Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Când nu te poți desprinde de trecut

Când nu te poți desprinde de trecut

Cu toții trecem prin momente grele în viață, unele tragice. Se spune că suntem datori să le uităm dacă vrem să mergem înainte. Dar ce facem când nu putem?

În urmă cu mulți ani, o întâmplare sau o perioadă încărcată te-a marcat profund. De-atunci, ai făcut eforturi să depășești cumpăna respectivă, dar simpla reamintire îți dă fiori reci și ești dominată de sentimente amestecate de teamă, tristețe, vinovăție, rușine, episoade de mânie, uneori detașare, apatie și adesea coșmaruri sau atacuri de panică. Acest tablou încărcat de trăiri negative încă nu-ți dă pace, te copleșește total și te împiedică să-ți vezi cu seninătate de viață.

Retrăirea cu intensitate

Deși evenimentul s-a consumat de mult și ești în afara oricărui pericol, încă percepi amenințarea ca prezentă și ai o atitudine defensivă. Psihologii explică această reacție a ta ca pe o consecință a acumulării gândurilor negative legate de traumă. Cu trecerea timpului, amintirile care s-au sedimentat au fost asociate puternic cu aspectele negative și a lipsit punerea lor într-un context, fapt ce a lăsat loc instalării unor convingeri rigide raportate la eveniment (nu pot, evit, retrăiesc, mi-e frică). Doar propriile noastre gânduri, nu alte persoane ori întâmplări determină felul în care interpretăm acele împrejurări (în acest caz, catastrofic) și felul cum ne comportăm în raport cu acestea (în acest caz, modalitatea greșită de rezolvare!), susțin specialiștii. În categoria evenimentelor puternic traumatizante, cu repercusiuni peste ani sunt moartea cuiva drag, un accident, amenințarea cu moartea, abuzurile sexuale, fizice sau emoționale, dezamăgirile în dragoste, un diagnostic grav. În funcție de cum sunt gestionate, traumele degenerează în anxietate și depresie sau, în varianta fericită, pot să reprezinte simple provocări ale vieții. Se întâmplă atunci când identifici că ai o problemă și încerci so rezolvi.

Durerea sufletului

Schimbarea tiparului de gândire este considerată cel mai eficient remediu pentru tratarea necazului tău. Această nouă perspectivă determină și modificarea comportamentului, a emoțiilor negative asociate și a simptomelor fizice care vin la pachet cu stresul: dureri cronice, oboseală, probleme respiratorii, crampe musculare, tulburări cardiovasculare. Un prim pas este să faci altfel decât ai procedat anterior – dacă ani la rând ai interiorizat ce ai simțit, e momentul să te deschizi și să împărtășești ce te apasă. Printr-o interiorizare de profunzime, le menții în actualitate și dai putere sentimentelor distructive. Este o primă etapă, aceea de retrăire efectivă (cu scop terapeutic), de acceptare și confruntare a traumei. Numeroase povești de viață și experimente psihologice arată etapa cea mai importantă a vindecării este să te întorci la tine, dar să faci asta într-un mod aproape paradoxal. În mod concret, reușești doar încărcând cu sensuri felul în care îți duci viața, prin fapte sau simple gesturi, măsurându-ți fericirea în funcție de a celorlalți. Doar renunțând la tine, la gândurile negre și preocupările legate exclusiv de propria persoană și orientându-te către ceilalți vei reuși să te însănătoșești și să regăsești bucuria de a trăi.

Umple-ți viața

Acțiunile mici care-ți alcătuiesc existența pot face diferența în felul cum te simți și estompează ca prin farmec nefericirea, ce aduce neîncetat umbre din trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat. În acest sens, ajunge să cântărească decisiv relația cu partenerul sau cu cineva apropiat. Scopul tău va fi îmbunătățirea acestui plan prin diverse gesturi mărunte, constante și de efect, care să exprime iubire și generozitate: pregătește-i o cină gustoasă, organizează ieșiri în oraș, fă-i surprize dese, răspunde cu da când este în nevoie, fii un bun ascultător, susține-l în proiectele lui, preia inițiativa în cuplu. Fericirea celuilalt este singura care ne face fericiți cu adevărat, așa că nu te teme să faci bine oricând poți, fără sentimentul că pierzi ceva, ci cu toată ființa. Cu cât dăruiești mai mult, cu atât sufletul îți va fi mai împlinit.

Alte sfaturi despre cum să treci peste

Îți ia ceva timp să-ți scoți din minte lucrurile rele care te-au marcat, dar, prin adoptarea unor strategii potrivite, șansele să-ți revii rapid cresc.

Nu te izola. Implică-te în activități sociale, alătură-te unor grupuri cu aceeași problemă sau ajută-i pe alții să treacă peste propriile moment dificile (prin acțiuni de voluntariat).

Fă-ți un program. Rutina zilnică îți va fi un aliat în plan psihic. De asemenea, de mare ajutor sunt orele dedicate relaxării și mișcării.

Găsește-ți un hobby. Activitățile care îți fac plăcere și îți țin mintea ocupată sunt un balsam pentru suflet. Chiar dacă sunt lucruri mărunte, lipsite de importanță, fă-le doar pentru că te bucură.

Deconectează-te. Când te simți dezorientată sau supărată, așază-te confortabil și respiră profund, din abdomen. Cu cât repeți mai des acest exercițiu, cu atât mai relaxată te vei simți. Alocă-ți timp pentru asta.

Repetă cuvinte pozitive. Acestea au o influență nesperată asupra psihicului. Adu-ți aminte că gândirea distorsionată pe care o ai acum a fost cândva un loc plin de planuri și ambiții frumoase. Întoarce-te acolo rostind zilnic câte o frază-cheie mobilizatoare.

Ai grijă de sănătate. Un organism sănătos crește capacitatea minții de a face față stresului ce se declanșează după întâmplările cu impact emoțional puternic. Dormi suficient, evită stimulentele și mănâncă echilibrat!

Din dorința firească de a depăși repede un eveniment traumatic, încercăm prin toate mijloacele să ne revenim. Psihologii recomandă nu sărim peste perioada inițială, așa-numită de doliu, în care să ne permitem descătușarea emoțională prin suferință. Deși dureroasă, ajută la vindecarea ulterioară.

Citește și:

Gândurile rele, un dușman de temut. Interviu cu prof. dr. Dumitru Constantin Dulcan

Singură? Se poate și așa!

Autohipnoza, un alt mod de a te trata

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.13/31.03.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus