Esti aici
Femeia.ro > Relatii > Psihologie > Ritualurile, constanta din viața noastră

Ritualurile, constanta din viața noastră

Sunt ancorele noastre zilnice: cafeaua sau ceaiul de dimineață, cititul ziarului, plimbarea de o jumătate de oră. Ne dau senzația că totul este în ordine și ne ajută să depășim crizele și să primim cu bucurie schimbările.

 

Chiar dacă a trăi înseamnă să te schimbi mereu, oamenii simt nevoia de constanță și de continuitate în viața de zi cu zi. Imaginea imuabilă a zilelor care se desfășoară după același tipic oferă iluzia binefăcătoare că avem totul sub control: nu se poate întâmpla nimic neprevăzut și mai ales nimic indezirabil. Trebuința de a controla totul este felul în care psihicul uman reacționează la schimbare și echilibrează tulburările cauzate de transformările inevitabile ale vieții. În anumite limite, ea garantează sănătatea și bunăstarea psihică. Un mod eficient de a sprijini și întări sen­za­ția de siguranță este prin intermediul ritualurilor cotidiene.

Tabieturile, sursă de energie

Micile obișnuințe pe care le dobândim de timpuriu în viață, cum sunt un ceai fierbinte după o zi obositoare, un duș binefăcător seara, un pahar de vin alături de prieteni sau persoana iubită, micul dejun în pat duminica dimi­neața, reprezintă ancore pe care oamenii le creează pentru a-și spori senzația de siguranță și de bine. Repetiția este cea care stabilizează aceste obișnuințe și le conferă o forță reglatoare în viața noastră. În felul acesta, avem senzația că totul este sub control, că viața decurge așa cum ne-o dorim și că suntem stăpâni pe timpul nostru. Ce poate fi mai plăcut decât să ne trezim dimi­nea­ța, să mergem în bucătărie și să pregătim cafea proaspătă? Ritualurile perpetuează ideea că ieri, azi și mâine sunt la fel. Nicio veste înseamnă vești bune.

Ritualurile și crizele

Ritualurile sunt eficiente și în gestionarea unei crize. Cu ajutorul lor putem să ne păstrăm cumpătul în timpul schimbărilor bruște care ne iau pe nepregătite și, de asemenea, putem să ne detașăm parțial sau temporar și să gândim la rece. Există, desigur, și situații de viață foarte dificile, care ne pun greu la încercare. Divorțul, boala, pierderea serviciului, pierderea unui copil sunt probleme grave și care nu pot fi prevăzute. Într-o astfel de criză, oricine se simte depășit de situa­ție. Puține dintre noi au expe­rien­ță în acest sens și știu ce trebuie făcut și cum trebuie să se poarte pentru a ieși mai repede din problemă. Dar tocmai în astfel de cazuri dramatice ritualurile pot fi de un real ajutor. Pentru că ele ne ajută să punem punct unui moment dureros, să subliniem și astfel să încheiem o perioadă dificilă. Pentru a iniția sau a continua un ritual în momente dificile este nevoie de curaj, deoarece ritualul nu te amorțește, ci te face să fii mai conștientă de tot ce te înconjoară. Chiar dacă e dureros la început, vei reuși să metabolizezi mai bine situația.

Doi cercetători de la Harvard Business School, Michael Norton și Francesca Gino, au studiat reacția oamenilor la pierderea cuiva drag. Cercetătorii au vrut să știe dacă oamenii care au suferit o pierdere au elaborat vreun ritual, fie chiar și numai evitarea anumitor locuri sau obiecte vestimentare. Rezultatul? Toți cei care au afirmat că practică un astfel de ritual metabolizaseră mai bine criza. Acțiunea simbolică face ca circumstanțele exterioare să fie mai suportabile deoarece restabilește senzația de control. Mai mult, cercetătorii au descoperit nu doar că ritualurile consolează, ci și sporesc senzația de bine și de fericire.

Pe îndelete

Cercetătoarea Kathleen Vohs de la Universitatea Minnesota a cerut mai multor sute de subiecți la un test să mănânce ciocolată. A descoperit că aceia care rupeau ciocolata în două și apoi prima jumătate în pătrate mici se bucurau mai mult de savoarea ciocolatei. Ritualul de a împărți ciocolata în bucățele și de a le savura rând pe rând a sporit plăcerea. Acest fapt se datorează unei mai mari conștientizări în timpul efectuării acțiunii. O astfel de atitudine se poate extinde dincolo de micile ritualuri zilnice, astfel încât să devină un mod de viață. Dar orice călătorie începe cu primul pas. Găsește o activitate zilnică plăcută, minoră, care te calmează și te face să te simți bine. Repet-o în fiecare zi sau ori de câte ori te simți stresată. Vei constata că în câteva săptămâni vei avea o stare mult mai bună.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de noiembrie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Dana Verescu
Foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus