Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Nutriție și diete > Dietă în post? Cateva sfaturi si o strategie

Dietă în post? Cateva sfaturi si o strategie

Dietă în post? – Carbohidrații și fructele sunt de bază în perioada postului. Legumele doar completează și dau gust preparatelor. Cam așa arată postul pentru cei mai mulți dintre noi.

La sfârșitul perioadei de post, kilogramele în plus se văd pe cântar și le simți la fiecare pas și respirație. Însă postul ar trebui să fie o perioadă benefică pentru sănătatea întregului organism, care să ne ajute să eliminăm toxinele, să ne îmbunătăţească gândirea şi, de ce nu, să scăpăm de kilogramele în plus. Trebuie doar să facem alegerile corecte. Pentru ca totul să fie mai clar, am rugat-o pe Luiza Eacobescu, nutriţionist Toman, să ne dea câteva sfaturi pentru un post sănătos. Ţinând cont de ele, vom deveni mai sănătoşi şi ne vom ajuta şi silueta.

Dacă 80% mâncăm sănătos şi în proporţie de 20% ne lăsăm duşi de val, nu vor exista repercusiuni nici asupra sănătăţii şi nici asupra kilogramelor, iar dacă sportul e parte integrantă a stilului de viaţă, atunci chiar vă puteţi lauda cu <mens sana in corpore sano>.

Beneficiile postului

Dacă vom ţine corect postul, vom avea parte de multe beneficii şi ar fi păcat să nu profităm de ele consumând cartofi prăjiţi şi alte produse procesate de post care nu au o valoare nutritivă, ba dimpotrivă, aduc multe toxine şi conservanţi care ne încarcă organismul.Printre beneficiile aduse de post se numără: detoxificarea, îmbunătățirea funcțiilor cognitive, eliberarea hormonilor de creștere, e de ajutor în procesul de slăbire şi menține intestinele sănătoase, spune nutriţionista. Dar pentru a beneficia de acestea e nevoie să renunţi la obiceiurile alimentare nesănătoase şi să te împrieteneşti cu cele mai bune alimente.

Elimină prăjelile

Rumenite în ulei, cu crustă crocantă, alimentele devin mai gustoase. Însă prăjelile aduc organismului toxine, îngreunează digestia, predispun la apariţia unor afecţiuni, dar şi multe calorii. În timpul prăjirii apar toxine care îngreunează digestia, cresc stresul oxidativ şi predispun la apariţia multor afecţiuni, printre care intoleranţa la glucoză. „E bine să le evităm, în special cartofii prăjiți, pe care îi putem înlocui cu cartofi la cuptor (varianta sănătoasă a cartofilor), asezonați cu o salată mare de crudități“, recomandă nutriţionista.

Făinoase cu măsură

Şi consumul făinoaselor trebuie redus, mai ales al celor albe (paste, pâine), întrucât densitatea nutritivă este aproape zero. „Mineralele și vitaminele se găsesc numai în învelișul brun al grâului, care în procesul de fabricare a fost eliminat, pentru a se obține făina albă și, în plus, foamea se instaurează rapid, pentru că sunt o sursă de carbohidrați simpli. Dar puteți consuma de 2-3 ori pe lună paste integrale, la masa de prânz. Celebrul covrig nu are aproape nicio valoare nutritivă, doar calorică, însă de poftă îl puteți consuma, dar nu mai mult de 2-3 ori pe lună. Dacă este să vorbim despre pâine, alegeţi pâinea integrală, cu sau fără adaos de semințe, pe care să o mâncați în prima parte a zilei, însă nu mai mult de două felii.

Vegetale bune, vegetale rele

Piaţa abundă de produse de post, din legume, dar nu numai. Multe dintre ele sunt variante vegetale ale produselor din carne. Un fel de păcăleală pentru un post mai uşor. Cu gust ce imită carnea, ţin de foame şi par că ne oferă o alimentaţie diversă. “O altă greșeală pe care o facem este consumul de produse vegetale ultraprocesate: salamurile, crenvurștii, pateurile vegetale. Sunt o sursă ridicată de calorii, cu un adaos mare de aditivi și densitate nutrițională minimă. Recomandarea mea este să le evitaţi!“, spune Luiza Eacobescu.

Un alt produs consumat în perioada postului este zacusca. Făcută în casă, este o alegere bună dacă nu e consumată în exces, pentru că nu trebuie să uităm că are un adaos mare de uleiuri vegetale, în special ulei de floarea-soarelui (cu multe calorii). E foarte bună dacă o mâncăm la micul dejun, cu o felie de pâine și o salată de legume.

Cu ce înlocuim carnea

Postul Crăciunului este dedicat Naşterii Domnului şi este un post al bucuriei, în care există multe dezlegări la peşte. Prin urmare, proteinele nu prea ne lipsesc. Însă soia este şi ea un înlocuitor al proteinei din carne. „Produsele din soia sunt destul de comercializate în această perioadă. E bine să ştiţi că o mare parte din soia este modificată genetic şi că este o sursă de izoflavone, un tip de fitoestrogen care mimează efectele estrogenului. Consumul ridicat de soia poate afecta sistemul reproductiv. Asta nu înseamnă trebuie eliminată definitiv din alimentație, ci consumată moderat. Un alt aspect de care să ținem cont în perioada postului este lipsa cărnii, principala sursă de proteine. De aceea, să avem grijă ca în farfurie să existe surse de proteină vegetală: quinoa, hrișcă, ciuperci, năut, semințe de chia, susan, fistic, caju, nucă, fasole, linte, edamame (boabe tinere de soia)“, ne sfătuieşte nutriționista.

Legume la orice masă

Sunt bogate în fibre, aduc uşor saţietatea (pentru câteva ore bune) şi au puţine calorii. Indiferent de ce mâncăm, e bine să asociem mâncarea de bază cu o salată generoasă. „Recomand în special legumele verzi, care sunt o sursă de enzime digestive, dar și de prebiotice, adică hrana probioticelor, cele care au grijă de flora intestinală și în plus, alcalinizează corpul. Să nu uitați de fructe, pe care să le consumați la gustări, între mese, dar nu mai târziu de ora 15. Atenție la fructele uscate: au în anumite cazuri de două ori mai multe calorii decât cele proaspete și în plus se pierd o parte din vitamine, în special vitamina C“, atrage atenţia Luiza Eacobescu.

Sugestie pentru o zi de post

  • Mic dejun: o porție de bruschete cu pâine integrală și 50 g de avocado
  • Gustare: 100 g afine
  • Prânz: dovlecei umpluți cu legume și quinoa
  • Gustare: 30 g de amestec de nuci, caju, migdale
  • Cină: salată de crudități cu fasole roșie și ciuperci la cuptor umplute cu legume

Citește și:

Articol preluat din ediția de noiembrie 2019 a revistei Femeia.
Autor: Luminița Tăbăran
Foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns