Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Cum îți păstrezi calmul într-o lume agitată?

Cum îți păstrezi calmul într-o lume agitată?

Să fii calm într-o lume alertă, care apasă pe butoanele tale zilnic poate fi o provocare permanentă.

De-a lungul timpului, oamenii căutau lucrurile aventuroase și palpitante. Acum, acestea par a fi în exces. Vrei zgomot, vrei senzații tari? Găsești, ofertele sunt multiple. Dar întoarcerea la liniște, calm, pace interioară, nevoia de a rămâne focusați și de a nu fi  distrași la tot pasul de orice stimul exterior își face loc din ce în ce mai mult. 

Indiferent de temperamentul pe care-l ai de la naștere, calm sau mai ușor de scos din sărite, o lume agitată, în plină mișcare, grăbită, care te presează să mergi cu o viteză și un ritm ce nu-ți aparțin te poate scoate ușor din starea de calm.

“Calmează-te, nu-ți face probleme”, “chill”, îți spun cei binevoitori. Ușor de zis, greu de făcut, nu-i așa? Lumea este grăbită sau chiar nervoasă, la serviciu sarcinile/situațiile sunt din ce în ce mai complexe. Traficul este zgomotos în orașele mari, cozile administrative de la ghișee te solicită, conexiunea la gadgeturi te distrage, la televizor în talk-showuri lumea se ceartă… În aceste condiții, devine din ce în ce mai dificil să-ți păstrezi starea de zen.

Nu poți să te retragi pe vârf de munte sau pe o insulă pustie pentru că te reține datoria. Dar poți să încerci să te calmezi și să găsești resurse de gestionare a stresului provocat de agitația din jur.

Ar fi bine să privești și să trăiești răsăritul pe îndelete sau să te întorci în timp, la căsuța cu pridvor, să asculți natura și să saluți lumea ce trece pe uliță uliță cu zâmbetul pe buze și liniște în suflet. Așa, ca pe vremea bunicii. 

Întoarcerea la natură, la obiceiurile bunicilor, pare a fi ceva rupt de realitate. Și totuși, vechi sau noi, există strategii pentru a–ți găsi pacea, calmul și liniștea interioară după o zi agitată la serviciu, o coloană bară la bară în drum spre munte, un slalom pe la oficiile administrative .

Selectate din Carrie Barron,  (“How to be a calm person”,  Psychology Today)  și experiența personală, iată câteva variante de exersat pentru găsirea liniștii interioare:

Meditație, yoga, relaxare

Chiar dacă sunt împrumutate din altă cultură, tehnicile de respirație, relaxare și yoga ajută la pacea și echilibrul personal. În plus, antrenamentele  psihologice de relaxare și tehnicile de imagerie vizuală dirijată sunt la fel de eficiente, practicate sub îndrumare sau de unul singur. În 21 de zile se formează obiceiul, deci ai șanse mari să reușești.

Imaginează-ți că ești calm

Calmul este o trăsătură nobilă, de admirat. Pune-te în “papucii” unui om calm și gândește-te cum ar proceda. Stăpânirea de sine este o calitate apreciată și respectată, la care se poate lucra.

Dormi suficient, dormi bine

Somnul este bun pentru calm și creativitate. Subconștientul poate face ordine în haos, în confuzie în timpul unui pui bun de somn. 

Ascultă muzica ce te calmează

Fiecare din noi are un filon interior muzical: blues, clasic, muzică de relaxare. O muzică plăcută îți dă un tonus interior bun.

Mergi în locul potrivit

Locul special de unde îți iei energia și uiți de tumult și agitație. Cafeneaua de lângă casă, aleea din parc, marea, muntele, pădurea, livada de la țară, nu contează. Nu uita că ai un loc special, numai al tău care îți aduce liniște. Trebuie doar să-l descoperi și să fugi acolo când simți nevoia.

Organizează spațiul în care funcționezi

Un loc curat îți dă o stare de calm. Compară starea interioară când vezi un spațiu supraaglomerat, dezordonat, cu unul curat și aranjat. Vezi diferența!

Reflectează

Agitația te pune în acțiune și iureșul îți poate inactiva gândirea reflexivă. Te gândești că nu ai timp de stat degeaba, nu? Este un timp investit în tine, productiv. Gândirea te ajută să acționezi mai bine, să iei lucrurile pas cu pas, în ritmul și direcția ta.

Fă-ți timp pentru pasiunile tale

Din ele îți iei calmul și bucuria. Rezervorul tău de energie se epuizează cu atâta stres și agitație. Are nevoie să fie umplut! Pasiunile sunt o plăcere necesară echilibrului tău.

Trăiește în zona ta de înclinație naturală

Oamenii se simt mult mai bine când fac lucrurile pe care sunt meniți să le facă, oferindu-le o stare bună. Dacă ai interacțiuni cu oameni care te agită, proiecte care te epuizează, vecini de care fugi când îi vezi, e nevoie să schimbi ceva. Investește energie în proiectele și oamenii care se adresează sufletului tău și îți calmează mintea.

Selectează

Din zece obiective/activități, selectează jumătate. Dacă ești mereu competitiv și nu vrei mai puțin de locul I, alege și activități de plăcere. Ai nevoie de pauze, de relaxare pentru a fi liniștit. Folosește-ți mâinile: gătește, spală, repară. Cântă la instrumente, pictează, desenează, scrie în jurnal. Există o relație între activitățile manuale și starea de bine. De exemplu, cardiologul Herbert Benson a demonstrat că împletitul scade tensiunea arterială și reglează pulsul.

“Mintea calmă aduce putere interioară, încredere în sine, este foarte importantă pentru sănătate”- Dalai Lama

Citește și:

Articol preluat din ediția de octombrie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Oana Pescaru
Foto: Guliver/Thinkstock

Comments

comments

Lasă un răspuns