Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Mindfulness, o nouă perspectivă asupra vieții

Mindfulness, o nouă perspectivă asupra vieții

Mindfulness, un cuvânt greu de tradus în română: să acordăm minții cât se poate de mult din noi, să ne conectăm la noi înșine la maximum.

Care a fost ideea celui care a introdus conceptul și practica mindfulness, Jon Kabat-Zinn, cercetător la Universitatea de Medicină din Massachusetts? După autor, „mindfulness“ este o resursă internă pe care o avem cu toții. Ideea ar fi să ne conectăm, să găsim căile de comunicare cu noi înșine. Astfel încât să putem gestiona/transforma relațiile pline de stres, emoții, dureri, boală.

Momente pierdute

Cu toate solicitările timpurilor moderne, este dificil să păstrezi un echilibru în viața ta. Zinn spune că mindfulness poate fi un instrument vital, prin care ne putem deconecta de la zgomotul zilnic al vieții moderne. „Trebuie să găsești propria ta cale pentru asta. Ascultă-ți inima, ascultă-ți dorințele! Tot ce încercăm să facem este să ne trăim propria viață ca și cum ar conta cu adevărat.“

Deși știm teoretic că viața contează, e darul cel mai de preț, oare chiar o trăim așa? Când ne pierdem în agitația zilnică, alergăm după acumulări materiale, recunoaștere profesională, când suntem prinși în conflicte și nevoia de a avea dreptate, nu cumva ratăm momentul prezent? Zâmbetul copilului, mirosul zambilelor, bucuria părinților când îi vizitezi, culoarea soarelui la apus, a cerului de pe acoperiș, aroma cafelei de dimineață, îmbrățișarea partenerului la finalul zilei și câte alte momente frumoase poți pierde  având mintea plină de griji față de viitor și regrete față de trecut?!

Un stil de viață

În timp ce mulți consideră că mindfulness este un lucru bun, se naște confuzia privind semnificația termenului: să-ți golești creierul de gânduri, să te retragi în interior sau departe de iureșul cotidian. Este religie, cult, știință? Este mai degrabă un stil de viață.

După Melanie Greenberg (autor, expert în probleme de stres), iată câteva concepte-cheie care te ajută să ai o atitudine mindfully față de viață:

Concentrează-te și fii prezent în totalitate − fii conștient de fiecare experiență cotidiană prin intermediul corpului, minții și emoțiilor. Adică fii atent la ce simți, ce gânduri ai, ce auzi, ce vezi, ce faci chiar acum.

Fii deschis − în loc de a spune: „Of, fir-ar să fie, asta îmi lipsea acum!“ și să gândești că nu faci față situațiilor nou apărute, spune bun venit experiențelor noi păstrând curiozitatea pentru ce apare nou, cu gândurile și emoțiile asociate, cu senzațiile ce se schimbă. Creează un spațiu mental pentru a conține aceste emoții și gânduri.

Atitudinea de nonjudecare − nu categorisi gândurile în bune și rele, nu încerca să le schimbi, nici nu te simți presat să le dai curs. Toate emoțiile au un scop: fie te protejează de un pericol, fie te deschid spre iubire. Ține mintea deschisă la ceea ce simți și ia o atitudine necritică față de tine și cei din jur.

Acceptă lucrurile așa cum sunt − nu încerca să forțezi ori să schimbi realitatea pentru a se potrivi viziunii tale despre cum ar trebui să fie. Nu te simți ca o victimă, nu te plânge de nedreptățile vieții. Încearcă să vezi realitatea clar, știind că poți tolera ceea ce vine spre tine. Extinde acceptarea către ceilalți, știind că ei știu ceea ce e mai bine pentru ei.

Conexiunea − conectează-te la ceea ce este în jurul tău (natură, oameni) ca fiind parte dintr-un întreg. Reflectează și simte recunoștința față de darurile naturii și ciclul vieții și al frumuseții înconjurătoare. Știi că toate ființele vor să simtă fericire, siguranță și să evite suferința, așa că dă-ți voie să simți conexiunea la nevoile și experiențele universale. 

Nu te atașa/agăța de obiecte, oameni, experiențe, știind că viața este un proces curgător constant. Atașamentul extrem provine din teamă și stă la baza suferinței. Învață să mergi în direcția curentului spre care te duce viața și să fii încrezător în propria abilitate de a te adapta. Când se închide o ușă, o alta se va deschide.

Pace și calm − când lucrurile nu merg așa cum ți-ai dori, stai ancorat în viziunea și valorile tale. Adoptă o atitudine calmă, nonviolentă, care nu judecă. Învață tehnica respirației și meditației pentru a te calma.

Compasiunea − fii drăguț, gentil și răbdător cu tine și cu ceilalți. Mai bine decât să te judeci sau blamezi e să deschizi inima, să asculți și să încerci să înțelegi experiențele tale și ale celorlalți. Iubește-i pe ceilalți pentru că te simți conectat cu experiențele lor, nu pentru ceea ce pot să îți ofere sau pentru ce ai nevoie.

Dacă îți dezvolți o minte care observă experiențele zilnice, îți notezi tiparele automate și redirecționezi blând atenția către momentul prezent, îți vei dezvolta „mușchiul mindfulness“ pentru a te ajuta să navighezi cu succes prin experiențele și evenimentele stresante ale vieții.

După cum spune Eckart Tolle: „Întotdeauna spune DA momentului prezent. Spune DA vieții și vezi cum viața va lucra pentru tine, nu împotriva ta!“

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de aprilie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Oana Pescaru
Foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus