Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > 10 semne care trădează stresul

10 semne care trădează stresul

Nu-ți stăpânești pofta de dulciuri? Te apucă durerea de cap tocmai în weekend și te confrunți cu tulburări digestive? E posibil ca stresul să fie vinovat de toate aceste neplăceri.

Stresul face parte din viața de zi cu zi, iar într-o anumită măsură, este chiar benefic. Totuși, când atinge cote prea mari, sănătatea are de suferit. Din fericire, organismul are grijă să ne avertizeze în momentul în care stresul devine un pericol. Problema este că mulți dintre noi neglijează sau interpretează greșit aceste semnale de alarmă trimise de corp, întrucât nu știu că unele probleme de sănătate pot fi cauzate de stres.

Așadar, la ce ar trebui să fii atentă? Care sunt simptomele ce te avertizează că stresul îți pune sănătatea în pericol?

1. Probleme gastrice

Specialiștii au observat că 75% din persoanele care suferă de stres sau anxietate se confruntă cu diverse tulburări digestive: dureri de stomac, arsuri gastrice, diaree, constipație. Asta, întrucât oamenii stresați au un program de masă neregulat, mănâncă pe fugă și nu tocmai echilibrat. O altă explicație este că intestinele și creierul împart același traseu nervos, așa că, atunci când mintea reacționează la stres, intestinele primesc același semnal.

2. Dureri musculare

Tensiunile musculare (încordare, dureri, oboseală musculară) sunt semne caracteristice stresului cronic. Acestea apar ca o consecință a creșterii nivelului de adrenalină, hormonul care ne pune în alertă și ne îndeamnă să fugim din fața pericolului. Odinioară, aceste reacții apăreau ca răspuns la situațiile care amenințau viața. Astăzi, pericolele sunt problemele sociale, profesionale și familiale.

3. Tulburări de somn

Ai observat că, de la o vreme, nu te odihnești bine? Îți ia o veșnicie până când adormi, te trezești de multe ori pe noapte ori somnul nu mai este odihnitor, iar dimineața te trezești obosită? Ei bine, cauza tuturor acestor neplăceri poate fi stresul. Atenție, dacă nu iei măsuri împotriva lui, există riscul să aluneci pe panta depresiei: pierderea încrederii de sine, a poftei de viață, tristețe etc.

4. Proastă dispoziție

Femeilor li se întâmplă, în special din pricina fluctuațiilor hormonale (în perioada premenstruală, în timpul sarcinii, la menopauză), să fie prost dispuse ori să treacă rapid de la o stare sufletească la alta. Toate aceste momente de instabilitate emoțională dispar odată cu echilibrarea hormonală, însă, atunci când starea ta sufletească este pământ (îți pierzi entuziasmul, cheful de a râde și de a te distra, te irită și te enervează orice fleac, te simți tot impul obosită) și nu-ți revii, ecazul să te întrebi dacă nu cumva i-ai permis stresului să prindă rădăcini adânci.

5. Migrene în weekend

Ședințe, facturi de plătit, copii de dus la școală, discuții cu șeful… După o săptămână agitată, vine mult așteptata oază de liniște și relaxare: weekendul. Din nefericire, tocmai acum te apucă migrena. Explicația ne-o oferă oamenii de știință: o scădere bruscă a nivelului de stres antrenează puternice dureri de cap, asemănătoare migrenei. Ca să eviți aceste neplăceri, încearcă să respecți programul de masă și somn din timpul săptămânii.

6. Poftă de dulciuri

Faci ce faci și te întorci la sertarul cu dulciuri? Când ești stresată, secreția de serotonină (hormonul fericirii) e mai scăzută decât ar trebui. Pentru a compensa lipsa acesteia, organismul îți cere mai mulți carbohidrați. Așa se explică dorința ta de nestăvilit de a mânca dulciuri. Dacă vrei să nu-ți pui silueta în pericol, consumă fructe cu puține glucide: lămâi, fructe de pădure, căpșune, cireșe, piersici, nectarine, pepene galben.

7. Sângerări gingivale

Persoanele stresate prezintă un risc foarte mare să sufere de o boală parodontală. Când nivelul de cortizol (hormonul stresului) rămâne crescut timp îndelungat, sistemul imunitar slăbește, iar asta permite bacteriilor din gură să atace gingiile. Soluția este, pe lângă diminuarea stresului (relaxare, mișcare, odihnă etc.), să acorzi atenție maximă igienei dentare.

8. Mâncărimi

Un studiu recent efectuat în Japonia arată că persoanele stresate sunt de două ori mai expuse riscului de a suferi de mâncărimi și probleme cutanate însoțite de prurit: dermatită, eczemă, psoriazis. Dacă observi că începe să te mănânce pielea din senin, ia măsuri de diminuare a stresului!

9. Pierderi de memorie

Stresul grăbește moartea celulelor din zonele creierului care guvernează memoria, judecata și logica. Dacă în ultima vreme s-au înmulțit lapsusurile, primul posibil vinovat este stresul. De asemenea, sub influența acestuia din urmă, se modifică unele conexiuni de la nivelul creier, iarzonele care răspund de stres și teamă se extind, ceea ce înseamnă că ești predispusă să te stresezi în mod exagerat la cei mai mici stimuli.

Vestea bună este că, odată stresul eliminat, în câteva săptămâni sau luni, creierul revine la starea sănătoasă de dinainte.

10. Căderea părului

Sub influența stresului, hipofiza ordonă glandelor suprarenale să secrete mai mulți hormoni masculini. Din această cauză, firele de păr se subțiază, se rup ușor, iar rădăcina își pierde rezistența. Dacă observi că îți cadmai multe fire de păr decât de obicei, ia suplimente cu vitamine!

Schimbări necesare

Dacă ai depistat semnele stresului, ar fi bine să identifici cauza acestuia (pierderea locului de muncă, relații tensionate cu șeful, dificultăți în familie, probleme de sănătate ale copiilor etc.), întrucât în acest fel îți va fi mai ușor să găsești o cale de a scăpa de starea de supraîncordare prin care treci.

În general, stresul este declanșat de schimbările brutale, radicale, pentru care nu suntem pregătiți. Ca să-l prevenim, trebuie să ne pregătim dinainte pentru schimbările ce ne presează și care pot fi anticipate – de exemplu, schimbarea locului de muncă sau a locuinței, divorțul etc. Când nu este posibil să facem asta, e musai să ne adaptăm cât mai repede și bine situației stresante pe care o trăim.

Citește și:

Din nou la birou fără stres

TEST: Ce spune stresul despre tine?

10 alimente antistres

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.38/24.09.2015

Autor: Angelica Câlțan

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns