Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > 10 trucuri ca să scapi de anxietate

10 trucuri ca să scapi de anxietate

Anxietatea este definită ca reacția pe care o avem când ne simțim în pericol. Îngrijorarea este normală, dar ea duce la probleme de sănătate dacă se manifestă timp îndelungat.

Răspunsul de tip „luptă sau fugi“ este asociat cu creșterea cortizolului, hormonul stresului, care te ajută să faci față rapid amenințărilor. Când zăbovește zile, săptămâni sau luni, acesta are efectul opus, slăbind sistemul imunitar și energia organismului, precum și metabolismul sau capacitatea de detoxificare. Se spune că puterea minții poate crea boală sau sănătate și că mici schimbări operate în stilul de viață fac minuni în lupta cu anxietatea. Iată o serie de sfaturi menite să-ți aducă liniștea în viață.

1. Nu te însingura!

Izolarea sporește anxietatea, iar socializarea îmbunătățește starea de spirit. Implică-te în administrația blocului, stai de vorbă cu precupețele la piață, conversează la supermarket cu băiatul de la casă, ieși la o terasă cu o veche prietenă – sunt doar câteva idei prin care să te simți bine cât ai clipi.

2. Respiră profund!

Respirația diafragmatică induce relaxare, transformând răspunsul de tip „luptă sau fugi“ (emis de sistemul nervos simpatic) într-o stare de echilibru (emisă de cel parasimpatic). Respirația profundă, din abdomen trebuie efectuată de mai multe ori pe parcursul zilei, pentru efecte pozitive și de durată. Prin respirație, accelerăm eliminarea toxinelor și întărim sistemul imunitar datorită faptului că mare parte din nodurile rețelei limfatice se află chiar sub diafragmă. Inspiră ușor și adânc împingând burta în afară cât numeri până la 4, ține aerul până ajungi la 2, apoi expiră încet, astfel încât aerul să iasă în mod natural, numărând până la 4.

3. Fă mișcare!

Corpurile noastre sunt create pentru mișcare. Că e vorba de o plimbare în pas alert sau de exerciții cardio, activitatea fizică este cel mai bun medicament pentru sănătate și în mod deosebit pentru tulburările emoționale. Explicația: până la o jumătate de oră de mișcare eliberează endorfinele, aspect ce contribuie semnificativ la reducerea stărilor anxioase. Fă o listă a activităților fizice care îți plac: pot fi înot, mers cu bicicleta, aerobic, alergat sau chiar dansul preferat. De asemenea, ridicatul des de la computer previne acumularea toxinelor și degradarea celulară, favorizând vitalitatea și eliberarea de gândurile negative.

4. Odihnește-te suficient!

Lipsa celor opt ore de somn pe noapte determină anxietate. Dacă ți-e greu să adormi, lasă-ți timp cel puțin o oră înainte de culcare pentru o activitate relaxantă: fă o baie călduță cu sare de mare (sporește eliminarea toxinelor și hidratează pielea), ascultă muzică și fă un exercițiu de deconectare – gândește-te la următoarea vacanță, la cum să-ți decorezi casa ori încearcă să găsești cât mai multe legume care încep cu aceeași literă.

5. Spune-ți vorbe pozitive

Cuvintele pozitive ajută la crearea unei perspective realiste asupra a ceea ce simți. Anxietatea înseamnă, în fond, doar gânduri, nu starea de fapt. Când apare un gând negativ, de panică, îți vei repeta de câteva ori pe zi că e doar în mintea ta și vei remarca în scurt timp schimbările în bine și nu-ți va mai fi teamă de ceea ce gândești. N-ar fi rău să așterni pe hârtie ce-ți provoacă teamă. În dreptul fiecărui motiv, trece soluția care te ajută să faci față respectivei situații limită.

6. Înlocuiește excesele cu ritualuri!

