Esti aici
Femeia.ro > Familie > Relații și sex > Psihologie > Pozitivism? Până unde?

Pozitivism? Până unde?

Pozitivism? Până unde? – Să vezi partea plină a paharului nu-i rău. Asta înseamnă că ești o personă pozitivă, optimistă, că ai un psihic puternic și treci (mai) ușor peste greutățile vieții. Dar nimic dus la extrem nu-i bun, nici măcar pozitivismul.

Psihologia pozitivă îi face pe oameni mai fericiți, așa arată numeroase studii făcute de-a lungul vremii. Să gândești pozitiv te ajută să gestionezi stresul, să fii mai împăcat, să te simți bine și, în final, să fii mai sănătos. Însă asta nu înseamnă să-ți pui niște ochelari cu lentile roz și să vezi viața ca pe o poveste cu zâne, ignorând aspectele negative ale vieții. Oricine trece și prin momente dificile, prin traume sau evenimente nefericite, inclusiv optimiștii! Tot psihologia pozitivă ne învață să abordăm provocările vieții dintr-o perspectivă cu sens. Și, ca orice pe lumea asta, un lucru nu este bun sau rău, este ca în filosofia ying-yang, unde partea albă are un strop de negru și o picătură de alb e într-o mare de negru. Prin urmare, în orice rău e și ceva bun, iar reciproca e valabilă.

Optimist sau pesimist?

Tot cercetările au arătat că persoanele optimiste (cele care au mai multe gânduri pozitive) tind să-și explice lucrurile rele care s-au întâmplat și să găsească ceva bun în toată situația pe care, de altfel, o privesc ca temporară, atipică sau cu un scop. Suferă o perioadă, apoi încearcă să înțeleagă lecția și merg mai departe cu noi forțe. Pe când pesimiștii (au foarte multe gânduri negative) tind să se învinovățească când se întâmplă lucruri rele și cad ușor în anxietate și depresie.

Gândirea pozitivă sau psihologia pozitivă

Termenii par sinonimi, dar nu sunt. Gândirea pozitivă reprezintă modul de a privi lucrurile din punct de vedere pozitiv. Psihologia pozitivă se concetrează asupra optimismului, dar susține și că există momente când gândirea realistă este mai avantajoasă.

Beneficii pentru sănătate

Puterea gândirii pozitive a făcut furori în ultimii ani și foarte multe cărți și psihologi ne îndemnă să facem asta, devenind un panaceu psihologic. Teoria este validată de studii și știință. Atunci când gândim pozitiv, când credem că viitorul sună bine, în organism se secretă hormonii fericirii care contribuie la starea de bine și la sănătatea întregului organism. Iată ce se întâmplă dacă gândești pozitiv:

*Trăiești mai mult.

*Ai parte de mai puțin stres.

*Ai un risc scăzut să faci depresie.

*Îți crește imunitatea.

*Te vindeci mai repede.

*Ești mai rezistent la frig.

*Ai un risc mai mic de boli cardiovasculare.

*Fragilitatea specifică vârstelor înaintate este mult diminuată.

Legea atracției

O altă teorie la modă este cea a atracției. O vorbă din bătrâni spune că, atunci când semeni vânt, culegi furtună. Ceea ce lansezi în Univers se întoarce la tine înzecit, bun sau rău. Cu alte cuvinte, cu gânduri bune putem atrage în viața noastră lucruri bune, iar cu cele negative – doar necazuri. Foarte mulți au pus în practică această teorie pozitivă și lucturile par să funcționeze ca unse. Spre exemplu, dacă pleci de acasă cu mașina și tot drumul te gândești că nu vei găsi loc de parcare, nici nu vei găsi ori vei găsi foarte greu ori departe. În schimb, dacă pleci convins că vei găsi un loc bun, chiar așa va fi.

Sfaturi de gândire pozitive

Pentru a transforma mintea să gândească pozitiv, este nevoie de multă voință interioară, atitudinea și gândurile nu se schimbă peste noapte. Și totuși câteva lucruri te ajută să vezi viața cu alți ochi:

# când un gând negativ îți apare în minte, încearcă să-l înlocuiești cu unul constructiv. Dacă revine, contracarează-l cu unul pozitiv.

# zâmbește mai mult. Asta te va ajuta să gândești în bine mai des.

# repetă-ți că orice situație are o rezolvare.

# amintește-ți zicala „dacă viața îți dă lămâi, fă  limonadă!“ Întotdeauna din cea mai grea situație înveți ceva. După ce trece șocul evenimentului, vezi ce a fost greșit și nu mai trebuie repetat sau în ce sens s-a îmbunătățit viața ta.

# întotdeauna când o ușă se închide o alta se deschide, spune un alt proverb. Dacă însă tu rămâi agățat de clanța ușii închise, nu o vei vedea pe cea deschisă. Când ceva rău ți se întâmplă, fii atent să nu ratezi o oportunitate care se ivește când te aștepți mai puțin. Dacă vei avea două astfel de exemple, te vei converti mai ușor la pozitivism!

# acționează doar dacă lucrurile sunt în controlul tău. Dacă nu sunt, dar tu te zbați să găsești soluții, vei pierde energie degeaba și vei crede că ești urmărit de ghinion. Fă doar ce ține de tine, pentru restul nu trebuie să-ți bați capul!

Capcanele pozitivismului

Să fii optimist, să gândești pozitiv nu sunt cea mai bună soluție în orice situație. Uneori asta duce la subestimarea riscurilor reale și te împiedică să iei decizia corectă.

Dacă ești convins că totul va fi bine, dar nu faci nici cel mai mic efort pentru împlinirea visurilor și scopurilor, nimic nu se va întâmpla de la sine, chiar dacă ești cel mai mare optimist. Și asta te poate dezamăgi.

O altă capcană este să crezi că ești invincibil sau că ție nu ți se poate întâmpla ceva rău. Boala nu alege între optimiști și pesimiști și întotdeauna paza bună (= prevenția) trece primejdia rea. Fă-ți controale medicale regulate și evaluează optim riscurile unei noi situații pentru a nu te pune în pericol.

♥ Eșecul este cel mai bun profesor! Dintr-un eșec poți învăța o grămadă de lucruri, pe când din succes doar unul!

Citește și:

Articol preluat din ediția de octombrie 2018 a revistei Femeia.
Autor: Luminița Tăbăran
Foto: pexels.com

Comments

comments

Leave a Reply