Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Capcanele de pe eticheta

Capcanele de pe eticheta

Din 2010 până în prezent, a crescut cu 43% numărul produselor care-şi fac, prin intermediul etichetelor, „reclamă“ nutritivă. Comercianţii au băgat la cap că ne e teamă de grăsimi, calorii, colesterol şi E-uri şi fac (de fapt, scriu) totul ca să ne asigure că produsele lor au calităţi nutritive deosebite. Doar că, de multe ori, pe afară-i vopsit gardul: mesajul pozitiv de pe etichetă e înşelător şi ascunde adevăruri pe care nu le băgăm în seamă. Iată „sloganurile“ pe care să nu le iei chiar de bune!

„Fără colesterol!“

Ce vrea să spună: produsul nu dăunează inimii.

Care-i realitatea: colesterolul poate fi conţinut doar de produsele de origine animală, dar menţiunea de pe etichetă „fără colesterol“ o întâlnim şi pe sticlele cu ulei, caz în care, în mod evident, comerciantul îşi arogă un „merit“ pe care produsul lui îl are de la mama natură. Alţi producători se folosesc de această informaţie când vine vorba de produse junk-food, cum ar fi chipsurile şi alte gustări prăjite. Acestea, e adevărat, dacă sunt făcute cu ulei, nu cu unt sau untură, nu conţin colesterol, dar nici bine nu fac inimii, pentru că au alte ingrediente dăunătoare, plus calorii cu duiumul.

„Cu vitamine adăugate“

Ce vrea să spună: produsul vine cu beneficiile fructelor şi legumelor.

Care-i realitatea: fraze scrise cu literă îngroşată anunţă, pe ambalaj, că punga cu cereale, ciocolata pentru copii şi sucurile conţin din belşug, prin bunăvoinţa producătorului, vitaminele A, C, E sau B. Ca urmare, avem tendinţa să ne culcăm pe-o ureche şi să nu mai consumăm fructe şi legume proaspete, pentru că, uite, brioşa de la supermarket e la fel de sănătoasă! Greşit! Cu oricâte vitamine adăugate s-ar lăuda eticheta, ele nu sunt la fel de eficiente şi organismul nu le asimilează precum în cazul fructelor, legumelor şi cerealelor integrale, pe care nu scrie nimic, dar sunt de o sută de ori mai sănătoase.

„X calorii per porţie“

Ce vrea să spună: produsul nu îngraşă.

Care-i realitatea: această găselniţă de marketing te face să cumperi un produs fără să dai atenţie cifrelor cu adevărat importante: numărul de calorii la suta de grame şi totalul caloriilor produsului respectiv. Pentru producători, „porţie“ înseamnă deseori un biscuit sau o pătrăţică de ciocolată. Serios vorbind, cine se limitează doar la atât la o singură gustare? Atenţie mare: produsele care scot în faţă astfel de informaţii sunt, de fapt, cele hipercalorice!

„Acum, cu mai puţine grăsimi!“

Ce vrea să spună: noul produs e mai sănătos.

Care-i realitatea: pentru că lumea fuge de grăsimi, mulţi producători au făcut modificări în formulele produselor alimentare. Grăsimea înseamnă însă gust bun; aşadar, dacă pui mai puţină grăsime, trebuie să adaugi altceva pentru a păstra savoarea – de exemplu, zahăr. Studiile au demonstrat că produsele sărăcite de grăsimi pot fi chiar mai puţin sănătoase decât varianta iniţială, pentru că trec prin procesări industriale multiple.

Citeste si: Cum evaluezi caloriile din alimente

 


Lasă un răspuns

Sus