Esti aici
Femeia.ro > Frumusete > Moda si stil > Accesorii care au facut istorie

Accesorii care au facut istorie

Evantaiul

Evantaiul a fost cunoscut inca din Antichitate – cand se confectiona din frunze de palmier si avea manere lungi – dar ajuns sa fie cu adevarat important in secolul al XVII-lea. In aceasta perioada, regasim evantaiul asa cum il cunoastem azi: pliabil, in forma de semicerc, din piele sau matase si decorat din belsug cu fildes, sidef, aur si argint.

Raspandit rapid in Europa, evantaiul era accesoriul nelipsit din tinuta feminina, dar si o extensie a limbajului corporal. Era supranumit „sceptrul femeilor”, pentru ca miscarile pe care gratioasele posesoare le desenau discret in aer puteau reprezenta invitatii, incurajari sau respingeri categorice adresate barbatilor care le curtau.

Faptul ca evantaiul a inceput sa dispara in timpul Primului Razboi Mondial vorbeste, intr-un fel, si despre schimbarile aparute in moda odata cu emanciparea femeii. Chiar si la tinutele elegante, doamnele nu mai aveau nevoie de un transmitator discret al mesajelor de dragoste.

Palaria

Rolul palariilor a devenit proeminent in vestimentatia feminina in perioada Evului Mediu, cand femeile erau obligate sa poarte capul acoperit. In secolul al XVIII-lea si al XIX-lea, palariile au ajuns adevarate creatii de moda, din ce in ce mai extravagante. La inceputul anilor ’60, pe fondul revolutiei sexuale, expunerea podoabei capilare – ca semn al unei libertati in limbajul corporal castigata de femei – a devenit mai importanta.

De-atunci, palariile au ramas rezervate doar pentru evenimente speciale. Chiar daca recentele prezentari de moda „trambiteaza” revenirea in forta a palariilor (vezi clopurile Proenzei SCHOULER sau palariile cu boruri mari ale lui Marc JACOBS), ramane de vazut in ce masura acest trend se va reflecta in moda strazii.

Ceasul de mana

Pana pe la inceputul secolului XX, ceasul de mana era destinat exclusiv femeilor, fiind considerat un capriciu. Niciun barbat adevarat n-ar fi purtat asa ceva – ei purtau ceasuri de buzunar.

Pe atunci, ceasul de mana era considerat un moft pasager al modei, de aceea foarte putine companii produceau ceasuri in cantitati semnificative. Daca in 1868, Patek PHILIPPE fabrica primul ceas de mana, in 1888, CARTIER a creat primele asemenea accesorii pentru doamne, cu bratari din aur, batute cu diamante. In 1927, ROLEX producea primul ceas de mana rezistent la apa. Aceste marci raman pana astazi printre preferatele doamnelor.

Ceasul este acum un puternic simbol al statutului, atat pentru barbati, cat si pentru femei. Acceptarea ceasurilor de mana de catre domni s-a facut in Primului Razboi Mondial, cand ceasurile de buzunar nu mai erau practice in situatiile limita de pe front.

Geanta

Geanta a reprezentat dintotdeauna o necesitate. Aparitia ei dateaza din Egiptul Antic, cand era purtata in jurul taliei. In Evul Mediu, geanta a inceput sa fie impobobita cu pietre pretioase si sa simbolizeze statutul persoanei care o purta.

Prima revolutie a gentilor a aparut in anii 1800, cand moda rochiilor cu talie foarte inalta a dat nastere gentilor propriu-zise, tricotate si dotate cu manere, insa de mici dimensiuni.

Coco CHANEL a declansat cea de-a doua revolutie, cand a lansat in 1955 geanta „Chanel 2.55” cu lant prelung, care permitea purtarea pe umar. Inovatia a devenit imediat un hit, pana azi mentinandu-si statutul de „must have”. In 1956, Grace KELLY aparea pe coperta revistei „Life” cu o geanta trapezoidala Hermes, pe care toate femeile in pas cu moda au ajuns sa si-o doreasca.

In trecut, geanta era un simbol al independentei femeii care devenea egala barbatului in plan social. Astazi, vorbim de o mare diversitate de genti antrenata de industria modei. Doamnele sunt dispuse sa faca sacrificii financiare pentru a avea geanta visata, astfel incat aceste accesorii sunt mai mult decat oricand o afacere profitabila.

Pantofii

Pantofii au fost dintotdeauna un indiciu al categoriei sociale a posesorului. Spre exemplu, in Anglia secolului al XV-lea, cu cat aveai mai lung varful pantofului, cu atat erai mai bine pozitionat social. In era moderna, creatorii au inceput sa impuna moda in stransa colaborare cu celebritatile momentului. In anii ’30, Salvatore FERRAGAMO le daruia divelor hollywoodiene pantoful cu talpa ortopedica, iar in 1938, o incalta pe Judy GARLAND intr-o pereche de sandale aurii, cu toc gros si platforma din straturi colorate.

In anii ’40, acelasi Ferragamo o transforma pe Marilyn MONROE intr-un sex-simbol, cocotand-o pe tocuri stiletto. Iar in 1957, Audrey HEPBURN aparea intr-o pereche de balerini in pelicula „Funny Face”, facand toate femeile din America sa se indragosteasca de acest tip de incaltaminte.

Stilurile au tot revenit de atunci, botul rotund sau ascutit si forma tocului alternand mereu. La sfarsitul anilor ’90, Carrie BRADSHAW (celebrul personaj interpretat de Sarah Jessica PARKER in serialul „Totul despre sex”) era fascinata de incomozii pantofi creati de Manolo BLAHNIK: fin lucrati, ca de basm, impodobiti cu pietre pretioase, funde, panglici, matase si chiar bucati de blana.

De cealalta parte insa, se aflau femeile care nu mai erau dispuse sa stea 10 ore pe zi la birou, cocotate pe tocuri. Preocuparea pentru confort a devenit astfel din ce in ce mai mare, producatorii investind tot mai mult in tehnologii care sa asigure sanatatea piciorului.

Astazi, moda s-a diversificat foarte mult. Pentru primavara 2008, PRADA propune sandale din piele intoarsa cu toc gros, Yves Saint LAURENT – sandale cu platforma si toc cui, CHLOE – sandale cu toc conic, Michael KORS – pantofi cu tocuri stiletto si varf ascutit, iar Proenza SCHOULER – balerini.


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus