Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > 10 „inamici” ai creierului

10 „inamici” ai creierului

Vrei să fii sensibilă, creativă şi productivă, să excelezi în tot ce faci? Adoptă un stil de viaţă care să-ţi permită valorificarea întregului potenţial al creierului! De tine depinde să-i asiguri necesarul de energie pentru realizarea activităţilor zilnice şi stimularea performanţelor intelectuale.

Te-ai gândit vreodată că obişnuinţele de zi cu zi, constituindu-se într-un anume stil de viaţă, au un impact semnificativ asupra abilităţilor tale cognitive, a capacităţii de a judeca, a învăţa și a memora? Da, e dovedit ştiinţific că o serie de obiceiuri nocive, de la consumul insuficient de apă până la fumat, îţi influențează mobilitatea intelectuală. Iată zece dintre ele.

Lipsa de somn

Ai observat că, în ziua de după o noapte nedormită sau cu un somn agitat, eşti cam apatică, neîndemânatică, atenţia îți joacă feste, nu te prea poţi concentra, nimic din ce faci nu iese cum te-ai aşteptat? Nu de puţine ori, somnul, ca restaurator al forţelor irosite pe parcursul zilei, face diferenţa între o zi obositoare şi alta productivă. Asta, întrucât prea puţine ore de somn pe noapte sau absenţa somnului odihnitor ne afectează grav creierul, acesta nemaifiind în măsură să funcţioneze la parametrii normali. În medie, ar trebui să dormi 7-8 ore pe zi.

Somnul, compensator al forţelor irosite pe durata zilei, este important deoarece asigura necesarul de energie pentru realizarea activităților zilnice și stimulează performanța cerebrală.

Fumat

Sunt arhicunoscute efectele negative ale nicotinei asupra plămânilor şi inimii. Se vorbeşte mai puţin însă despre faptul că un asemenea obicei conduce la îngustarea vaselor sanguine, ceea ce înseamnă că înrăutăţeşte alimentarea cu sânge a tuturor organelor, inclusiv a creierului. Pe termen lung, fumatul poate conduce la dificultăţi de concentrare şi probleme cu memoria.

Stres

Ce-i drept, stresul de scurtă durată, mai ales dacă nu se repetă prea des, e chiar binefăcător întrucât „trezeşte“ sistemul nervos făcându-l să fie mai activ. Altfel stau lucrurile când te confrunţi cu o situaţie stresantă de lungă durată. Creierul reacţionează imediat, memoria şi capacitatea de concentrare fiind grav afectate. Prin urmare, este foarte important să ştii să ţii stresul sub control.

Absenţa micului dejun

Grăbindu-te la serviciu sau la cursuri, ţi se întâmplă frecvent să sari peste prima masă din zi? Probabil nu ştii că o asemenea absenţă are influenţă negativă nu doar asupra productivităţii din primele ore ale zilei, ci şi asupra activităţii creierului pe durata întregii zile. Asta întrucât lipsa  hranei de la începutul zilei scade nivelul zahărului din sânge şi îngreunează alimentarea creierului cu substanţe nutritive. Dacă nu ţi-e foame dimineaţa, ia cu tine un sandviş pentru a-l consuma imediat ce ajungi la serviciu sau la şcoală, te va ajuta să porneşti ziua în forţă.

Prea multe dulciuri

Deşi mitul potrivit căruia creierul are nevoie de zahăr a fost demontat cu mult timp în urmă, mulţi încă mai cred în el. Util pentru creier nu este zahărul, ci glucoza, prezentă în orice aliment bogat în carbohidraţi: fructe, fulgi de ovăz, pâine integrală. Zaharoza, pe care o conţin ciocolata şi prăjiturile, favorizează o creştere imediată şi o scădere la fel de bruscă a nivelului zahărului din sânge, motiv pentru care înviorarea e de scurtă durată.

Multe lucruri deodată

În zilele noastre, când totul se petrece cu o viteză uluitoare, a fi capabil să faci mai multe lucruri deodată pare un mare avantaj, o calitate mult apreciată. Aşa pare la prima vedere. Când te ocupi de mai multe lucruri în acelaşi timp, e foarte posibil să nu faci prea bine niciunul din ele. Asta, întrucât creierul trebuie să aibă în vedere simultan mai multe procese, care nu de puţine ori par să se contrazică unul pe altul, influențând semnificativ calitatea rezultatelor. Apoi, obişnuindu-te să schimbi frecvent o activitate cu alta, cu greu te vei concentra asupra vreuneia din ele. De unde şi rezultatele departe de cele scontate.

Deficit de lumină naturală

Ştiai că fără suficientă lumină naturală capacităţile cognitive intră într-un declin semnificativ? Radiaţiile ultraviolete reglează circulaţia sangvină, îmbunătăţesc alimentarea creierului cu oxigen şi substanţe nutritive. În plus, lumina solară facilitează producţia hormonului fericirii, serotonina. Aşadar, petrecând prea mult timp în încăperi iluminate artificial, starea de spirit e serios influenţată, putându-se ajunge chiar la depresie.

Deshidratare

Recomandarea de a bea zilnic în jur de doi litri de lichide nu e o vorbă goală. Nefăcând-o, e foarte posibil să te simţi moleşită fără să ştii de ce, să nu te simţi prea bine fără a ști din ce cauză. Bea pur şi simplu mai multă apă şi vei observa cum o să fii vioaie, creativă, cu mintea mai clară.

Prea multe informaţii

Dimineaţa, citeşti ştirile pe internet, în pauzele de la job intri pe site-urile preferate ca să vezi ce mai e nou, iar seara urmăreşti ştirile TV. Oare chiar ai nevoie de toate aceste informaţii? Asaltat întruna de tot felul de informaţii, creierul va refuza la un moment dat să asimileze altele noi, cele de care ai avea nevoie pe bună dreptate.

Plafonare

Persoanele care învaţă mereu câte ceva nou sunt expuse unui risc mai scăzut ca, odată cu înaintarea în vârstă, să aibă tulburări de memorie. Aşadar, nu ezita să explorezi domenii noi, redu statul în faţa televizorului pentru a citi o carte, alocă timp socializării, implică-te în activităţi noi.

Ai dificultăţi de concentrare? Recurgi la energizante sau stimulente – invenţii miraculoase, ce mai! – şi, gata, ieşi din impas! Lucrurile nu stau chiar aşa, fiindcă nimic din compoziţia lor nu garantează un astfel de efect! Miraculoasele invenţii nu fac decât să impulsioneze organismul să ia din propriile-i rezerve, de care va fi secătuit de îndată. Iar refacerea lor nu e nici uşoară, nici rapidă. După numai o doză de băutură energizantă, vei avea nevoie de cel puţin 20 de ore pentru refacerea rezervelor energetice ale organismului.

Citește și:

Scapa de stres in 7 pasi

4 sfaturi pentru un an fara stres

Relaxeaza-te, vei trai mai mult

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.01/7.01.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus