Esti aici
Femeia.ro > Carieră > Despre „inteligența ochiului“ cu Tibi Clenci

Despre „inteligența ochiului“ cu Tibi Clenci

Toată lumea știe că un moment de geniu al unui fotograf îți poate salva imaginea. Facem o incursiune în mintea unui astfel de fotograf stând de vorbă cu Tibi Clenci, jurat la emisiunea Bravo ai stil! Celebrities de la Kanal D.

Îl puteți vedea pe Tibi, alături de Raluca Bădulescu și Maurice Munteanu, în juriul emisiunii Bravo ai stil Celebrities, difuzată de miercuri pana vineri de la 22:30, și sâmbata de la 22:00, la Kanal D.

Ai avut mereu „ochi” sau experiența te-a învățat cele mai multe lucruri?

Am ochi, categoric. Ochiul ține de talent, dar acest talent trebuie in permanenta educat. E important să îmbogățești această percepție a frumosului sau a urâtului, pentru că un fotograf lucrează cu ambele. Deseori în editorialele de fashion ne folosim de estetica urâtului: construim un personaj „urât”, dar îmbrăcat frumos. Acest personaj vibrează de energie și mister. Folosind estetica frumosului și cea a urâtului reușești să treci o anumită graniță, astfel încât oamenii, deși poate nu înțeleg ce se întâmplă, sunt captivați de fotografie pentru că îi intrigă.

Ce-ți place cel mai multe să fotografiezi – persoane, peisaje, lucruri?

Categoric oameni! Dacă ești atent la detalii, devii un bun povestitor. Surprinde totul într-o fotografie, astfel încât să simți că exista sunet, suflet, mișcare, că omul vorbește! Atunci când doar expresia corporală și ochii sunt sursele emoției, procesul artistic devine și mai complicat. Întotdeauna m-am gândit că abilitatea mea de a mă exprima fotografic se datorează, poate, și faptului că în copilărie deseori ne vizitam rudele care sufereau de dizabilitate de auz și de vorbire… Acum femeile sunt sursa mea de inspirație și ele mă fac să merg mai departe. Femeia caută chiar și după ce și-a găsit liniștea.

Cum ai ajuns să faci fotografii?

Făceam fotografii de când eram mic, dar nu cu camera, ci in imaginație. Tot ce vedeam înmagazinam. Puteam vorbi despre ceea ce mă impresiona ca despre o scenă de teatru. În general îi povesteam tatălui meu despre un tablou, un cadru, detaliam ce vedeam cu ochii minții mele de copil.

Când am început să înțeleg și procesul tehnic, am început să fac și fotografii, dar muzele mele nu erau cele pe care le visam și astfel, la 21 de ani, am ajuns să pun bazele Allure Management, una dintre cele mai vechi agenții de modele din România. Am prins aripi că pot face din asta o profesie atunci când părinții fetelor îmi dădeau acordul și aveau încredere în mine. Părinții mei își făcuseră foarte bine treaba, mă educaseră foarte bine și nu eram pus sub semnul întrebării.

Mi-a luat ani buni să fiu artist, după ce m-am maturizat niciodată. Vreau să mă transform într-o legendă, să las familiei mele și celor care sunt interesați de frumos o carte, două, trei. Pentru a fi internațional e nevoie de rezistență la durere. Să fii departe de casă de mic  doare. Totul te cheamă acasă, unde este comod, ți se servește masa, toți vorbesc aceeași limbă, au aceleași viziuni și te protejează.

Gândești în imagini?

Gândesc în povești și văd secvența pe care o vreau așezată în povestea mea fotografică. Scriu mici broșuri. Cei cărora le împărtașesc poveștile mele sunt fani înrăițti ai mei, familia mea, oamenii apropiați, câteva modele care sunt de ani de zile în agenția mea și cu care am o relație de prietenie extraordinară. Împărtășim lucrurile pe care le facem și eu le redau, într-o prima fază poveștile. Feedback-ul lor este întodeauna emoționant.

Ce înseamnă să fii „fotogenic”?

Există grade de fotogenie, telegenie. Sunt fotogenice acele persoane ale căror fețe, din toate unghiurile, nu îți dau niciodată motive să te “plângi“. Indiferent din ce unghi ai fotografia și cu ce aparat, un top model arată bine. Adaptat la proiectul pe care trebuie să-l duci la îndeplinire, faci casting ca să alegi acea persoană care are gradul de fotogenie sau telegenie dorit.

Se întamplă să lucrez și cu artiști, femei sau bărbați, al căror grad de telegenie și structură corporală nu este cel pe care îl au top modelele, iar in acest caz trebuie să ai ochiul format să vezi unghiul cel mai bun, care le pune în valoare și care exprimă și ceea ce îți dorești tu pentru proiectul respectiv.

Ce cauți la concurentele din „Bravo, ai stil!”, ce vrei să vezi în primul rând?

Foarte multă implicare emoțională. Asta înseamnă poveste, muzică bine aleasa, o coloană sonoră care să le susțină povestea. E important modul în care își construiesc personajul.

Dă-ne exemplu de o vedetă internațională care are stil …

Catherine Deneuve! Are stil, s-a născut cu el și l-a rafinat tot mai mult.

Cum te pregătești înainte să intri în platoul „Bravo, ai stil!”?

Sunt om, tremur, am emoții, dar nu mă sperie. Emoțiile sunt sursa inspirației mele și le încurajez și pe concurentele de la „Bravo, ai stil! Celebrities” să nu își piardă emoția, ci doar să o controleze. Este foarte frumos când vrei să spui ceva și emotia creează un „accident”, pentru că ți se taie respirația. Oamenii din fața micului ecran văd că nu ești un mecanism, ci ai suflet, trăiești. Le încurajez pe concurente să aibă emoții și să le ofere celor care le privesc acest spectacol atât de omenesc.

În ce mă privește, ca să îmi controlez emoțiile înainte de emisiune fac 100 de flotări, 100 de genuflexiuni, ca să combat toată adrenalina. Astfel reușesc să îmi relaxez corpul, mintea și sufletul. Și chiar dacă îmi rămâne emoția, aceasta este benefica; îmi păstrez concentrarea, respirația  corectă, starea de bine.

Interviu de Roxana Melnicu apărut în Univers Psihologic nr 5.

 

Comments

comments

Lasă un răspuns