Esti aici
Femeia.ro > Lifestyle > Călătorii > La vama Branului

La vama Branului

Nu am mai fost în zona Bran-Râșnov din copilărie. Păstrasem o imagine idilică a locului, dar tot ce-am văzut prin presă, pe internet m-a făcut să evit orice vacanță prin zonă.

Prea mult comercial, prea puțină liniște, îmi spuneam. Anul acesta însă, mi-am luat inima în dinți. Și am avut un noroc chior. Pentru că am regăsit imaginea din copilărie. Și liniștea. Și frumusețea muntelui. Am găsit o pensiune, în Poarta, absolut superbă, cu o vedere de vis, miros de fân proaspăt clădit în căpițe și confort de mai multe stele.

Kitsch și autentic

Cum călătoria fusese destul de anevoioasă – nu am mașină, așadar am folosit varianta tren până în Brașov și autocar din Brașov până în Bran –, am trecut destul de indiferenți (eram tot familionul, bineînțeles) pe lângă Castel și Parcul regal, visând cu ochii deschiși la o cafea băută pe terasă. Fac aici o paranteză pentru cei care mai folosesc trenul pe ruta București-Brașov: cele două trenuri private sunt mult mai ieftine, mult mai curate și mult mai punctuale decât cefereul de toate zilele. Atât! În fine, bine că am ajuns pe terasa pensiunii, cu cafeaua și apa rece în față. Superb! Și casele frumoase, cam înghesuite, dar tot frumoase, și liniștea, și mai ales muntele. Spre seară, am coborât în Bran. Aproape odios! Despre tarabele cu suvenire vorbesc. Și despre înghesuiala infernală – drumurile și trotuarele nu au fost dimensionate pentru atât de multă lume. Și despre proasta creștere a turistului care crede că, în vizită fiind, are voie să facă ce-l taie capul. Și despre Castelul Groazei, care atrage ca un magnet mai toată Europa.

Ce să nu faci

Nu circula cu mașina proprie dacă poți! Taxiurile în zonă sunt foarte ieftine, șoferii – binevoitori, iar drumurile – destul de scurte. Nu are rost să aglomerezi și tu locul. Nu te duce cu mașina la grătar pe malul râului! Mai toate pensiunile au amenajat grătar, de ce-ai face tu mizerie pe malul râului? Nu te repezi la restaurantele de fițe și nu te arunca să te cazezi la pensiunile din centrul Branului! Am vrut să spun să nu cumperi suvenire cu Dracula, numai că unele sunt atât de urâte, încât fascinează de-a dreptul!

Bran vine din turcă și înseamnă poartă. Poarta din munte, altfel spus.

Ce să faci

A doua zi dimineața, am întrebat localnici cam ce-ar fi cel mai frumos de făcut în Bran câtă vreme nu guști poveștile cu Dracula și vampiri. Și am urmat, mulțumind, sfaturile. Am fost la Muzeul Vămilor, care nu prea are legătură cu vreo istorie a vămii din Bran, dar unde am putut vedea mobilier și obiecte aparținând Familiei Regale în vremea când castelul de aici era reședință regală. Am urcat la schitul mănăstirii Bran, din Șimon, unde am rămas, la propriu, cu respirația tăiată. De atâta frumusețe de jur împrejur. Am intrat în Parcul Național Bucegi, unde am stat pur și simplu pe malul Porții, râu repede și voios. Am mâncat cea mai bună ciorbă de burtă din ultimii mulți ani, la restaurantul Principesa din Bran, restaurant ocolit de „lumea bună“ pentru că e destul de plat ca decorațiuni. Cumpără niște brânză, este excepțională, de la doamna de peste drum de stația de autobuz din centru!

Avanpostul teutonilor

Branul este unul dintre cel mai vizitate obiective turistice de la noi. Unde se află cel mai vechi castel din partea asta de lume. Piatra de temelie a fost pusă pe la 1211, de un teuton, pe numele lui Dietrich. Inițial, castelul, un fort de fapt, a fost ridicat din lemn. Un secol mai târziu, sașii brașoveni au reconstruit fortificația. Alte sute de ani mai târziu, în 1940, din avanpost al Transilvaniei în fața cotropitorilor și vamă pentru negustorii brașoveni Branul s-a transformat în adăpost al inimii celei mai îndrăgite regine a României, Regina Maria, La Stella Maris. Capela a rămas, inima reginei s-a mutat.