Esti aici
Femeia.ro > Familie > Copii > Repere în învăţarea cititului

Repere în învăţarea cititului

Bazele pentru învăţarea cititului şi scrisului se pun încă din primii ani de viaţă, spun specialiştii în educaţie de la KidsHealth.org. Mai jos, iată câteva repere pe care aceştia le-au identificat în procesul îndelungat pentru învăţarea cititului.
Primul an de viață al copilului

  • Imită sunete pe care le aude rostite.
  • Răspunde, în maniera lui, atunci când i se vorbește.
  • Arată interes pentru imagini colorate și întoarce paginile unei cărţi cu ajutorul tău.
  • „Răspunde” la povești și poze prin vocalize și atingerea imaginilor.

1-3 ani

  • Răspunde unor întrebări și identifică obiecte, fiinţe din cărți (cum ar fi „Unde este vaca? Cum face vaca?”).
  • Numeşte imagini familiare.
  • Indică obiecte pentru a le identifica.
  • Mimează cititul cărților.
  • Încheie în locul tău propoziţiile sau frazele pe care le ştie deja din poveştile pe care i le-ai repetat.
  • Mâzgăleşte pe hârtii.
  • Cunoaşte numele personajelor din povești și poate să le identifice.
  • Întoarce singur paginile din cărțile cartonate.
  • Are o povestioară preferată de care nu se satură şi tot cere să-i fie spusă.

3 ani

  • Studiază de unul singur cărţile.
  • Are răbdare să asculte povești mai lungi.
  • Poate să-ţi spună o poveste cunoscută (nu te aştepta la o redare fidelă a acesteia, ci la o povestire simplificată, în câteva fraze, în care sunt cuprinse aspectele care l-au impresionat cel mai mult).
  • Imită cititul  cu voce tare.
  • Poate să redea alfabetul.

4 ani

  • Face rime și inventează fraze amuzante.
  • Recunoaşte și scrie anumite litere ale alfabetului.
  • Îşi citeşte și scrie numele.
  • Recunoaşte primul sunet din cuvinte.
  • Potriveşte anumite sunete cu literele care le reprezintă.
  • Înţelege că se citește de la stânga la dreapta.

Grupa mare (5 ani)

  • Scrie anumite litere și cifre
  • Ghiceşte ce se va întâmpla într-o poveste
  • Identifică sunete de la începutul, mijlocul și finalul cuvintelor
  • Ştie să explice sensul unor cuvinte și apoi să le folosească în propoziții
  • Repovesteşte şi redă, în ordine, detalii dintr-o poveste.

Următoarele etape sunt clasa pregătitoare şi clasele primare şi, de-a lungul acestora, copilul tău învaţă să se folosească de imagini și context pentru a desluși cuvinte noi, să folosească semnele de punctuaţie, să se autocorecteze când face o greșeală de citire – scriere, să citească singur cărți, să citească cu voce tare, să folosească cuvinte noi, fraze sau comentarii pe care le-a auzit, să scrie mesaje scurte, ca cele de pe telefon sau din emailuri (exerciţiu de acurateţe şi concizie).

În acest fel, la vârsta gimnazială copilul tău a dobândit şi exersat îndelung abilităţile de citire şi este în măsură să:

  • Analizeze și să înțeleagă diferite tipuri de texte, ca biografii, poezii, proză.
  • Se folosească de cărţi pentru a extrage informaţii utile din diverse domenii.
  • Identifice diferite figuri de stil.
  • Identifice corect momentele acţiunii dintr-o naraţiune (expoziţiune – loc, timp, personaje, intrigă, desfăşurarea acţiunii, punct culminant şi deznodământ).
  • Să citească și să scrie cu plăcere pe un anumit subiect.
  • Să facă analiza textelor pentru a extrage semnificația lor

Eşti de acord cu etapele descrise mai sus? Cum a decurs învăţarea cititului la copilul tău?
Foto: Guliver/ Thinkstock.com., Editor: Adina Gruia

Comments

comments