Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Cum te porți cu oamenii dificili

Cum te porți cu oamenii dificili

Când un coleg sau un șef îți fac viața amară, trebuie să știi cum să reacționezi cu tact pentru a reduce efectele negative asupra muncii și dispoziției tale.

Oamenii sunt dificili din diverse motive. Chiar și tu poți fi catalogată astfel în anumite împrejurări. Nu e nevoie să suporți un superior care te critică permanent ori un coleg care te scoate din minți. Este însă necesar să aplici o strategie pentru a-ți ușura viața la serviciu. Psihologii împart persoanele dificile în trei categorii – abrazivul, stresatul și agresivul. Identificare fiecărui tip e primul pas să le faci față.

Abrazivul

A fost descris prima oară în anii 70, de Harry Levinson, profesor la Facultatea de Medicină a Universității Harvard. Iată câteva trăsături:

  • Încăpățânare;
  • Lipsă de tact, limbă ascuțită, sinceritate brutală;
  • Îți ignoră ideile, îți critică permanent eforturile;
  • Manifestă condescendență față de tine;
  • Trebuie să-i ceri aprobare în tot ce faci;
  • Nu e dispus la compromisuri, e prefecționist;
  • Domină discuțiile;
  • Își pierde răbdarea în ceea ce consideră că sunt detalii;
  • Depune eforturi supraomenești la muncă;
  • Face din orice o confruntare;
  • Te tratează ca pe un rival;
  • Discuțiile în contradictoriu se transformă în certuri.

Cum te afectează: Interacțiunea cu el îți scade moralul și te face să ai o părere proastă despre tine. Dacă e vorba de șef, mai mult ca sigur vei prefera să aștepți să ți se spună ce ai de făcut pentru a nu-i atrage furia și nu vei îndrăzni să-ți spui părerea de teamă să nu fii ridiculizată.

Ce-i de făcut: Pentru a-l împiedica să vorbească doar el și să domine discuția, apelează la tehnica furtunii de idei, venind tu cu soluții la tema discutată. Întreabă-l ce urmărește să obțină de pe urma acestui tip de comportament. Vorbește-i, la rândul tău, despre propria iritare și despre motivul pentru care crezi că purtarea lui e distructivă. De la șeful abraziv poți învăța multe, dar e puțin probabil să-l schimbi. Te va schimba el dacă vede că te vei afirma, așa că, fie accepți, fie îți cauți un alt șef!

Stresatul

A fost menționat la finele anilor 50 de cardiologii Meyer Friedman și Ray Rosenman, în urma cercetărilor pe comportamentul celor ce au trecut printr-un atac de cord. Au schițat o serie de trăsături:

  • Lucrează peste program, se simt vinovați când nu muncesc sau se odihnesc;
  • Au permanent senzația că sunt presați de timp;
  • Au gesturi emfatice precum bătutul cu pumnul în masă sau datul din mână;
  • Programează multe activități în tot mai puțin timp;
  • Încearcă să facă mai multe lucruri simultan;
  • Detestă să aștepte, mai ales la cozi;
  • Tiparul de vorbire reflectă ostilitate, accentuează cuvinte-cheie fără să fie neapărat nevoie;
  • Îi este greu să vorbească despre altceva decât despre chestiuni de serviciu; crede că locul de muncă nu poate funcționa fără el;
  • Simte nevoia acută de a deține controlul; dacă îi scapă ceva, iritabilitatea lui atinge cote extreme.

Cum te afectează: Deși acest tip poate fi foarte sociabil, îl vei considera dificil din cauza nevoii sale de competiție și a faptul că el crede că are întotdeauna dreptate. Dacă e vorba de șef, vei simți presiunea, întrucât menține un control strict asupra a tot ce se petrece și-ți cere să adopți orarul lui epuizant. De asemenea, rareori e mulțumit și îți dă senzația că nu te prețuiește. Astfel, nu te simți valorificată.

Ce-i de făcut: Evită să-l provoci, pentru a nu-i exacerba comportamentul. Folosește fermitatea pentru a-l împiedica pe colegul sau șeful de acest tip să-ți fixeze termene nerealiste. Fă-l să te asculte, repetându-i aceleași cuvinte în propoziții diferite, pe un ton calm, insistent, fără să te vaiți. Când lucrezi cu un astfel de coleg, alocă timp pentru neprevăzut, fiind puțin probabil ca el să facă asta.

Agresivul

Scopul lui este să câștige, de obicei în detrimentul celorlalți, considerând atacul cea mai bună apărare. Este considerat tiranul de la locul de muncă. Iată alte defecte:

  • Este dezinteresat de opiniile tale;
  • Te întrerupe constant pentru a-ți oferi propriile păreri;
  • Se înfurie repede și îți poartă pică;
  • Găsește defecte în tot ce faci;
  • Trage deseori concluzii pripite;
  • Îți dă de înțeles că l-ai dezamăgit de câte ori are ocazia;
  • Recurge la țipete și înjurături;
  • Ia decizii care te afectează fără să te consulte;
  • Te ia peste picior și îți minimalizează ideile;
  • Transformă discuțiile în atacuri la persoană;
  • Tinde să dea vina, folosind propoziții care încep cu tu;
  • Spune exact ce gândește, fără să-i pese că rănește.

Cum te afectează: Indivizii agresivi sunt considerați dificili de către colegi, fiindcă îi fac să se simtă incompetenți. Adesea, agresivul își înăbușă furia și își ia revanșa ulterior, sabotându-te. În fața unui șef agresiv, angajații își țin capul la cutie pentru a evita conflictele sau eventual o demitere.

Ce-i de făcut: Evită să-i plătești cu aceeași monedă și să recurgi la agresivitate. Încurajează-l să-ți spună de ce recurge la comportament agresiv. Explică-i care e impactul asupra ta, dar nu te dezvinovăți. Încearcă să găsești în raționamentul interlocutorului puncte cu care să fii de acord. Păstrează tăcerea pentru a câștiga controlul. Dacă agresiunea persistă, părăsește locul conflictului.

Oamenii cu care lucrăm sunt un substitut al grupului familial și sunt puțin acei indivizi care pot munci cu succes în condiții de izolare socială, afirmă psihologii.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr34/25.08.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus