Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Cum scapi de melancolia de toamnă?

Cum scapi de melancolia de toamnă?

În zilele mohorâte de toamnă, iei aspirină când răceşti, dar  ce faci când te cuprinde melancolia? Dacă e însoțită de tristeţe, oboseală, anxietate și apatie, e vorba de depresie, fie ea sezonieră. N-o trece cu vederea, altfel te va însoţi tot sezonul rece!

În fiecare an, odată cu zilele reci de toamnă, din septembrie-octombrie până în aprilie-mai, ai aceleaşi neplăceri: dimineaţa ţi-e greu să te ridici din pat, în timpul zilei eşti somnoroasă, nu reuşeşti să te concentrezi şi să-ţi îndeplineşti cum ţi-ai dori sarcinile zilnice, te simţi secată de energie şi oboseşti repede, ţi-ai pierdut interesul pentru multe din activităţile care până nu demult te captivau, nu te interesează nici viaţa socială, nici relaţiile intime, ba chiar nici propria persoană, ai tendinţa să amâni ce ai putea face în prezent. În plus, te chinuiește pofta de dulciuri, iar din cauza asta, evident, iei în greutate.

Îţi par cunoscute aceste semne? E limpede, îţi dă târcoale depresia, fie ea sezonieră sau de toamnă. Cu puţină grijă şi ceva efort, îi reduci efectele, ba chiar ai putea să nu-i permiţi să-şi facă simţită prezenţa. Iar asta nicidecum recurgând la ajutorul antidepresivelor. Asemenea preparate nu alungă neplăcerile depresiei sezoniere.

Dar de unde toate aceste stări apărute parcă dintr-odată? Zilele tot mai scurte şi mohorâte, de unde un deficit de lumină solară, naturală, constituie principala cauză a depresiei sezoniere, pentru că duce la dezechilibre ale secreţiei de serotonină şi melatonină, hormoni cu influenţă considerabilă asupra stării de bine, a instalării depresiei şi anxietăţii. Apoi, vinovată e şi temperatura în scădere, care creşte presiunea arterială, ceea ce îngreunează gândirea şi, drept urmare, duce la apatie.

Aşadar, ce faci pentru a ţine la distanţă depresia de toamnă?

Somn suficient şi odihnitor

Ai grijă să nu-ţi vitregeşti organismul de binefacerile somnului! El are nevoie în medie de opt ore de somn pe noapte. În anotimpul rece, acest necesar creşte întrucât frigul îl suprasolicită, obligându-l să depună eforturi suplimentare pentru a-şi menţine temperatura constantă.

Atenţie, contează cât dormi, dar e important ca somnul să fie odihnitor! Iată câteva trucuri la care să apelezi: creează-ţi o stare de bine înainte de a adormi, gândeşte-te la ce te-a bucurat pe parcursul zilei ce tocmai s-a sfârşit, câte probleme ai rezolvat. Nu găseşti nimic îmbucurător? Adu-ţi aminte de un peisaj sau un ambient în care te-ai simţit bine cândva. Şi, de ce nu, autosugestionează-te: „Am nevoie de șapte ori opt ore de somn, cu siguranţă voi reuşi să mă odihnesc“.

Cât mai multă mişcare

Mişcarea în aer liber şi exerciţiile fizice sunt un mijloc excelent de luptă cu stările depresive. De ce n-ai frecventa o sală de sport? Exerciţiile fizice, stimulând circulaţia sangvină, vor alunga stările depresive. În plus, sala de fitness poate fi un loc de socializare mult mai sănătos decât cel de pe internet. Nu-ţi permiți? Fă gimnastică acasă! N-ai timp? Mergi cât mai mult pe jos! Şi dansează! Pe lângă atenuarea stresului, angoasei, anxietăţii, tensiunilor fizice, dansul diminuează simptomele depresiei. N-ai neapărată nevoie de un partener şi nici de un ring de dans pentru a te lăsa purtată pe ritmurile muzicii îndrăgite.

Stai cât mai mult afară!

Vara, petrecem mult timp în mijlocul naturii, dar, cum vine toamna, ne ascundem în casă, încremenim în faţa televizorului, nefăcând decât să accentuăm depresia. Aşadar, închide televizorul şi, chiar dacă afară plouă, ieşi la plimbare! E un mijloc excelent de alungare a stărilor depresive, întrucât în timpul plimbărilor creierul primește oxigenul necesar pentru a contracara efectele vremii mohorâte asupra stării psihice.

Acasă sau la serviciu, pune biroul lângă fereastră pentru a beneficia de lumină naturală. Dacă petreci mult timp lucrând la calculator, așază monitorul perpendicular pe direcţia ferestrei, ca lumina să nu se reflecte în ecran.

Lipsa luminii solare scade producţia de hormoni de care depinde buna dispoziţie. Aşadar, stai cât mai mult afară, la lumină naturală!

Asigură-ţi necesarul de vitamine şi minerale!

Cum altfel dacă nu mâncând cât mai multe legume şi fructe proaspete, peşte şi cereale integrale, seminţe, ulei de măsline şi nuci, alimente specifice dietei mediteraneene, şi cât mai puţină carne roşie, produse procesate şi de panificaţie? Studii recente arată că dieta mediteraneeană este cea mai potrivită pentru prevenirea depresiei sezoniere.

Nu uita să bei apă!

Deshidratarea contribuie şi ea la amplificarea apatiei şi a senzaţiei de sfârşeală. Aşa că asigură-i organismului cantitatea necesară de lichide, evitând însă să incluzi printre ele alcoolul şi băuturile carbogazoase dulci.

Ai grijă cu cine te însoţeşti!

Asta, întrucât s-a demonstrat că atitudinea negativistă şi stările depresive sunt… contagioase, mai ales în familie şi la locul de muncă.

Un studiu realizat în cadrul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii relevă că efectele negative ale depresiei asupra stării de sănătate sunt mai puternice decât ale unor afecțiuni cronice precum angina, artrita, astmul sau diabetul.

Citește și:

Tonus psihic si voie buna

Încarcă-te cu energie! E simplu!

Cum faci faţă persoanelor încărcate negativ

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.41/15.10.2015

Autor: Olga Sveduneac

Sursa foto: pixabay.com


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus