Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > 5 cauze ale tulburarilor de memorie

5 cauze ale tulburarilor de memorie

Ți-e greu să-ți amintești anumite evenimente recente și faci efort să te întorci la cele trecute? Deși ești tentată să crezi că-i grav, nu trebuie să te îngrijorezi.

Problemele de memorie pot fi trecătoare sau se înrăutățesc cu timpul, în funcție de ce anume le-a declanșat. Chiar dacă te pun pe gânduri și te frustrează, află că peste 90% din cei care se plâng că uită nu suferă de Alzheimer, așa cum se așteptau, și nici nu au risc să dezvolte această boală. Cauzele din spatele lapsusurilor sunt pe cât de banale, pe atât de tratabile. Iată cinci dintre ele.

1. Lipsa somnului

Este probabil cea mai subestimată dintre cauzele lacunelor de memorie. Somnul insuficient ori neodihnitor duce la schimbări de dispoziție și la anxietate, ceea ce contribuie la adâncirea dificultăților de concentrare. Mai mult, numeroase studii confirmă că odihna este absolut necesară în consolidarea memoriei, ajutând la fixarea evenimentelor astfel încât ele să fie reproduse ulterior, într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat. Atât acumularea, cât și etapa de rememorare au loc în stare de veghe, iar închegarea memoriei, indiferent de tip (episodică, de lungă durată), se face în timpul somnului, când creierul are răgazul de a absorbi și de a-și însuși toate informațiile noi pe care le-a primit. Odihna adecvată ne ajută să rafinăm modalitatea prin care înmagazinăm cunoștințele, în vreme ce privarea de somn înrăutățește pe termen lung reflexele fizice, abilitățile motorii și problemele cognitive, ducând la pierderea memoriei.

2. Lipsa unor vitamine

Dacă memoria îți joacă feste, se prea poate să nu-i dai creierului aportul corect de vitamine, considerat de specialiști cheia spre o memorie de elefant. Vitaminele B1 (tiamină) și B12 (cobalamină) sunt implicate în mod direct în procesele de memorare și tulburările de memorie. Le găsești în cereale integrale, leguminoase, nuci, gălbenuș, carne și lactate. Un deficit vitaminic B te împiedică nu doar să-ți amintești, ci și să te concentrezi, să asimilezi informații noi și să gândești clar. Aceste vitamine sunt deosebit de importante în general pentru funcția cerebrală. Mai puțin cunoscută pentru calitățile sale de îmbunătățire a memoriei este vitamina C care, prin puterea antioxidantă, îndepărtează metalele grele de la nivel cerebral. Totodată, favorizează producția de serotonină (de aceea vitamina C este numită molecula fericirii), sporește IQ-ul și întărește memoria. Luată în combinație cu vitamina E, ajută memoria și scade cu 60% riscul de boli asociate. Semințele, avocado, uleiul de măsline, legumele cu frunze verzi sunt surse se vitamina E. Vitamina D, de asemenea, are un rol important în îmbunătățirea memoriei; așadar, oricând ai ocazia, stai la soare măcar zece minute pe zi ca să ajuți la sinteza acesteia.

3. Anumite medicamente

Pierderile de memorie pot fi un semn că tratamentul medicamentos trebuie adaptat sau redus în funcție de nevoile individuale și de evoluția bolii cronice cu care ai fost diagnosticată. Potrivit cercetărilor, unele pastile afectează memoria și produc confuzie. Dintre acestea: somniferele, antihistaminicele, anxioliticele, antidepresivele, anumite analgezice, medicația anticolesterol și parte din pilulele indicate pentru diabet.

4. Stresul și anxietatea

Cercetările arată că pierderile de memorie sunt mai frecvente în rândul persoanelor anxioase. Acestea suferă, de obicei, de deficit de atenție, fapt ce provoacă slăbirea memoriei. Este des întâlnită la cei care fac eforturi imense să ducă la bun sfârșit îndatoririle de acasă și cele de la serviciu. Anxietatea provoacă uitare, stări de confuzie, dificultate de concentrare. Mecanismul este următorul: cortizolul, hormonul care se eliberează când suntem stresați, este, de fapt, un element toxic pentru celulele creierului, înlesnind pierderile de memorie, în special cea de scurtă durată, și, cu cât stările de anxietate se întind pe o perioadă mai lungă, cu atât organismul produce mai mult cortizol. De asemenea, netratat, stresul cronic poate duce la depresie, care afectează funcția creierului, inclusiv capacitatea de memorare. Specialiștii susțin că, atunci când ne acaparează un gând stresant, energia mentală se pierde fiindcă e concentrată asupra acelui gând, în loc să creeze și să susțină memoria.

5. Hipotiroidia

O tiroidă hipoactivă încetinește procesul metabolic prin care substanțele nutritive creează energie pentru celule. Unul din efecte este uitarea, la care se adaugă alte tulburări de gândire. Printre simptome se află oboseala și greutatea în a păstra concentrarea pe anumite informații, de interes. Alte semne sunt pielea uscată, părul friabil, intoleranța la frig și constipația. Femeile sunt mai predispuse la a dezvolta această afecțiune, mare parte din ele la scurt timp după ce au născut, dar riscul crește și cu vârsta. Totuși, dacă uiți din când în când ceva nu înseamnă că ai probleme cu tiroida. Cel mai sigur este rezultatul analizei de sânge. Dacă istoricul familiei arată boli autoimune sau tiroidiene, fă-ți evaluarea la fiecare cinci ani, după vârsta de 35 de ani.

 

Memoria bună se ține cu talie subțire

Alimentația bogată în grăsimi nu afectează doar silueta, ci și memoria, arată un studiu britanic. Practic, e vorba de anumite mecanisme biochimice care se activează impropriu. Dieta cu conținut ridicat de grăsimi antrenează eliberarea proteinelor, iar acestea sunt transformate anevoios în energie. Prin urmare, în lipsa carburantului eficient, performanțele intelectuale scad. Carbohidrații cu eliberare lentă, nu alimentele grase reprezintă hrana care face memoria brici.


Știai?

Vitaminele din complexul B sunt considerate vitaminele fericirii sau antistres, întrucât favorizează producerea unor neurotransmițători care îmbunătățesc starea de spirit, cresc rezistența la stres și sunt vitali pentru memorie.

Citește și:

Exercitii pentru memorie

Ce sa mananci pentru memorie buna

Dulciurile afecteaza memoria

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.13/31.03.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com 


Lasă un răspuns

Sus