Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Nutriție și diete > Dietă pentru colon iritabil

Dietă pentru colon iritabil

Dureri de burtă, constipație sau diaree, balonări, crampe. Dacă suferi de sindromul de colon iritabil, este foarte important să-ți adaptezi dieta așa încât să ții simptomele sub control. 

Sindromul colonului iritabil este o tulburare digestivă caracterizată în principal prin tulburări de tranzit și senzații dureroase la nivelul abdomenului. Se estimează că 10-15% din adulţii aparent sănătoși se confruntă cu această boală. Primii vizați: persoanele cu vârste între 20 și 40 de ani, în special femeile.

De ce apare sindromul

Advertisements

Nu se știe exact, dar specialiștii consideră că anumiți factori favorizează apariția colonului iritabil: alimentația dezechilibrată și săracă în fibre vegetale, fumatul, alcoolul, alergiile, moștenirea genetică, inflamațiile intestinale, modificările hormonale, dar mai ales stresul și anxietatea. S-a observat că la peste 70% din bolnavi sunt prezenți diverși factori psihici: situații conflictuale, stres, surmenaj, stări de panică, anxietate, depresie. 

Cum se manifestă

Sindromul colonului iritabil este cunoscut și sub numele de colopatie funcțională, colon spastic, intestin iritabil sau, popular, colită. Manifestările bolii diferă de la o persoană la alta, dar de regulă tabloul clinic include: tulburări de tranzit (constipație, diaree, alternanța constipație/diaree), dureri abdominale de obicei sub formă de crampe, balonări, gaze, mucus în scaun, grețuri, vărsături, arsuri gastrice. Durerile abdominale variază de la senzație de presiune sau greutate până la colică violentă și, de obicei, dispar după defecație sau eliminarea gazelor. Unii bolnavi nu acuză dureri, ci se confruntă doar cu episoade de diaree, care apar de obicei dimineaţa, la emoții sau după mese, scaunele fiind deseori imperioase, explozive.

Cei care suferă de acest sindrom trec prin perioade de criză și perioade de acalmie. Crizele pot fi declanșate sau agravate de stres, schimbări în rutina zilnică, anxietate, evenimente traumatizante, călătorii, dar și de unele alimente (de pildă, lapte, sucuri de fructe).

Dietă personalizată

Dacă și tu ești nevoită să lupți cu această afecțiune supărătoare înseamnă că ai un sistem digestiv sensibil, deci ar fi bine să-ți alegi cu grijă meniul, ca să nu-ți agravezi simptomele. Deși experții sunt de acord că factorii alimentari pot agrava sau alina manifestările, ei nu pot recomanda o dietă universal valabilă, benefică tuturor bolnavilor, fiecare având propriile sensibilități alimentare. Unii nu tolerează laptele, alții varza, altora nu le priesc citricele…

Primul pas pe care trebuie să-l faci (dacă nu l-ai făcut deja) este să identifici alimentele care îți declanșează crizele. Pentru aceasta ar fi util ca, vreme de câteva săptămâni, să ții un jurnal în care să notezi absolut tot ce mănânci zilnic, dar și ce simptome apar și când anume. Reține că același aliment uneori îți poate crea neplăceri digestive, alteori nu. Cu ajutorul jurnalului,  vei reuși să identifici acele alimente care îți provoacă disconfort în mod repetat și îți vei ajusta alimentația în funcție de toleranța ta digestivă. Dacă bănuiești că un anumit aliment îți face rău, elimină-l din dietă o perioadă şi vezi cum evoluează starea ta!

Regim special

Este foarte important ca, în general,  alimentația ta să fiecât mai variată. Totuși, e preferabil să adopți un regim cât mai blând cu intestinele, care să nu le suprasolicite și să nu favorizeze balonarea și formarea de gaze. Iată câteva sfaturi:

* Limitează grăsimile – lactate grase, carne grasă, unt, mezeluri, prăjeli, frișcă… Grăsimile se digeră dificil și lent și pot provoca formarea de gaze. Optează pentru carne slabă, pește, fructe de mare, brânză tare cu maximum 20% grăsimi.

* Evită lactatele dacă suferi de intoleranță la lactoză. Dacă nu ai această problemă, poți consuma lactate (iaurt, brânză, lapte), dar alege-le pe cele cu conținut mic de grăsimi.

* Redu consumul de cereale, fructe și legume care conțin fibre insolubile (grâu integral, tărâțe de grâu, pâine de grâu integral, pâine cu semințe de in, mazăre, broccoli, varză, cartofi cu coajă, mere, pere, papaia, fructe uscate), întrucât acestea irită intestinele și pot accentua diareea. Alege sursele de fibre solubile: morcovi, cartofi fără coajă, dovlecei, sparanghel, nectarine, portocale, piersici, căpșune, semințe de chia.

* Nu abuza de alimentele care pot fermenta: varză, mazăre, broccoli, conopidă, varză-de-Bruxelles, linte, fasole uscată.

* Cruditățile, nu prea bine tolerate de un colon permanent iritat, pot declanșa o criză. Totuși, dacă nu poți renunța la salatele tale preferate, cel mai bine este să le savurezi la finalul mesei, în cantități moderate.

* Unele alimente, în special dacă sunt consumate singure sau pe stomacul gol, pot irita colonul: condimente (ardei iute, boia, piper, ghimbir, muștar, coriandru etc.), cafea, alcool, suc de portocale, de roșii, de grepfrut, ciocolată neagră.

* Evită alimentele cu gheață, care pot provoca crampe, dar și băuturile gazoase, care balonează.

Ce mănânci și ce nu în timpul crizei

* E benefică o dietă săracă în fibre, ca să nu iriți suplimentar colonul. Așadar, redu porția de fructe și legume crude, grâu, cereale integrale, nuci, leguminoase.

* Ai voie carne de pui fără piele, pește, fructe de mare, cartofi fierți, orez alb, pâine albă, paste, legume fierte, supe, compoturi de fructe, lapte fără lactoză, iaurt și brânză slabă.

Important. După ce depășești criza, reintrodu treptat și în cantități mici, în măsura în care le tolerezi, acele alimente la care ai renunțat temporar, ca să eviți carențele nutritive.

De știut

* Mesele copioase pot agrava simptomele colonului iritabil. Prin urmare, mănâncă puțin și des, în loc să iei trei mese principale.

* Stresul e deseori vinovat de declanșarea crizei intestinale. E bine-venită orice tehnică ori activitate care te ajută să controlezi stresul: tehnici de respiraţie sau de relaxare, drumeții, hobby-uri, întâlniri cu prietenii… De ajutor pot fi şi plantele calmante: tei, muşeţel, valeriană.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr17/04.05.2017
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: 123rf

 

Comments

comments

Lasă un răspuns