Esti aici
Femeia.ro > Featured Homepage > Obiceiuri și alimente care ajută la întinerirea și menținerea sănătății creierului

Obiceiuri și alimente care ajută la întinerirea și menținerea sănătății creierului

În fiecare 22 iulie, se sărbătorește Ziua Mondială a Creierului, grație Federației Mondiale de Neurologie (WFN), care a luat inițiativa de a acorda importanță sănătății creierului și de a sensibiliza societatea cu privire la modul de prevenire și îngrijire a creierului.

Creierul sau „substanța cenușie”, așa cum mai este numit, este unul dintre organele vitale ale corpului care controlează activitățile cognitive (gândirea, abstractizarea, citirea) și reacțiile corpului (acțiuni și funcții corporale ca răspuns la stimulii senzoriali). La fel ca restul corpului, acesta îmbătrânește de-a lungul anilor.

Îmbătrânirea creierului

Odată cu vârsta, dimensiunea creierului scade, neuronii se pierd, iar producția de hormoni și neurotransmițători este afectată. Cu toate acestea, cea mai importantă schimbare care se produce este pierderea multor conexiuni dintre neuroni, celule de lungă durată care nu se divid și, prin urmare, nu se regenerează cu greu.

Vin de la Emag oferte online

O altă consecință a îmbătrânirii creierului este acumularea de proteine ​​sub formă de agregate care tind să fie depuse atât în ​​interiorul, cât și în exteriorul neuronilor. Acest lucru poate declanșa dezvoltarea bolilor neurodegenerative legate de vârstă, cum ar fi boala Alzheimer sau Parkinson.

Măsuri de încetinire a îmbătrânirii

Ines Moreno Gonzalez, cercetător în boli neurodegenerative, și Antonia Gutierrez, autor și cercetător principal la Centrul de Cercetare Biomedică în Rețea în Boli Neurodegenerative (Ciberned) din Spania, au publicat un articol în revista academică The Conversation care evidențiază următoarele:

Dieta este esențială pentru o îmbătrânire sănătoasă. Cea mai recomandată este dieta mediteraneană, care implică pe scurt un consum redus de carne și carne de pasăre, un consum redus până la moderat de produse lactate, o cantitate moderată de alcool (vin de exemplu) și grăsimi (ulei de măsline) și un consum ridicat de legume, leguminoase, fructe, cereale și pește.

S-a demonstrat că dieta mediteraneană reduce riscul de tulburări cognitive și boli precum Alzheimer. În plus, restricționarea caloriilor sau limitarea caloriilor pe care le consumăm poate ajuta la încetinirea îmbătrânirii, notează documentul.

Pe lângă dietă, este recomandabil să dormi opt ore pe zi. Menținerea unui ciclu bun de veghe-somn este esențială pentru multe funcții ale creierului, de exemplu pentru eliminarea toxinelor din creier care s-au acumulat în timpul zilei.

În timp ce dormim, spațiul care există între neuroni crește, facilitând curățarea și buna funcționare a acestora. Prin urmare, menținerea unui somn odihnitor favorizează o îmbătrânire mai sănătoasă.

Exercițiul fizic regulat și activitatea fizică sunt esențiale pentru încetinirea efectelor îmbătrânirii. Studiile clinice indică faptul că antrenamentul fizic de intensitate moderată joacă un rol neuroprotector, încetinind scăderea volumului creierului și îmbunătățind funcția acestuia. Mai exact, exercițiul aerob îmbunătățește funcția cognitivă, nu numai în timpul îmbătrânirii, ci și la persoanele care suferă de boli neurodegenerative.

Pe de altă parte, s-a dovedit că acele persoane care au un nivel de educație superior sau care mențin o anumită activitate intelectuală – citind, studiind sau dobândind noi abilități – au o predispoziție mai mică de a dezvolta demență. Baza acestei neuroprotecții este asociată cu formarea de noi conexiuni între neuroni.

Alte obiceiuri sănătoase pot ajuta, de asemenea, la evitarea efectelor îmbătrânirii premature. Fără a merge mai departe, în timp ce un aport mare de alcool riscă să inducă eșecul cognitiv, alte băuturi alcoolice pot fi benefice în menținerea unei sănătăți mintale bune. Vinul, de exemplu, este bogat în polifenoli, care au acțiune antiinflamatoare și antioxidantă.

Tutunul este cu siguranță un obicei care trebuie evitat, deoarece a fost legat de accelerarea îmbătrânirii și de apariția problemelor cognitive și a demenței.

Nu ar trebui să pierdem din vedere nici factorii de risc legați de bolile cronice care sunt foarte răspândite la vârstnici. Menținerea activității și integrității creierului depinde, în mare măsură, de vasele de sânge care mențin o irigare bună. Hipertensiunea, ateroscleroza și nivelurile ridicate de colesterol cresc șansele de a dezvolta tulburări cognitive, accident vascular cerebral și demență.

În plus, diabetul și obezitatea afectează metabolismul glucozei și generează rezistență la insulină. Ambele modificări pot provoca leziuni cronice neuronilor și pot accelera îmbătrânirea creierului.

 

Comments

comments

Lasă un răspuns