Esti aici
Femeia.ro > Featured Homepage > Pepenele verde, beneficii pentru frumusețe și sănătate

Pepenele verde, beneficii pentru frumusețe și sănătate

Răcoritor şi delicios, zemosul pepene verde, fructul vedetă al lunii august, ne potoleşte setea, ne încântă papilele gustative şi mirosul. Dar asta nu e tot: pe lângă promisiunea scăderii în greutate, are o mulțime de beneficii pentru organism, fiind o porție de multivitamine la felie. Și mici inconveniente uneori.

Ni se pare firesc să-l vedem toată vara în grămezi imense în piețe și pe marginea drumurilor. Dar știm oare suficiente lucruri despre această plantă?

Ce este pepenele verde?

Pepenele verde (Citrullus lanatus) este o plantă legumicolă târâtoare din familia Cucurbitacee, rezistentă la secetă. Nu întâmplător este originară din deșertul Kalahari, Africa de Sud, de unde s-a răspândit în toate zonele cu climă caldă. În Europa a ajuns grație maurilor, în secolul al XIII-lea.

Pepenele verde este o plantă târâtoare

Numit în Moldova harbuz sau bostan, în Oltenia, lubeniță, iar în Ardeal, lebeniță ori cucurbete, în țara noastră pepenele este intens cultivat, întrucât este apreciat pentru fructele sale care se consumă în stare proaspătă în mod special. Fructele sunt mari, cu coaja verde de diferite nuanțe, de multe ori vărgată, și miezul roșu, roz sau portocaliu. Este foarte zemos (are un conținut de 92% apă) și dulce (are un conținut de 6% zahăr), iar culoarea îi este dată de conținutul de licopen (substanță antioxidantă prezentă și în roșii). Miezul conține un număr mare de semințe, dar există și pepeni verzi fără semințe.

Cum recunoşti și alegi un pepene bun?

Există peste 1200 de soiuri de pepene verde. Aceștia diferă ca mărime, de la 400 g la mai mult de 40 de kg. De asemenea, miezul lor poate avea diferite culori: roșu, roz, portocaliu și chiar galben.

Când te duci în piață și vrei să iei un pepene bun, adică zemos și dulce, proaspăt, nu trecut. Iată la ce trebuie să fii atentă când îl alegi:

  • codița – să fie uscată; dacă este verde înseamnă că pepenele nu este copt încă;
  • coaja să aibă un aspect proaspăt, strălucitor, neted;
  • partea mai deschisă la culoare a cojii – cu cât este mai gălbuie, cu atât mai bun va fi pepenele;
  • vergeturile lemnoase de pe coajă indică faptul că planta a fost polenizată de mai multe ori, iar acela este un fruct foarte dulce;
  • când îl ridici, pepenele trebuie să fie greu;
  • dacă îl ciocănești, sunetul care se aude să fie gros, înfundat.

Citește și: Alimente care te protejează de radiațiile solare

Ce vitamine și minerale conține pepenele verde?

Multivitamine la felie i s-ar mai putea spune pepenelui verde.

Face parte din categoria fructelor-minune, care sunt bune la toate, întrucât are câteva calități speciale: asigură nivelul optim de hidratare, este bogat în vitamine și minerale (A, C, B1, B6, E, D, potasiu, magneziu, fier, calciu, zinc, seleniu). Datorită conținutului ridicat de vitamina C, susține organismul să utilizeze fierul la capacitate maximă, ceea ce înseamnă că globulele roșii transportă mai mult oxigen la foliculii piloși, iar urmarea este un păr viguros. Consumul de pepene face părul frumos și datorită conținutului de arginină, un aminoacid esențial care, potențat de citrulina din pepene, accelerează circulația la nivelul scalpului și favorizează creșterea firului. Tot grație vitaminei C, sistemul imunitar este întărit și faci mai ușor față stresului sau afecțiunilor provocate de un stil de viață dezordonat.

Beneficiile pepenelui verde

Pepenele verde ține de sete și de foame grație fibrelor și apei pe care le conține și, în același timp, te ajută la slăbit, te menține în formă maximă datorită carbohidraților buni și are proprietăți hidratante pentru piele și păr. Toate acestea îi sporesc calitățile și te îndeamnă să te înfrupți din el cu și mai multă poftă. Iată ce beneficii ai dacă mănânci pepene verde:

Are efect detox

Pepenele conţine peste 95% apă, având astfel un efect puternic de detoxificare, ceea ce îl recomandă în curele de slăbire, dar şi în afecţiunile rinichilor şi vezicii urinare. Pepenele curăță rinichii, reduce concentrația de acid uric și te scapă de pietre. Acționează ca „detergent“ și pentru colesterolul de pe artere și scade riscul de atac de cord. Conținutul ridicat de apă grăbește digestia, topește grăsimile, acoperind totodată nevoia sporită de hidratare și de săruri minerale când disconfortul termic este accentuat. De asemenea, prin îndepărtarea toxinelor, se produc efecte și asupra tenului – acesta este purificat și devine luminos. Pielea beneficiază de proprietățile pepenelui și în alt fel: hidratarea intensivă îi menține elasticitatea. Nu abuza însă de curele de detoxificare – acestea nu trebuie să dureze mai mult de două săptămâni, fiindcă orice exagerare face rău sănătății!

Este un excelent antioxidant

Pepenele verde este cea mai bună sursă de licopen (pigmentul ce-i dă culoarea) dintre toate crudităţile roşii (pepenele conține cu 40% mai mult licopen decât tomatele); acesta este un excelent antioxidant, care luptă energic cu radicalii liberi ce sensibilizează organismul, contribuind la prevenția multor cancere și a bolilor de inimă.
Un alt antioxidant prețios este vitamina A: o jumătate de pepene îți asigură 12.000 UI de vitamina A, necesarul zilnic recomandat, care susține regenerarea pielii (A poartă numele de „vitamina pielii”) și previne apariția ridurilor.

Este un aliat al tonificării

Dacă ești o fire sportivă, iată un motiv în plus să consumi pepene: acesta conține din plin vitamine din complexul B, importante pentru producerea de energie. Întrucât furnizează și magneziu, care susține circulația și ajută musculatura, pepenele este recomandat atât înainte, cât și după exerciții fizice, precum și în perioadele de epuizare fizică și intelectuală. Tot magneziul din pepene, alături de potasiu și de aminoacizi, menține sănătatea inimii și previne hipertensiunea sau tulburările asociate vaselor sangvine.

Are efect antidepresiv

După cum se știe, magneziul este un excelent antidepresiv. Te-a cuprins melancolia, ai probleme cu somnul şi nu te poţi concentra? E posibil ca o cură de pepene verde să te ajute să-ţi revii grabnic în formă.

Este un dulce binevenit

Știm deja că, dacă vrem să slăbim sau să ne menținem greutatea, un pas important este acela de a renunța la dulciuri, iar unii nutriționiști recomandă chiar reducerea consumului de fructe, întrucât sunt o sursă sporită de zaharuri. Există fructe cu indice glicemic ridicat, precum bananele, fructe cu indice glicemic mediu, cum este mango, care poate fi consumat în cantități moderate chiar și atunci când vrem să slăbim.

Pepenele verde este însă un caz aparte! Iată de ce: are indicele glicemic foarte mare (73), ceea ce înseamnă că poate să ne îngrașe. Doar că, în ciuda indicelui ridicat, conținutul de zaharuri pure este scăzut (5%), iar consumul nu afectează glicemia, deci silueta nu suferă când ne bucurăm de savoarea lui.

Întreține dantura

Zâmbește cu toată gura! Previi formarea tartrului dacă savurezi o felie de pepene imediat după masă.

Te face mai frumoasă

Fiind puternic hidratant și plin de vitamine, pepenele este de mare ajutor în îngrijire. Iată câteva ponturi:

  • Truc de frumusețe

Taie pepenele cuburi și pune-le la congelator. Când simți nevoia împrospătării tenului, e suficient să treci un cub peste pomeți, iar astfel, răcorirea și hidratarea sunt garantate! Unde mai pui că ai parte și de un cocteil de vitamine și minerale după care tenul obosit de soare tânjește!

Pepenele verde este un aliat al frumuseții

 

  • Mască hidratantă pentru ten

Pasează miezul de pepene sau taie-l felii subţiri şi aplică-l pe faţă 10-15 minute, apoi îndepărtează-le cu apă călduţă. Pentru potenţarea efectului, mai întâi unge-te cu ulei de măsline, dacă ai tenul uscat ori normal, sau cu miere, dacă tenul e gras. Rezultatul? Piele fină, fermă şi strălucitoare.

Te ajută să-ți întreții silueta

Conţinut redus de zahăr, calorii puţine (doar 30/100 de grame), un singur gram de proteine, dar multă apă (peste 90%), toate acestea fac din pepenele verde un ajutor preţios în curele de slăbire. Prin efectul diuretic, pepenele verde facilitează eliminarea surplusului de lichide din organism, ceea ce poate face ca acul cântarului să devieze în sensul dorit, indicând cu vreo 2 kilograme în minus.

Timp de două zile, nu mănânci decât 1-1,5 kg de pepene, eventual şi câteva feliuţe de pâine prăjită, evitând ceaiul negru sau cafea. Un asemenea răsfăţ cu restricţii va fi benefic nu doar pentru siluetă, ci şi pentru eliberarea organismului de toxine.

