Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Cumpărături în exces: înflăcărare sau viciu?

Cumpărături în exces: înflăcărare sau viciu?

Când vezi într-un magazin un obiect care-ți place, îl cumperi, deși nu ai nevoie de el. Ți se întâmplă frecvent acest lucru? Nu ești singura! Dacă problema te nelinişteşte cu adevărat, putem încerca să-i găsim soluția împreună.

Să ne lămurim dintru început: nu e cazul să confundăm shoppingmania nevrotică, pe care specialiștii americani au inclus-o deja în lista afecţiunilor psihice, cu obișnuința de a face cumpărături sub impulsul momentului. În timp ce înaintăm spre casa de marcat cu mărfurile alese, ne ies în cale tot felul de obiecte care sunt foarte departe de ceea ce se cheamă „primă necesitate“. Tentaţia de a le pune în coş este mare aproape pentru oricine şi „vina“ o poartă numai ştiinţa de a expune mărfurile – fiindcă, pe bună dreptate, este vorba de o știință. Dar oare rădăcinile problemei să fie mai profunde? Să ne lămurim, așadar. Dorinţa ta de a face cumpărături a devenit obsedantă, bucuria lucrurilor cumpărate este foarte scurtă, ele fiind depozitate imediat în debara? E momentul să te gândești bine şi să conştientizezi că există o problemă.

Care e cazul tău?


O privire din afară

„Vreau să am ce au și alții“

Unii oameni evaluează succesul numai pe baza criteriilor materiale, îi invidiază pe prietenii cu o casă mai bine aranjată, suferă că nu-şi pot permite să cumpere lucruri frumoase, scumpe sau moderne. Mai mult ca sigur, co­piii acestora se vor pricopsi cu complexul dorinţei de posesie: ei îşi vor demonstra în permanenţă că sunt capabili să-şi cumpere tot ce-şi doresc.

„Sunt prinţesă, nu cenuşăreasă!“

O cu totul altă situaţie se poate întâlni atunci când o fetiță, de exemplu, creşte într-o familie modestă şi nu are posibilitatea „să se îmbrace la fel ca şi colegele ei“. La maturitate, unele dintre ele încep să considere drept scop esenţial în viaţă atingerea bunăstării materiale şi a unui statut social înalt. Sunt guvernate de setea de recunoaştere a superiorităţii lor de către cei din jur. În magazine sunt nemulțumite, critică tot ce probează. Ele ştiu foarte bine că pentru un vis trebuie să plăteşti și sunt gata să o facă. Problemele apar însă în momentul în care contul bancar se goleşte.

„Îţi fac cadouri în semn că te iubesc“

Se întâmplă ca părinţii să nu aibă posibilitatea sau să nu dorească să-i acorde copilului timp și atenţie maximă – şi atunci încearcă să compenseze acest lucru făcându-i tot timpul cadouri. Această metodă de „cumpărare“ riscă să se trans­forme într-un complex. Alergatul prin ma­gazine în căutarea bluziţelor și pantofiorilor reprezintă în acest caz dorinţa de a oferi dragoste părintească, măcar sub forma încă unei bluziţe, a încă unei perechi de pantofi.

„Pentru că merit!“

Să ne imaginăm că părinţii îi promit copilului o recompensă materială pentru rezultate foarte bune la şcoală. Atunci el începe să asocieze suc­cesul său cu posibilitatea de a primi ceva în schimb. La maturitate, acest lucru se poate ex­prima în felul următor: „Am luat note bune la teze! Acum trebuie să mă duc să-mi cumpăr ceva!“ De fapt, majoritatea cazurilor de acest gen sunt normale – noi le analizăm însă pe cele care încep să ne neliniştească, nu-i aşa?

„În schimb, pot cumpăra orice vreau!“

În această capcană pot nimeri femeile casnice. Să presupunem că soţul câştigă bine şi tot timpul o condiţionează: „Tu ocupă-te bine de casă, iar eu îţi dau câți bani vrei.“ Ea își compensează nemulțumirile, neîmplinirile făcând cumpărături haotice, dorind să (dar și să-și) demonstreze că şi stilul ei de viaţă are părţile sale bune.

„Urăsc reclamele! Dar le și iubesc…“

Este poate cazul cel mai des întâlnit. Reclamele nu au ca scop doar să prezinte o marfă, ci şi să creeze nevoia pentru aceasta. În societatea con­temporană, ideea de reușită se asociază implicit cu acumularea de bunuri materiale – de acest lucru depinde, în ochii celor din jur, gradul de succes al unui om, iar reclamele joa­că rolul de ghid în lumea consumului.

Eliberată de… shopping: caut alternative

Lista motivațiilor este inepuizabilă, poți adăuga și tu capitole: poate îți dorești să schimbi ceva în propria persoană și este singurul mod în care încerci să o faci? Alergi cu înflăcărare, chiar cu patimă, după reduceri şi „oferte avantajoase“? Deși, cum ne-am convins deja, pasiunea pentru cumpărături – întotdeauna, indiferent de cauzele sale – are la bază cam același sursă: este vorba de dorinţa de a umple un gol interior şi de a scăpa de sentimentul de panică. Să schimbăm ceva în propria persoană este într-adevăr o dorință înțeleaptă – încearcă să urmezi această cale, cu atât mai mult cu cât primul pas spre conştientizarea problemei l-ai făcut deja.

Sfaturile ce urmează ți se pot părea banale, dar gândește-te puţin, cât de des le urmezi de fapt? Aşadar, nu intra în magazine ca la cinema, ca să te „relaxezi“ – mergi numai când ai nevoie de lucruri concrete şi neapărat cu o listă de cumpărături. Nu te duce la supermarket pe stomacul gol. Încearcă să eviţi folosirea cărţilor de credit – ele fac despărţirea de bani mai puţin sesizabilă. Acelaşi lucru e valabil şi în ceea ce priveşte cumpărăturile de pe internet.

În plus, ar fi util să găsești o modalitate de autoexprimare prin creaţie. Iar dacă pasiunea ta pentru cumpărături este mult prea puternică, nu te jena să te adresezi unui specialist pentru ajutor. În orice caz, schimbările nu vor întârzia să apară. Mai mult, nu trebuie să le cauți – ele te vor „găsi“ singure, pentru că îți dorești asta, pentru că ești un om cu personalitate.

Ești dependentă de shopping dacă…

  • E un mod de a-ți petrece timpul liber.

Colindatul magazinelor este metoda preferată de petrecere a timpului liber, iar prietenii nu fac decât să te încurce în treaba asta!

  • Îl folosești drept mijloc de a te elibera de stres

Orice perioadă de agitație, orice teamă sau neplăcere îți aduce în minte cuvântul-cheie „shopping“.

  • Cumperi indiferent cât costă

Cei din jur spun tot timpul că nu ştii să-ți drămuiești banii. Şi acesta este purul adevăr.

  • De multe ori, uiți să despachetezi cumpărăturile.

Poți cumpăra un obiect care va rămâne împachetat, pentru că pentru tine este important doar procesul achiziţionării, nu și folosirea lui.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr51/22.12.2016
Autor: Burda Romania
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus