Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Branzeturile, o solutie mereu buna

Branzeturile, o solutie mereu buna

La micul dejun, pe post de aperitiv sau cină, brânzeturile sunt mereu bine-venite, fie că iei masa singură, în familie sau pregăteşti vreun festin. Numai că există atâtea sortimente, încât nu mai ştii la ce e bun fiecare. Trebuie să le alegi în funcţie de ocazie, dar şi de sănătatea ta.

Hrănitoare şi săţioase

Diferă tipul de lapte folosit sau procesul de producţie, însă toate sunt preparate prin coagularea cazeinei din lapte şi conţin calciu, proteine, zinc, fosfor, magneziu, vitamina A şi vitamine din grupul B (B2 şi B12). Ca şi celelalte lactate, sunt bune mai ales pentru copii şi femei, pentru că întăresc oasele şi dinţii.

Alege de zece!

Înainte de toate, verifică pe ambalaj conţinutul de grăsimi al brânzei pe care o mănânci, dar şi cel de sare, care trebuie să fie cât mai scăzute. Importantă este şi cantitatea inclusă de tine într-o porţie – să nu depăşească 40-50 g, adică două felii.

Cele mai bune combinaţii

În afară de brânza de vaci şi alte tipuri de brânză proaspătă, brânzeturile nu conţin carbohidraţi; în schimb, sunt bogate în proteine. N-ar trebui să le mâncăm alături de orice aliment, cum ar fi carnea, ouăle sau pâinea albă, fiindcă îngreunează digestia. Cum e mai bine să savurăm brânzeturile, ne lămureşte nutriţionistul nostru, Maria Spiridon: „Brânzeturile se vor consuma în asociere cu legume atât crude, cât şi preparate termic, cu orez, paste făinoase integrale, cu pâine integrală, ţinând cont de necesarul nutritiv care să nu conducă la creşterea greutăţii. Unele brânzeturi pot fi folosite şi la diverse prăjituri de casă, preparate cu ingrediente proaspete (cum e plăcinta cu brânză) – produse uşor digerabile şi chiar recomandate în alimentaţie, dar tot cu moderaţie, pentru a nu pune în pericol silueta“.

Fiecare are un gust specific

Telemeaua

Această brânză tradiţională românească nu e foarte sănătoasă din cauza conţinutului mare de sare. Dacă ai hipertensiune, n-ar trebui să te atingi de telemea, poate doar s-o guşti, de poftă, alături de câteva legume, după ce ai ţinut-o în apă rece ca s-o desărezi.
Calorii/100 g: 270

Urda 

Un sortiment foarte bogat în calciu şi totodată dietetic datorită conţinutului mic de grăsimi. Ca şi caşul, este folo-sitoare în curele de slăbire: 2-3 felii îţi satisfac pofta, menţin saţietatea şi nu îngraşă; în schimb, înlocuiesc ţesutul adipos cu masă musculară.
Calorii/100 g: 110

Brânza de burduf

Din lapte de oaie, fermentată şi cu aromă puternică, este brânza preferată de mulţi români alături de mămăligă, ouă şi smântână, o combinaţie dezastruoasă pentru siluetă. Consum-o în cantităţi mici pentru că este sărată!
Calorii/100 g: 280

Brânza de vaci

Este una dintre cele mai sănătoase pentru că n-are multă sare şi nici grăsimi, mai ales dacă alegi una dietetică. O poţi prepara după bunul plac, fiind ideală în combinaţie cu fructe proaspete, la micul dejun sau pe post de gustare.
Calorii/100 g: 115

Brânza cheddar

Despre acest tip de brânză se spune că previne cariile dentare dacă o consumi după masă. Calciul şi fosforul ajută la neutralizarea acidului produs de bacteriile din gură şi menţin dinţii sănătoşi. Este bogată în calciu (760 mg/100 g), iar sare conţine cu moderaţie. Este uşor de topit, fiind preferată la gătit.
Calorii/100 g: 395

Brânza feta

Cea mai cunoscută brânză grecească, feta este obţinută din lapte de capră sau oaie şi e benefică organismului, în ciuda conţinutului considerabil de grăsimi (30-60%). Preparată în saramură sau marinată în tot felul de ierburi aromatice, o poţi folosi la salate sau sendvişuri delicioase, alături de măsline, roşii, ardei, rondele de ceapă. 
Calorii/100 g: 270

Parmezanul

Mulţi adoră parmezanul ras presărat în salate sau la asezonarea unor mâncăruri. Bogat în calciu şi zinc, are însă multe calorii, aşa că se foloseşte în cantităţi mici, doar pentru aromă.
Calorii/100 g: 460

Mozzarella

Dacă medicul ţi-a recomandat să nu mai mănânci sărat, mozzarella e o alegere bună. Cea mai apreciată este obţinută din lapte de bivoliţă.
Calorii/100 g: 290

Brânza cu mucegai

Chiar dacă alegi camembert, roquefort sau alt sortiment mai puţin cunoscut, e bine să ştii că acest tip de brânză fermentată cu textură cremoasă nu este cel mai bogat în grăsimi. Potrivit pentru sosuri, e mai sănătos alături de struguri, pere, nuci sau cu un pahar de vin dulce alături.
Calorii/100 g: 280

Ricotta

Are gust fin, este folosită pentru prepararea a tot felul de prăjituri, conţine foarte puţine calorii şi o cantitate la fel de redusă de grăsimi şi sare. O altă specialitate de brânză dulce perfectă pentru prăjituri este mascarpone, ingredient nelipsit din tiramisu, care este preparată din smântână din lapte de vacă şi are de două, trei ori mai multe calorii decât ricotta (până la 395 de calorii la 100 g).
Calorii/100 g: 140

Tofu

Obţinută din lapte vegetal, este consumată mai ales de vegetarieni, de cei care ţin post sau de persoanele cu intoleranţă la lactoză.
Calorii/100 g: 91

Comments

comments

Lasă un răspuns