Inconvenient. La fel ca în orice monodietă, nu e indicat să mănânci doar pepene mai mult de două zile la rând. Într-un asemenea interval de timp, n-ai cum să slăbeşti prea mult – maximum 1-2 kilograme, iar asta pe seama lichidelor evacuate, nicidecum a reducerii ţesutului adipos. Ca să se întâmple acest lucru, trebuie să ţii asemenea „zile de descărcare“ în mod regulat, cu pauză de 4-5 zile între ele. Și nu doar atât. Pe durata acestora, va trebui să ai mare grijă ce mănânci. Altfel spus, fără grăsimi, fără făinoase, fără dulciuri, fără mese copioase.

Este mai bun decât viagra

Cercetători din Centrul de Studiere a Legumelor şi Fructelor din Texas au făcut o descoperire interesantă: în organism, citrulina conţinută de miezul de pepene verde se transformă în arginină, care relaxează vasele de sânge, sporeşte fluxul sangvin şi poate preveni ori trata impotenţa. De unde şi provocatoarea concluzie: pepenele verde e mai bun decât viagra.

Citește și: Afrodisiacele sau o mână de ajutor pentru dragoste cu spor

Contraindicații ale pepenelui verde

Sunt însă şi persoane care nu se pot bucura de savoarea pepenelui verde. Specialiştii spun că dieta cu pepene verde este contraindicată în mai multe cazuri. Diabeticii, cei care suferă de boli ale pancreasului, persoanele care au pietre la rinichi, adenom de prostată, gastrită cronică, ulcer gastric, colită ori diaree trebuie să evite acest fruct pentru a nu-şi agrava starea.

De asemenea, femeile gravide, în special cele în ultimul trimestru de sarcină, care îl consumă pot resimți un disconfort accentuat prin faptul că se vor duce și mai des la toaletă.

Cum se consumă?

Indiferent de cum decizi să-l consumi, pepenele verde este la fel de savuros. Îl poți mânca proaspăt, după ce l-ai ținut câteva ore la frigider, sau îl poți introduce în rețete de limonadă, înghețată, salate (de fructe sau alături de brânză, salată verde etc.).
Nu mai puțin delicioase sunt sorbetul, jeleul din pepene verde, dulceața din coji de pepene verde sau pepenele verde murat (ca să-l poți savura și iarna).

Citește și: Cum prepari cel mai bun sorbet, un desert de vară low fat

Semințele de pepene verde

Cei mai mulți dintre noi aruncă semințele de pepene verde. În fapt, acestea sunt pline de nutrienți valoroși și pot fi mâncate atât crude, direct din pepene, cât și uscate, și coapte, adăugate în salate și în alte preparate.

Sâmburii de pepene verde, plini de vitamine

Sunt foarte bogate în proteine, conțin aminoacizi esențiali: triptofan și lizină, dar și acid glutamic, necesar proceselor de regenerare celulară. Conțin, de asemenea, vitamine din grupul B, minerale prețioase, mai ales magneziu, fier și fosfor, precum și cantități importante de zinc. Semințele de pepene sunt și o sursă sănătoasă de grăsimi, de notat fiind omega 6.

Semințele de pepene roșu sunt foarte bogate în vitamine din grupa B. Fără ele, nutrienții din alimente nu pot fi transformați în energie. Cea mai răspândită vitamină din grupa B care se află în semințele de pepene verde este niacina, esențială pentru menținerea sănătății sistemului nervos, sistemului digestiv și pentru menținerea elasticității pielii. Semințele de pepene conțin și tiamină, riboflavină, vitamina B6 și acid pantotenic.

Nu lipsesc din semințele de pepene verde mineralele: magneziul, fosforul, fierul, potasiul, sodiul, cuprul, manganul și zincul. Toate acestea contribuie la procesele metabolice, întrețin musculatura și articulațiile, dar și tonusul musculaturii netede.

Cum le mănânci?

Spală-le bine sub jet de apă rece, într-un bol. Aruncă semințele care se ridică la suprafață, iar pe restul pune-le la înmuiat în apă sărată două ore și șterge-le apoi cu hârtie absorbantă. Într-o tavă unsă cu ulei de măsline, întinde semințele într-un singur strat. Se țin la  cuptor (165-175°C) circa o oră. Le poți savura curățate de coajă (ca pe semințele de dovleac) sau cu tot cu coajă, dar mărunțite!

E luna august, e în toi sezonul pepenilor, așa că profită de această porție de multivitamine la felie!

Citește și: 

Text: Echipa Femeia.

Foto: iStock.com

Comments

comments

Lasă un răspuns