Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > 5 trucuri ca sa te trezesti in forma

5 trucuri ca sa te trezesti in forma

Am auzit multe persoane spunand ca unul din idealurile lor in viata este sa nu mai fie obligate sa se trezeasca dimineata. Am vazut multe persoane cu figuri sifonate in mijloacele de transport in comun la primele ore ale zilei. Dar foarte rar mi s-a intamplat sa simt ca vreau sa arunc telefonul mobil pe geam cand suna alarma de trezire la 6.30 dimineata.

Daca nu te numeri printre persoanele care compun o cincime din populatia globului si se trezesc gratie ceasului biologic, daca ai da orice numai sa te mai intinzi fix cat ti-e plapuma inca zece minute dupa ce s-a declansat soneria, atunci n-ai alta solutie decat sa-ti accepti programul zilnic si macar sa te simti bine facand asta. Totul sta intr-o rutina de somn atent planificata si urmata cu strictete:

Culca-te devreme, cel mult la ora 23

Un sfert din timpul petrecut in asternuturi este somn profund, alt sfert este somn REM (Rapid Eye Movement – miscarea rapida a ochilor), etapa in care creierul lucreaza intens si apar visele, iar restul de 50% din timp este somn de tranzitie, in care „simti” lucrurile ce se petrec in mediul inconjurator. E nevoie de timp ca sa ramai suficient de mult in fiecare din aceste etape. Cu cat amani mai mult ora de culcare, cu atat decalezi fazele somnului, iar alarma desteptatorului va intrerupe una dintre ele.

Evita cinele bogate…

Cafeaua, sucurile cu cofeina, ciocolata si alcoolul in exces inainte de culcare. In afara de faptul foarte important ca masa de seara luata inainte de somn se transforma in depozite de grasime, un stomac plin peste noapte inseamna si digestie deficitara – in timpul somnului, organismul nu-si mai indeplineste functiile la capacitatea maxima. Alimentele care contin substante excitante nu te lasa sa adormi, alcoolul in exces perturba activitatea normala a creierului, iar etapa de somn REM va fi foarte… confuza.

„Antifoneaza-ti” mediul in care dormi

Cu cat esti mai des trezit din somn de zgomote, cu atat viata ta se scurteaza din cauza stresului la care organismul este supus. Foloseste dopuri de urechi daca te stii cu un somn superficial. Si inlatura orice sursa de lumina pentru a-i da clar de inteles organismului ca este vremea pentru dormit. Organismul va raspunde prin secretia de melatonina, „hormonul intunericului”, care te va plonja in lumea viselor. De aceea este recomandat sa inchizi televizorul sau calculatorul inainte sa te bagi in pat: somnul va surveni repede si va fi profund.

Accepta racoarea noptii

Se pare ca temperatura ideala din camera in care dormi este de 18° Celsius. Si ar fi bine sa lasi un geam intredeschis peste noapte, ca sa permiti aerului sa circule, astfel ca dioxidul de carbon eliminat prin expiratiile tale sa fie inlocuit cu oxigen proaspat de-afara. In acest mod, vei respira fara vreo dificultate in timpul somnului si nu-ti vei supune organismul la nici un stres.

Deschide ochii, incepe-ti ziua

In nici un caz sa nu adormi la loc odata ce ti-a sunat alarma desteptatoare. Explicatia: organismul tau a observat ca te trezesti cam in jurul aceleiasi ore, astfel incat, cu o ora inainte, intra intr-un proces de desteptare: temperatura corpului creste, incep sa fie eliberati hormonii stresului. Daca adormi la loc fie si numai cinci minute, corpul nu mai stie ce sa mai creada, iar nivelul tau de energie va scadea din nou.


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus