Esti aici
Femeia.ro > Frumusete > Moda si stil > Cultura fashion: Coco Chanel

Cultura fashion: Coco Chanel

In 1908, Gabrielle Bonheur „Coco” Chanel isi deschidea primul boutique de palarii, urmat la trei ani de deschiderea unui magazin cu articole vestimentare, ghidate dupa motto-ul „eleganta simpla, rafinament si comoditate”.

Pana in anii ’20, casa de moda Chanel s-a dezvoltat considerabil, impunand noi directii in moda si societatea pariziana. Jerseul, fustele scurte si tinutele casual le-au eliberat pe femei de imbracamintea inconfortabila si teapana pe care o purtau la sfarsitul secolului 19.

Chanel se imbraca ea insasi in haine inspirate de moda masculina, adaptand diverse articole vestimentare barbatesti pentru a fi purtate de catre femei: pulovere pe gat, fuste mai scurte, rochii elegante, modele si imprimeuri marinaresti, rochii mulate din tricot sau jerseu de lana – materiale folosite pana atunci doar in lenjeria intima. In 1920, creatoarea a mers si mai departe: manechinele ei aveau parul scurt si erau imbracate in pantaloni. Cateva luni mai tarziu, Chanel a inventat minijupa.

Parfumurile Chanel
Chanel No. 5 este considerat pana in ziua de azi parfumul no.1 in topul vanzarilor din toata lumea. Creat in 1921 de catre Ernest Beaux, parfumul a intrat in istorie nu numai prin sticla lui – care se gaseste la Muzeul de Arte Moderne din New York – ci si pentru ca a fost primul parfum care a luat numele designerului.

Coco Chanel va lansa apoi mai multe arome, printre care Chanel No. 22, Cuir de Russie, Gardenia si Bois de Iles. Chanel No. 19 si-a primit numele dupa ziua de nastere a creatoarei si a fost lansat cand ea implinea 87 de ani. Avea sa fie si ultima lansare importanta pentru ea, fiindca designerul a murit anul urmator. Conducerea casei Chanel a fost preluata de Karl Lagerfeld, incepand cu anul 1983.


A fost lansat in 1925 si a facut-o celebra pe creatoarea lui. In prezent, pretul unui taior ajunge la 5.000 de dolari, insa femeia care il detine are in dulap o adevarat opera de arta.

Oricare ar fi miscarile ei, costumul original Chanel isi pastreaza tinuta si nota de eleganta. Accesoriile potrivite unui astfel de costum sunt siragul de perle si geanta cu logo si toarta din lant auriu.

Taioarele Chanel respecta o „reteta” care s-a pastrat din anii ’30 pana astazi. Daca un logo sau o eticheta pot fi usor copiate, croiala impecabila, realizata dupa reguli bine stabilite, si calitatea materialului sunt garantiile originalitatii produsului. Coco Chanel nu se supara daca stilul ii era copiat, chiar isi dorea asta, insa stia ca nimeni, in afara de ea, nu poate crea un costum perfect.

Influenta lui Chanel in moda a fost atat de puternica, incat ea este singura persoana din domeniu care a ajuns in Topul Time al celor mai influenti 100 de oameni din secolul 20.

Indiferent ca este din anii ’30, ’60 sau 2000, taiorul clasic Chanel este din tweed, sacoul este croit drept, „patrat” si are, de cele mai multe ori, benzi decorative aplicate pe marginile manecilor si la buzunare, negre sau in contrast cu nuanta stofei.

Fusta este simpla, dreapta si acopera neaparat rotulele, pentru ca – se stie – doamna Chanel nu suporta genunchii dezgoliti. Nasturii sunt asemanatori monedelor, deseori aurii, gravati cu logo-ul casei, cei doi „C” inlantuiti.

Intotdeauna fusta are cusuta in talie, pe dos, o panglica speciala ce impiedica alunecarea bluzei, iar fermoarul este plasat intr-o parte, pentru mai mult confort.

Chiar daca nu a fost prima care a creat rochia neagra, Coco Chanel a fost cea care a integrat-o in standardele haute-couture. Lansata in 1926, in cea de-a treia editie a revistei Playboy, „little black dress” s-a dovedit a fi un articol vestimentar versatil, ea putand fi purtata atat ziua, cat si seara, in functie de cum era accesorizata.

In 1938, a inceput o perioada mai putin buna pentru Coco Chanel. Razboiul mondial se apropia, iar designerul Elsa Schiaparelli castiga tot mai mult teren in lumea modei. Chanel a preferat sa se retraga pentru un timp. De fapt, pentru 15 ani, timp in care a stat mai mult in Elvetia, mai ales ca francezii au respins-o din cauza povestii ei de dragoste cu un ofiter nazist.

Abia in 1954, Coco s-a intors in salonul ei parizian, pentru a revigora vanzarile parfumurilor Chanel. Creatoarea a revenit cu greu in lumea modei. Prima reusita postbelica a fost lansarea colectiei de costume din jerseu si tweed, primite cu retinere de catre criticii de moda, dar care au starnit o adevarate frenezie, nenumarate ateliere incercand sa le imite.

In anii ’60, Chanel a rafinat modelele ei clasice: jachete drepte, scurte, fara guler, cu fuste pana la genunchi si palarii cu boruri largi, deja caracteristice pentru casa Chanel. Creatoarea nu ezita sa mearga in atelier si sa supravegheze personal modelele. Fiind o perfectionista innascuta, nu admitea nici cel mai mic defect si se intampla adesea ca, in timpul pregatirilor pentru prezentarile de moda, sa taie cu foarfeca hainele care nu erau suficiente de bine cusute.

Astfel, Coco Chanel a devenit un mit si un model pentru tinerii designeri. Clientele ei erau cele mai elegante si mai frumoase femei ale perioadei: Printesa Grace, Regina Fabiola si actritele Marlene Dietrich si Ingrid Bergman.


Lasă un răspuns

Sus