săptămâni după naștere

6 lucruri pe care orice mămică grijulie le face obligatoriu în primele 6 săptămâni după naștere

Primele săptămâni după ce ți-ai adus bebelușul pe lume sunt cele mai frumoase, dar și cele mai încărcate.
Orice proaspătă mămică are nevoie de timp pentru a se obișnui cu noul program și pentru a se adapta schimbărilor majore care au apărut în viața ei. De la lipsa somnului, până la grija permanentă față de alimentația sau siguranța celui mic, toate acestea îți lasă la dispoziție foarte puțin timp liber pentru tine. Unele lucruri însă nu ar trebui ocolite, mai ales dacă ții la sănătatea ta și a bebelușului tău.
Controlul ginecologic de la 6 săptămâni, obligatoriu pentru sănătatea ta
După 9 luni de așteptat pe holurile spitalelor sau ale cabinetelor medicale, ultimul lucru pe care îl mai vrei este să mergi din nou la medic. Însă după șase săptămâni de la naștere, un control medical este extrem de important pentru sănătatea ta. Sarcina este un proces care îți transformă tot corpul nu numai la exterior, ci și la interior. De aceea, este nevoie ca un medic să te examineze pentru a vedea cum te recuperezi atât fizic, cât și psihic.
Alege un medic de încredere și o clinică bună, în care să fii tratată cu respect și cu profesionalism. Un specialist cu experiență va ști cum să te examineze astfel încât să nu treacă nimic cu vederea. Iată ce ar trebui să includă controlul medical:

  • verificarea tensiunii, a pulsului și a greutății
  • un control abdominal și o ecografie ginecologica, pentru a se asigura că nu există leziuni cu potențial periculos
  • verificarea inciziei și a modului în care se vindecă, dacă ai născut prin cezariană
  • examinarea sânilor (medicul va verifica dacă există noduli, simptome ale mastitei, pete roșii sau iritații)
  • un test de secreție vaginală sau un test Babeș-Papanicolau

Controlul psihologic, dacă apar primele semne ale depresiei post-partum
Cazurile femeilor care se confruntă cu depresia post-partum sunt mai frecvente decât crezi: în jur de 10-20% dintre mămici cad în depresie sau au stări de anxietate și schimbări bruște de comportament. Acestea sunt cauzate, de multe ori, de schimbările hormonale din organism, dar și de stresul pe care îl impune un eveniment atât de important precum venirea pe lume a unui bebeluș. Toate acestea, combinate cu lipsa odihnei, pot face orice femeie să se simtă copleșită de situație.
Dacă ai trecut prin astfel de stări, cel mai bine este să ceri ajutorul unui specialist. Poate că ai impresia că poți trece singură peste asta sau că poți găsi sprijin în familie, dar un psiholog bun a tratat sute de astfel de cazuri, așa că va ști exact cum să te ajute să îți revii în formă maximă în cel mai scurt timp.
Nu te grăbi să te întorci în sala de fitness
Multe femei se simt presate să slăbească repede după sarcină și să revină la forma inițială în timp record. Exercițiile fizice au numeroase beneficii pentru proaspetele mămici, însă în primele săptămâni după naștere trebuie să îți lași corpul să se refacă singur și să nu forțezi mai mult decât este cazul, cu atât mai mult dacă ai născut prin cezariană.
Înainte să te întorci la sală, mergi la un control medical și cere sfatul specialistului. Câteva exerciții ușoare sunt chiar indicate, însă evită să ridici greutăți prea mari sau să faci exerciții cardio intense. Sportul te va ajuta nu numai să îți tonifiezi corpul și să te simți mai bine în pielea ta, dar îți va îmbunătăți și dispoziția, îți va da energie și te va menține în formă maximă pentru bebelușul tău.
Asigură-te că prinzi suficiente ore de somn
Oboseala ne afectează nu numai organismul și felul în care ne simțim, dar și comportamentul față de cei din jur. S-ar putea să fii irascibilă, să nu mai ai răbdare și să te trezești că te cerți din nimic cu partenerul de viață. Multe mămici trec prin această situație din cauza epuizării. De aceea, este important să te odihnești suficient, chiar dacă nu mai apuci să dormi câte 8 ore legat. Iată ce poți face în schimb:

  • ațipește și tu când doarme bebelușul, în timpul zilei
  • roagă-ți partenerul să aibă grijă de cel mic pentru câteva ore, cât timp te recuperezi tu
  • angajează o bonă, dacă ai posibilitatea
  • roagă-ți mama sau soacra să aibă grijă de bebe o zi pe săptămână

Alimentația corectă trebuie să fie o prioritate
Când alăptezi, una dintre principalele tale preocupări trebuie să fie să mănânci suficient și să ai o alimentație cât mai sănătoasă. În perioada alăptării, unele alimente pot afecta gustul laptelui sau digestia bebelușului. Iată care sunt cele care le dau de furcă cel mai des noilor mămici:

  • ciocolata
  • condimentele (scorțișoară, usturoi, curry, piper, chilli)
  • citricele sau sucurile de portocale, lămâi, lime sau grepfrut
  • căpșunele
  • kiwi
  • ananas
  • legume ca varza, ceapa, conopida, broccoli, castraveții sau ardeiul gras
  • fructele cu efect laxativ (cireșe sau prune)
  • cafeaua sau băuturile care conțin cofeină
  • alcoolul

Un control înainte de a-ți relua viața sexuală
Ginecologii recomandă ca reluarea activității sexuale să aibă loc abia după ce sângerările de după naștere s-au oprit complet. Această perioadă variază de la o femeie la alta, însă în general scurgerile încetează după aproximativ patru săptămâni. Totuși, pentru a preveni infecțiile vaginale și a te asigura că uterul tău este complet vindecat, așteaptă șase săptămâni înainte să-ți reîncepi viața intimă.
În plus, reține că alăptatul nu este o metodă contraceptivă care să funcționeze 100%, așa că este o idee bună să îi ceri sfatul medicului ginecolog, care îți poate recomanda cea mai bună soluție contraceptivă pentru tine și partenerul tău.
 
Sursă foto: Shuterstock, Copyright: Tuzemka  

Comments

comments