Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > De ce face rău perfecționismul

De ce face rău perfecționismul

Este firesc să te străduiești ca totul să-ți iasă la linie, atât în profesie, cât și în viața personală. Când perfecționismul merge însă dincolo de limite, sănătatea are de suferit.

Altfel spus, oamenii perfecționiști sunt mai nefericiți, mai pasibili de depresie și tulburări digestive. Află din rândurile de mai jos cum se manifestă perfecționismul, ce înseamnă exagerare și de ce merită să-ți domolești așteptările de la tine și de la ceilalți.

La curent continuu

A fi perfecționist înseamnă a fi mereu în tensiune. Ceri multe atât de la tine, cât și de la cei din jur, fie că este vorba de soț, copii, angajați, colegi sau chiar oameni pe care nu-i cunoști și i-ai văzut prima oară în viață. Tendințele perfecționiste sunt exagerate când standardele impuse nu pot fi atinse ori sunt atinse cu mare dificultate. Perfecționistului i se va părea groaznică orice imperfecțiune minoră și va face din asta o catastrofă. Să supui organismul la acest stres puternic venit din credința că nu trebuie să săvârșești vreodată greșeli face ca, la un moment dat, corpul să-și ceară tributul pentru tot acest efort. Lupta organismului cu toxinele emoționale (dorința obsesivă de reușită duce la o atitudine de evitare cu orice preț a eșecului, ceea ce în plan psihic se traduce printr-o gândire negativă) se va reflecta în plan fizic prin sindrom de intestin iritabil, probleme cardiace, chiar moarte subită, potrivit unor studii.

Tipuri de perfecționism

Perfecționismul este caracteristic firilor conștiincioase și asociat cu un nivel crescut de productivitate și succes în carieră. Când perfecționismul este îndreptat către cei din jur (familie, colegi, subalterni), îți este greu să delegi sarcini și ai o puternică atitudine critică. Ambele tipuri de perfecționism sunt asociate cu risc crescut de anxietate și depresie, care se pot instala pe fondul dezamăgirilor provocate de propria persoană sau de incapacitatea celor din jur. Psihologii spun însă există nuanțe și că se impune o diferențiere între perfecționistul cronic și cel flexibil. În timp ce primul este caracterizat de standarde inflexibile, teamă de eșec, concentrare exagerată pe evitarea erorilor, este dependent de realizări și gândește în alb-negru, adică perfecțiune-eșec, perfecționistul flexibil are capacitatea de a-și pondera standardele și a le adapta în funcție de situație, își pune în balanță punctele forte și punctele slabe, având capacitatea de a observa și limitările persoanei de la care are așteptări.

Trasează noi contururi

Nu te îngrijora dacă te recunoști în cele descrise. Ești pe drumul cel bun dacă vei deturna gândirea negativă de tipul nu am voie să greșesc vreodată, nu am voie să dezamăgesc pe mine sau pe ceilalți cu gândirea firească de tipul e inevitabil să faci din când în când greșeli, iar dacă acestea se întâmplă nu înseamnă am eșuat eu ca persoană. Abordând această atitudine, problema nu mai ia aspectul tragic, iar tu nu vei mai fi așa de încordată. Slăbește chingile și, cu timpul, se va estompa starea de anxietate pe care o resimțeai încercând să fii perfectă. A greși e omenește, spune o veche zicală. Descoperă-i sensul și vei avea o viață liniștită și plină de împliniri!

Ești sau nu înclinată către perfecționism? Află alegând DA sau NU la următoarele enunțuri:

Când lucrez la ceva, nu mă pot relaxa până când nu este totul perfect.

Îi critic adesea pe cei din jur, pe motiv că renunță prea ușor.

Unul dintre principalele mele țeluri este să fiu perfect/ă în tot ceea ce fac.

Am mari așteptări de la oamenii care sunt importanți pentru mine.

Impun familiei standarde înalte și mă înfurie când nu pot ține pasul cu mine.

Am mereu ceva de obiectat la adresa celor din familie care se mulțumesc cu puțin.

Nu agreez oamenii care nu se străduiesc să dea tot ce e mai bun din ei.

Sunt necruțătoare cu mine când fac greșeli.

Când cer cuiva să facă ceva, mă aștept să fie realizat fără cusur.

Cei din jur îmi reproșează adesea faptul că sunt permanent nemulțumită.

Interpretare. Dacă ai bifat mai mult de 7 DA, tendințele tale spre perfecționism sunt exagerate. Sfatul specialiștilor este să încerci să îți stabilești un nivel al așteptărilor mai redus, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți, pentru a evita problemele de sănătate și periclitarea definitivă a relațiilor cu cei din jur.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.35/07.09.2017
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns