Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Meditația, puterea de a controla mintea

Meditația, puterea de a controla mintea

A medita nu înseamnă a gândi, așa cum ai avea tendința să crezi, ci tocmai contrariul de multe ori!

 Dacă privești cu un ochi în trecut și cu unul în viitor, vezi cruciș, de aceea trebuie să privești doar în prezent…Vorbele nu-mi aparțin, le-am auzit într-un film și, cred eu, reprezintă esența meditației: a fi centrat, ar spune cunoscătorii. Sau, mai simplu, a fi aici, a exista.

Întoarcerea acasă

„Meditația liniștește mintea, ajută oamenii să se armonizeze pe toate planurile, fizic, emoțional, mintal și spiritual. Este o oază de fericire și bucurie continuă, un extaz cosmic pe care, odată ce-l descoperi, nu mai renunți niciodată la el. Meditația erupe din interiorul ființei și ajută ființa umană care o descoperă să înțeleagă răspunsurile la întrebările de unde vin, unde mă duc și ce caut pe acest Pământ. Meditația te ajută să răspunzi la întrebarea fundamentală cine sunt eu?“, spune Bogdan Begligiu, maestru reiki, terapeut Tummo Reiki Holistic Center și fondator al școlii spirituale Școala Iubirii. El face meditație de 20 de ani. „Meditația duce ființa umană la desăvârșire“, spune terapeutul.

Un alt om

De doi ani, de când practică zilnic meditația, Lavinia se simte un alt om. „Am ajuns din întâmplare la o ședință de yoga. O colegă de serviciu, care îmi este și prietenă bună, căuta o metodă de relaxare după ce trecuse printr-un divorț urât. La rândul meu, doream să scap de accesele de mânie din ce în ce mai dese. Stresul pusese stăpânire pe mine și îmi era tot mai greu să scap de stările de încordare“, explică Lavinia. După câteva ședințe, a simțit o îmbunătățire și s-a apucat serios. Oricât de încărcată ar fi ziua, 20 de minute le pune deoparte pentru exercițiile de meditație. „Nu mă mai aprind din orice fleac, nu mai simt un nod permanent în stomac, iar în momentele tensionate, reușesc să îmi aduc atenția la corp, nu mă mai enervez și nu mai las gândurile s-o ia razna. După multe momente de enervare și cădere, am acum o stare de bine interior pe care înainte nu o cunoșteam“, mărturisește ea. Ceea ce Lavinia descrie este exact ceea ce meditația face. „Meditația te ajută să te reconectezi cu tine conștient, să ai o stare de pace interioară fără obiect și să manifești în jurul tău natural această stare“, explică Marius Vornicescu, terapeut, instructor de yoga și autor de cărți („Minte sănătoasă în corp sănătos prin yoga“, „Înțelepciunea din tine“).

Nu refugiu, ci apropiere de lume

Unul din mituri este acela că nu prea poți face meditație dacă trăiești în lumea reală, ci trebuie să fii neapărat undeva în munți, într-o peșteră − în orice caz, în singurătate. Specialiștii ne contrazic, explicând că tocmai aceste vremuri agitate impun necesitatea exercițiilor de relaxare. „Toată lumea are nevoie de meditație, pentru că mediul înconjurător este extrem de toxic. Fără o conectare la realitate și trăirea în prezent, nu facem altceva decât să ne îndepărtăm de starea naturală, dar pierdută, aceea a liniștii și sănătății“, spune Vornicescu. Cel mai des menționat efect apărut în urma meditațiilor sunt starea de bine interioară, eliminarea stresului și mai mult autocontrol. „Mulți rămân cu o bucurie de nedescris, alții spun că ajung, prin introspecție, să se cunoască mai bine, alții, care aveau insomnii, pot adormi imediat și au parte de un somn odihnitor“, adaugă el.

Tipuri de meditație

Deși există numeroase tehnici, nu se poate spune despre una că ar fi mai eficientă decât alta. Cea mai bună meditație este aceea care funcționează pentru tine. În linii mari, există două mari categorii care pot fi combinate și integrate în viața de zi cu zi, pentru o stare de bine.

Meditație focalizată − în cadrul ședinței de meditație, atenția este concentrată pe un singur aspect, fie că este vorba despre respirație, mantra, vizualizare, o parte a corpului sau despre un obiect din preajmă. Aici intră meditația budistă, unele forme de meditație zazen (sau zen, în formula mai cunoscută), unele forme de Qigong, Pranayama, meditația cu ajutorul sunetelor vindecătoare sau cea pentru activarea chakrelor, pentru a enumera doar câteva.

Beneficii: Capacitatea de a menține atenția asupra obiectului crește pe măsură ce exersezi, iar distragerile exterioare sunt din ce în ce mai rare sau de intensitate redusă. În momentele de tensiune, vei reuși cu ușurință să te detașezi. De asemenea, cresc puterea de concentrare și capacitatea de muncă în condiții de stres, întrucât te vei putea concentra mai bine pe ducerea la bun sfârșit a fiecărei activități.

Meditație nefocalizată − este acea formă de meditație deschisă în care cultivi atenția fără obiect. Practic, nu te concentrezi pe ceva anume, ci rămâi receptivă și atentă la ceea ce acaparează mintea de la o clipă la alta, fără să te implici, fără să judeci, ci doar le iei așa cum sunt. Ești în postura de observator al percepțiilor, fie că este vorba de gânduri, sentimente, amintiri sau sunete, mirosuri etc. Nu le respinge, chiar dacă sunt negative. Observă nuanțele gândurilor, direcția în care merg, felul în care un gând naște altul, fără vreo legătură. Aici intră meditația mindfulness, Vipassana și unele forme de meditație taoistă.

Beneficii: Înveți să te desprinzi de orice obiect sau gând care te ține captiv, reușind să rămâi un observator profund. Câștigi mai multă claritate, concentrare, înțelepciune. Îți sporești capacitatea de a controla direcția în care vrea mintea să pornească. Mintea se adaptează mai ușor, devine mai flexibilă.

Un exemplu de meditație în care sunt prezente ambele forme: repeți o mantra preferată, care poate lua forma unui sunet, a unei silabe ori a unui cuvânt (meditație focusată), apoi rămâi în tăcere deplină, cu ochii închiși, fără să intervii. Fii doar spectator la peisajul pe care vrea mintea să ți-l ofere, lăsând totul așa cum este (meditație nefocusată).

Temă pentru acasă

Iată un exercițiu pentru o minte liniștită și fără gânduri, folosit în Occident de psihologi și de medici în cazul atacului de panică. Tu poți să-l încerci în scopul detensionării, în confortul propriei locuințe:

Stai într-o poziție cât mai relaxată − pe scaun, turcește pe o saltea sau pe pat. Închide ochii și inspiră profund, numărând până la cinci. Expiră, tot pe nas, numărând până la zece, pentru ca relaxarea să fie mai rapidă.

Găsești astfel de exerciții, însoțite de fundal muzical, pe internet. Acesta este unul simplu, ușor de făcut acasă, dar multe dintre posturile din yoga și tehnicile de respirație se învață corect la curs, cu ajutorul instructorului. După ce le prinzi, le vei realiza cum trebuie în intimitatea căminului. „Acasă nu se recomandă exerciții de respirație de lungă durată; acestea se pot face numai sub supravegherea specialistului“, explică Bogdan Begligiu.

Când corpul nu ne mai ascultă

„Stresul prelungit poate duce la creșterea frecvenței bătăilor inimii și a tensiunii arteriale, ceea ce determină îngroșarea arterelor și apariția bolilor cardiovasculare“, spune medicul psihiatru Carmen Vochescu. În condiții de stres, crește nivelul de acid gastric care provoacă iritația mucoasei stomacului și apariția unor afecțiuni digestive, iar sistemul imunitar este mai puțin eficient, crescând riscul de infecții, alergii și boli autoimune. „La nivelul sistemului nervos, stresul prelungit se manifestă prin stări de anxietate, depresie, oboseală cronică și migrene“, adaugă medicul. Primele semne că organismul este copleșit de stres sunt insomnia, oboseala la trezire cu revenirea stării de bine doar în a doua parte a zilei, nervozitate, neliniște, deprimare, lipsă de energie, tensiune musculară, amețeli, cefalee, palpitații, hipersensibilitate la zgomote. Medicul ne sfătuiește să luăm pauze de 10-15 minute la fiecare 2-3 ore lucrate, dar și să mâncăm fără grabă, ultima masă cu trei ore înainte de culcare. „În situații de stres prelungit, sunt de evitat alimentele sărate, grase, carnea roșie, cofeina și alcoolul, care cresc tensiunea nervoasă și irascibilitatea.“ În completarea exercițiilor de meditație, ne mai putem relaxa prin muzică, plimbări în natură și prin aromaterapie (uleiuri de levănțică, mentă, melisă, salvie), fitoterapie (infuzii din sunătoare, valeriană, tei, mentă, roiniță, talpa-gâștei, hamei, păducel, passiflora) și reflexoterapie.

Beneficiile meditației

Studiile arată că 15-20 de minute de meditație pe zi timp de trei luni vin cu rezultate vizibile:

Depresia și anxietatea se reduc semnificativ;

Sistemul imunitar este întărit și scade riscul de inflamații;

Crește puterea de concentrare.

Scade frecvența atacurilor de panică;

Sunt un adjuvant în lupta cu alcoolul sau alte vicii;

Crește rezistența la durere cu 40%;

Scade impulsivitatea;

Memoria și creativitatea sunt îmbunătățite;

Scade la jumătate riscul de infarct;

Simptomele tulburărilor digestive se atenuează;

Sporește sentimentul de compasiune.

Yoga și frumusețea

Marius Vornicescu:

Există statistici la nivel mondial care demonstrează că practicanții de yoga sunt longevivi (unii depășesc 90 de ani), dar un aspect și mai interesant este că majoritatea nu își arată vârsta, radiind de sănătate, energie și frumusețe. „Printre cele mai energice eleve de la cursul meu sunt persoane trecute de 60-70 de ani, iar asta spune ceva“, spune Marius Vornicescu. Terapeutul pune aceste rezultate remarcabile și pe seama faptului că 90% din cei care practică yoga sunt vegetarieni, regim de viață care aduce numeroase beneficii.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de aprilie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Lidia Năstase
Foto: pixabay.com


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus