Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Alimentație și diete > Detoxificarea, între da și nu

Detoxificarea, între da și nu

Curățarea organismului de toxine este tot mai des promovată și aplicată în zilele noastre, devenind chiar o modă printre doritoarele de trup frumos și sănătos. Este însă ea și recomandată?

Da, suntem expuși unei invazii de toxine în fiecare zi din viață (cam 80.000 de toxine există în mediul nostru), dar avem oare nevoie de o detoxificare care să ajute corpul să diminueze efectele lor nocive asupra organismului? Sau organele deja știu să trieze singure ce e bun și ce e rău, fără să le perturbăm noi activitatea? Industria farmaceutică a creat numeroase produse care promit revenirea la o siluetă mai atrăgătoare după fiecare sărbătoare importantă de peste an în decursul căreia am făcut excese alimentare. Există atâția nutriționiști, instructori de fitness și specialiști medicali ce recomandă diete și produse detoxifiante care să ne curețe organismul de toate substanțele nocive cu care intrăm în contact zi de zi! Medicii, în majoritatea lor, pot explica cum ficatul este burdușit cu enzime care nu fac decât să ne detoxifice și să ne mențină sănătoși. Dacă acest organ esențial este copleșit de toate toxinele ingerate, nu-i mai bine să-ii dăm o mână de ajutor? Cum anume?

Detoxificarea cu lichide

Hrănirea doar cu paharul (plin cu un amestec de apă, zeamă de lămâie, sirop de arțar și ardei iute) vreme de aproape o săptămână are rolul de a ne curăța de toxine, de a asigura nutrienții necesari optimei funcționări a organismului și de a ne limpezi mintea. David din SUA se numără printre cei mulți care au încercat dieta lichidă: spune că a suferit numeroase migrene din cauza ei și că a avut putere de concentrare scăzută. „Nu mi-era foame, așa cum m-aș fi așteptat, dar nici nu scăpam de senzația permanentă de-abia m-am trezit și sunt buimac”, spune el. Studiile arată un număr de femei care au urmat în 2015 o detoxificare cu lichide și cu numai 400 de calorii pe zi au slăbit vizibil. Am zice cu toții că un asemenea rezultat este o veste minunată, însă trebuie ținut cont de faptul că slăbirea nu se face doar la nivelul grăsimii, ci 25-30% din kilogramele pierdute sunt, de fapt, mușchi. Concluzia? E adevărat că legumele și fructele (din care pot fi făcute sucurile detox) ne apără de boli precum cancerul sau de cele cardiace, însă ce se întâmplă când ele devin singura sursă de mâncare timp de câteva zile? Nu se știe exact. Studiile încă nu sunt concludente în acest sens.

Suplimentele cu fibre

Aceste capsule pline cu ierburi (de fapt, fibre) sunt concepute pentru a ne face să îndepărtăm toxinele din organism. Laura, care a încercat metoda, spune că tot ce-a simțit a fost un soi de reflux gastroesofagian, însoțit de lipsă de vlagă. Oamenii de știință punctează un amănunt interesant – unul dintre cel mai des întâlnite astfel de suplimente are în componență un fel de ciulin care, în cazul animalelor, a avut efecte antioxidante foarte bune și le-a diminuat inflamarea ficatului. Din păcate, studiile umane n-au ajuns la aceleași concluzii. Nu spune nimeni că acest ingredient, care se află în multe suplimente de pe piață, este nociv, doar că nu are rezultatele așteptate. Mai mult, ceilalți compuși ai capsulelor de detoxificare pot interfera cu alte medicamente pe care le puteți lua în această perioadă de curățare. Așadar, sfatul medicului este absolut necesar înainte de a începe orice detoxificare. Mulți doctori îți pot spune și că o dietă echilibrată, bogată în legume și fructe, este suficientă pentru a-i oferi ficatului toate condițiile pentru a-și îndeplini funcția pe care o are, respectiv chiar aceea de detoxificare.   

Dieta clasică de detoxificare

În ce constă? Este un meniu zilnic sărac în calorii și carbohidrați care promite curățarea organismului. Se recomandă primăvara, după perioada de iarnă, când mâncărurile au fost mai grase și mai sățioase, pentru a preveni astenia și a evacua din corp reziduurile alimentare. Andrei a încercat timp de zece zile o dietă care-i promitea să-l scape de pofte și de senzația de foame. Dar cam la atât s-au rezumat beneficiile regimului. „Mi-aș fi dorit să fiu mai plin de energie, să devin mai eficient. Când colo eram extenuat în cea mai mare parte a timpului“, spune el. Desigur, rezultatele nu întârzie să apară când reducem la minimum cantitatea de carbohidrați pe care o consumăm în mod obișnuit și dacă înlocuim alimentele procesate cu alimente crude. Important de văzut e dacă putem menține aceste schimbări alimentare pe termen lung. Puțin probabil pentru marea majoritate. O reacție normală pentru o persoană care a apelat la restricții alimentare prea dure este ca ea să devină interesată chiar de preparatele interzise. Așadar, o astfel de dietă nu poate deveni un stil de viață permanent pentru o mare parte dintre noi, dar ajută pe termen scurt. Atât cât să intrăm iar în jeanșii de-acum cinci ani și să arătăm mai bine pentru o perioadă. Însă aspectul fizic nu e totul. Trebuie să ne interesăm ce efecte au aceste diete detoxifiante asupra organismului. Există numeroase feluri de detoxificare și, înainte de-a ne decide asupra uneia din ele, trebuie să analizăm dacă merită întregul chin de a rezista pe întreaga perioadă a restricțiilor alimentare. 

Postul intermitent

În timpul postului intermitent, se alternează orele sau zilele în care se mănâncă normal cu cele în care nu se mănâncă deloc. Una dintre variante vehiculate presupune o zi de post, urmată de două zile în care ne hrănim în mod obișnuit. Iar așteptările după un astfel de program alimentar sunt mari: să arătăm mai tineri, să avem mai puține dureri, inflamații, probleme medicale și să plesnim de energie și optimism. Ana a avut ceva rețineri când și-a propus să nu mănânce nimic 24 de ore, însă a urmat postul detoxifiant mai mult timp decât s-a așteptat. „Culmea e că nu m-am simțit deloc lipsită de energie și, în plus, am slăbit vreo 2,5 kg după primele două săptămâni“, spune ea. Iar oamenii de știință confirmă rezultatele bune obținute de Ana: dacă te abții de la mâncare, slăbești, nu e niciun secret pentru nimeni. Dar pierderea în greutate poate avea loc și dacă reducem numărul de calorii asimilate în fiecare zi. Astfel, n-ar trebui să ne chinuim spunând pas mâncării câte o zi întreagă. Avantajele acestui tip de detoxificare sunt evidente: nemâncând 24 de ore, ajungi să faci diferența între a mânca de foame și a mânca de nervi sau din motive emoționale. În plus, postul intermitent îți testează voința. Dacă poți să reziști fără mănânci, poți să faci orice. Tot ce trebuie să faci e să te interesezi cât poți de bine cu privire la metoda de detoxificare potrivită ție și abia apoi să acționezi. Sfatul specialistului este crucial în acest context. 

La ce să te aștepți

Vrei să slăbești și, în plus, să dai un restart organismului. Până ajungi la asemenea rezultate, trebuie să iei în calcul dificultățile inevitabile: crampe abdominale, diaree, chiar și dureri de cap, oboseală accentuată, iritabilitate, dureri de tot felul și foame.

Alimente cu efect detoxifiant

Aceste alimente stimulează digestia și ne ajută la eliminarea toxinelor din organism – ardeiul roșu, ananasul, grepfrutul, papaia, spanacul, țelina, pătrunjelul, coriandrul și salata verde.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de mai 2018 a revistei Femeia.
Autor: Alexandra Rotărescu
Foto: Guliver/iStock

Comments

comments

Leave a Reply