
Bazele pentru învăţarea cititului şi scrisului se pun încă din primii ani de viaţă, spun specialiştii în educaţie de la KidsHealth.org. Mai jos, iată câteva repere pe care aceştia le-au identificat în procesul îndelungat pentru învăţarea cititului.
Primul an de viață al copilului
- Imită sunete pe care le aude rostite.
- Răspunde, în maniera lui, atunci când i se vorbește.
- Arată interes pentru imagini colorate și întoarce paginile unei cărţi cu ajutorul tău.
- „Răspunde” la povești și poze prin vocalize și atingerea imaginilor.
1-3 ani
- Răspunde unor întrebări și identifică obiecte, fiinţe din cărți (cum ar fi „Unde este vaca? Cum face vaca?”).
- Numeşte imagini familiare.
- Indică obiecte pentru a le identifica.
- Mimează cititul cărților.
- Încheie în locul tău propoziţiile sau frazele pe care le ştie deja din poveştile pe care i le-ai repetat.
- Mâzgăleşte pe hârtii.
- Cunoaşte numele personajelor din povești și poate să le identifice.
- Întoarce singur paginile din cărțile cartonate.
- Are o povestioară preferată de care nu se satură şi tot cere să-i fie spusă.
3 ani
- Studiază de unul singur cărţile.
- Are răbdare să asculte povești mai lungi.
- Poate să-ţi spună o poveste cunoscută (nu te aştepta la o redare fidelă a acesteia, ci la o povestire simplificată, în câteva fraze, în care sunt cuprinse aspectele care l-au impresionat cel mai mult).
- Imită cititul cu voce tare.
- Poate să redea alfabetul.
4 ani
- Face rime și inventează fraze amuzante.
- Recunoaşte și scrie anumite litere ale alfabetului.
- Îşi citeşte și scrie numele.
- Recunoaşte primul sunet din cuvinte.
- Potriveşte anumite sunete cu literele care le reprezintă.
- Înţelege că se citește de la stânga la dreapta.
Grupa mare (5 ani)
- Scrie anumite litere și cifre
- Ghiceşte ce se va întâmpla într-o poveste
- Identifică sunete de la începutul, mijlocul și finalul cuvintelor
- Ştie să explice sensul unor cuvinte și apoi să le folosească în propoziții
- Repovesteşte şi redă, în ordine, detalii dintr-o poveste.
Următoarele etape sunt clasa pregătitoare şi clasele primare şi, de-a lungul acestora, copilul tău învaţă să se folosească de imagini și context pentru a desluși cuvinte noi, să folosească semnele de punctuaţie, să se autocorecteze când face o greșeală de citire – scriere, să citească singur cărți, să citească cu voce tare, să folosească cuvinte noi, fraze sau comentarii pe care le-a auzit, să scrie mesaje scurte, ca cele de pe telefon sau din emailuri (exerciţiu de acurateţe şi concizie).
În acest fel, la vârsta gimnazială copilul tău a dobândit şi exersat îndelung abilităţile de citire şi este în măsură să:
- Analizeze și să înțeleagă diferite tipuri de texte, ca biografii, poezii, proză.
- Se folosească de cărţi pentru a extrage informaţii utile din diverse domenii.
- Identifice diferite figuri de stil.
- Identifice corect momentele acţiunii dintr-o naraţiune (expoziţiune – loc, timp, personaje, intrigă, desfăşurarea acţiunii, punct culminant şi deznodământ).
- Să citească și să scrie cu plăcere pe un anumit subiect.
- Să facă analiza textelor pentru a extrage semnificația lor
Eşti de acord cu etapele descrise mai sus? Cum a decurs învăţarea cititului la copilul tău?
Foto: Guliver/ Thinkstock.com., Editor: Adina Gruia