Este important ce faci să reziști stărilor anxioase, dar la fel de important este ce să nu faci. Evită să-ți îneci amarul și nesiguranța în cofeină, tutun sau alcool! Deși par să-ți ofere alinare pe moment, substanțele care dau dependență exacerbează starea și, pe termen lung, aduc deservicii sănătății. Dacă îți place cafeaua, bea-o independent de starea de anxietate. Procedează la fel cu ciocolata – e chiar recomandat ca pentru starea de bine să ai un ritual în care să savurezi puțină ciocolată, dar n-o consuma când ești împovărată de griji și o consideri unica salvare.

7. Meditează!

Nu puține sunt studiile care confirmă puterea meditației ca metodă alternativă viabilă în combaterea anxietății. Este fapt dovedit că practicile cu rol de calmare ajută în reducerea simptomelor pe termen scurt și îndelungat. Eliberarea minții de gânduri nu-i lucru ușor și poate fi de durată. Cei care au învățat cum să ia acest răgaz spun că merită efortul. Înscrie-te la un curs de meditație sau încearcă acasă să-ți relaxezi progresiv fiecare grupă de mușchi, încordând, apoi eliberând tensiunea. La final, te vei simți revigorată!

8. Stabilește-ți un țel!

Nu contează cât de mărunt este, important este să fie un scop căruia să i te dedici cu toată inima, cu pași mici, pe care să-i faci zilnic. Chiar și gândul de a slăbi 1 kilogram pe lună ar fi o cale excelentă să scapi de gândurile obsedante, care te secătuiesc de energie. Când mintea îți este acaparată de ceva care contează, viața ta va avea o traiectorie. Alege țeluri care pot fi atinse ușor și analizează felul în care ți se schimbă starea și, practic, devii un alt om.

9. Ia vitamine!

Anxietatea și atacurile de panică ocazionale pot fi semnul unor deficite nutritive. În urma studiilor, s-a descoperit că lipsa vitaminelor din complexul B, a vitaminei D și a fierului sunt implicate în apariția problemelor emoționale și se manifestă  prin oboseală, nervozitate și griji permanente. Este modul  prin care organismul îți transmite că are nevoie de mai multă atenție. Fă-ți un set de analize care să te lămurească în legătură cu carențele și include în alimentație fructe și legume, cereale integrale, pește, semințe. Suplimentează cu  capsule de vitamine și minerale din surse naturale, nu sintetice!

10. Acceptă-ți anxietatea!

Cheia pentru a depăși anxietatea este s-o accepți, ne sfătuiesc specialiștii. Asta, pentru că anxietatea în sine nu este un pericol, ci mai degrabă felul în care noi o supradimensionăm. De fapt, puterea pe care i-o acordăm este sursa suferinței. A accepta anxietatea nu presupune capitularea în fața ei, ci faptul că este o experiență inevitabilă, dar trecătoare. Deși copleșitoare, las-o să vină, treci prin ea și depășește-o! Cu cât mai mult i te opui, cu atât îți acaparează mai puternic mintea.

Durata contează

E normal să resimțim nesiguranță în anumite momente ale existenței. Aceasta se dovedește chiar utilă, fiindcă ne motivează să găsim soluții. Cum îți dai seama dacă starea ta este din categoria firescului sau suferi de anxietate? Contează cât timp petreci în starea de îngrijorare, avertizează specialiștii. În condiții normale, n-ar trebui să depășim o oră pe zi. Cei care suferă de anxietate generalizată petrec de cinci ori mai mult, adică peste 300 de minute zilnic, făcându-și griji.

Cum se manifestă anxietatea

Principalele simptome sunt îngrijorarea, preocupările intense, teama, neliniştea, dar ele pot fi însoțite de iritabilitate, tremurături, tensiune musculară, transpiraţie, respiraţie scurtă şi rapidă, palpitaţii, mâini reci şi umede, gură uscată, puseuri de căldură sau fiori reci, chiar stare generală de rău, greaţă, senzaţie de gol în stomac, insomnie.

Statisticile arată că femeile sunt mai des afectate de tulburările anxioase. Totuși, oricine poate suferi de anxietate ca urmare a stresului sau a unui eveniment traumatizant.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr32/11.08.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus