Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Ești într-o criză? Nicio problemă!

Ești într-o criză? Nicio problemă!

Oamenii deschiși și curioși au o viață mai ușoară. Ei nu privesc situațiile dificile și dureroase ca pe niște pedepse, ci ca pe posibilități de a crește, de a evolua. Ia exemplu de la ei și depășește ușor crizele!

Se vorbește mult în ultima vreme despre crize: economice, politice, financiare, mondiale sau regionale. Dar ce ne doare cel mai mult pe fiecare dintre noi sunt crizele personale. Știi să recunoști o criză? Știi că faci față situațiilor dificile? Dacă ai tendința să fii critică și severă cu tine însăți, probabil că te vei învârti mult timp în cercul vicios al crizelor. Pentru a le face față cu brio, ai nevoie de credință (nu neapărat religioasă) și de valori ferme și stabile, pentru a nu-ți pierde curajul.

Simptomele crizei

Dacă ai observat că prezinți următoarele comportamente și simptome înseamnă te afli în criză și trebuie să acționezi. Dacă este nevoie, apelează la ajutorul unui psiholog profesionist.

√ Senzație de neputință

De multe ori ți se pare că viața este grea, situația fără ieșire, iar tu te simți neputincioasă și incapabilă faci ceva.

√ Comportament de evadare

Pentru a suporta situația în care te afli, simți nevoia să bei în fiecare seară câteva pahare de vin sau bere. Îți anesteziezi simțămintele și vocea interioară, în timpul zilei, muncind excesiv sau ocupându-ți timpul cu diverse activități care te distrag.

√ Rigiditate

Te agăți tot timpul de rolul tău dominant sau de funcția profesională, ca argument într-o discuție, pentru că simți că nu mai ai nicio stabilitate interioară. În plus, te baricadezi în spatele unui zid impenetrabil, taci și negi pur și simplu problemele. Probabil ai deseori senzația că te sâcâie ceilalți când îți vorbesc.

Ai senzația că nu meriți mai nimic

Ți se pare deseori că sunt mai buni ceilalți decât tine și că tu nu meriți mare lucru. Pentru a depăși situațiile de acest fel, este bine să-ți cultivi și să-ți construiești stâlpi interiori pe care să te bazezi la bine, dar mai ales la greu. Iată care sunt acești piloni psihologici care te ajută:

Acceptarea

Situația este așa cum este și, dacă repeți acest lucru suficient de mult, vei putea accepta mai ușor realitatea. Asta nu înseamnă ți se pare că lucrurile stau bine, ci doar că percepi corect situația. Abia după ce accepți realitatea poți acționa pentru a repara ce e de reparat. Învață iei lucrurile așa cum sunt în loc să te lupți cu situațiile sau oamenii care îți fac probleme.

Asumă-ți răspunderea pentru ceea ce faci

Deseori, avem senzația că nu putem face nimic și suntem victime ale circumstanțelor exterioare. Uneori, sentimentele de neputință sunt normale, dar, dacă durează prea mult, ne incapacitează. În loc să te gândești că, dacă situația ar fi altfel, ți-ar fi mai bine, spune-ți mereu în gând că, dacă ai acționa altfel, ți-ar fi mai bine. În felul acesta, devii autoarea propriei vieți și îți recapeți controlul asupra propriei persoane.

Scopuri personale

Cine știe ce vrea și ce-și dorește în viață va găsi stabilitate și puncte de orientare chiar și în cele mai dificile perioade ale vieții. Dacă nu ai decât scopuri vagi și generale sau dacă le adopți pe cele ale altor oameni, atunci pierzi contactul cu tine și îți întrerupi contactul cu propria putere.

Când te afli în mijlocul unui conflict sau al unei situații complicate, întreabă-te ce schimbare ți-ar aduce liniștea. Stabilește prioritățile și acționează în funcție de ele.

Și optimistul, și pesimistul contribuie la societate. Optimistul a inventat avionul, pesimistul a inventat parașuta. George Bernard Shaw

Oamenii veseli și binedispuși știu că toate trec

Din experiență sau din speranță, ei știu că există o probabilitate mare ca problemele să se rezolve. Acești oameni nu sunt naivi sau superstițioși: ei percep că trec prin situații grele, dar nu se lasă pradă disperării. Pentru a depăși mai ușor o criză, gândește-te la situații dificile din trecut prin care ai trecut cu bine. Ce acțiuni sau schimbări te-au ajutat atunci? Pune-le în practică și acum și păstrează-ți tonusul psihic.

Acceptă ajutorul

Sprijinul celorlalți este un izvor nesecat de speranță și putere. Deseori, ne este rușine să cerem ajutor când ne este greu sau nici măcar nu ne gândim că alții ne-ar putea ajuta. Când ești în criză, merită te întrebi ce persoane te-ar putea sprijini, dacă ai nevoie de cineva cu care să vorbești sau căruia să-i ceri un sfat, dacă altcineva are mai multă experiență decât tine. Caută „expertul“ potrivit pentru problema în care te afli.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.48/07.12.2017
Autor: Dana Verescu
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns