Esti aici
Femeia.ro > Familie > Psihologie > Acrofobia: nu te uita în jos!

Acrofobia: nu te uita în jos!

Ce este frica de înălțime sau acrofobia și ce o cauzează? Care-i sunt simptomele și tratamentul specific?

Pentru cei mai mulți oameni, este normal ca, atunci când se află într-un loc înalt și se uită în jos, să simtă amețeală, greață sau chiar o senzație de panică. Frica de înălțime, denumită în limbaj psihologic acrofobie, este una dintre cel mai des întâlnite fobii din lume.

Frica de înălțime este un tip de anxietate foarte frecventă. Cei care suferă de așa ceva au o senzație inconfortabilă și paralizantă când se află la înălțime. Unii nu mai pot urca pe munte din acest motiv. Alții devin precauți în cele mai diferite circumstanțe. Când frica atinge dimensiuni exagerate, se transformă în fobie.

Psihiatrii descriu fobia ca pe o frică copleșitoare, irațională și exagerată față de un obiect, loc, situație, senzație sau animal. Fobiile sunt frici nejustificat de mari și apar atunci când persoana resimte o senzație nerealistă sau exagerată de pericol legat de o situație sau de un obiect. Dacă fobicul nu intră în contact cu sursa problemei, viața sa nu este afectată. Însă în multe cazuri persoana fobică evită anumite situații sau locuri tocmai pentru a împiedica declanșarea fobiei, fapt care duce la ceea ce psihologii numesc “anxietate anticipatorie”. Când o fobie devine foarte severă, oamenii încep să-și organizeze viața astfel încât să evite cauza tulburării lor.

Ce este acrofobia și care sunt simptomele ei

La începutul secolului al XIX-lea, medicii au combinat două cuvinte grecești pentru vârf și frică și au creat noțiunea de acrofobie (frică de înălțime). Simptomele variază de la caz la caz, dar printre cele mai frecvente se numără respirația precipitată și rapidă, bătăi neregulate ale inimii, transpirație excesivă, greață. Unele persoane care suferă de acrofobie simt impulsul de a se arunca din locul înalt, chiar dacă nu sunt suicidare. Mulți experți consideră oamenii au o frică înnăscută de înălțime, cauzată de frica naturală de a cădea sau de a fi rănit sau ucis. Frica naturală se transformă însă la unii oameni într-o senzație generalizată de anxietate, uneori fără motiv aparent, alteori în urma unui eveniment traumatizant, de exemplu dacă au văzut pe cineva căzând de la înălțime. Însă acrofobia se poate manifesta și în locuri care nu au nimic periculos, de exemplu când traversăm un pod suspendat.

În afară de simptomele fizice, acrofobia poate fi acompaniată și de simptome psihologice. De exemplu, unii oameni simt că nu mai au contact cu realitatea și trăiesc chiar episoade de depersonalizare. Asta înseamnă nu mai simt contactul cu propriul corp. Senzația descrisă este de parcă ar pluti deasupra corpului și nu mai au control asupra propriei funcționări.

Există tratamente?

La fel ca în multe alte fobii simple, acrofobia se tratează prin metode psihologice și uneori psihiatrice. Psihoterapia cognitiv-comportamentală este indicată de obicei pentru că îi ajută pe cei afectați să-și schimbe tiparele de gândire neproductive. În felul acesta, oamenii încep să distingă mai bine faptul că această frică intensă este un produs al imaginației lor, nu al pericolelor reale din mediu. Persoanele care suferă de acrofobie sunt direcționate și spre terapie comportamentală și consiliere psihologică. În cazurile severe, psihiatrii pot prescrie medicamente anxiolitice care elimină simptomele stresante.

Metode de vindecare a acrofobiei

Înțelege frica de care suferi

Determină cu precizie ce declanșează frica și care este intensitatea ei. Fă o listă în care notezi situațiile care declanșează acrofobia și acordă-i fiecăreia o notă, în funcție de gravitate.

Imaginează-ți pentru fiecare situație pericolul real și cât de tare te poate afecta în mod real

Fobia este, prin definiție, o frică irațională. Stimulii care o declanșează de obicei (blocurile înalte, avioanele și montagne-russe-ul) sunt locuri și obiecte foarte sigure (probabilitatea de a fi victima unui accident aviatic este de 1 la 20 de milioane).

Relaxează-te

Activitățile relaxante care implică și corpul, cum sunt yoga, taichi-ul și meditația, diminuează frica și pot influența felul în care o resimți. De exemplu, în timp ce îți imaginezi cum e să mergi cu avionul, poți practica exerciții de respirație profundă. Exercițiile fizice, somnul odihnitor și regimul sănătos de viață ajută la echilibrarea proceselor fiziologice legate de frică și anxietate.

Renunță la cafeină

Expune-te gradat fricii

De exemplu, ieși pe balcon când ai ocazia. Apoi urcă pe un deal înalt și privește înapoi, pe unde ai mers. Dacă nu poți face asta singură, ia cu tine un prieten. Cu răbdare, vei observa cum fobia se diminuează și, în timp, poate chiar să dispară complet.

Acrofobia este, în fond, dorința inconștientă de a sări, de a zbura.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.39/05.10.2017
Autor: Dana Verescu
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns