Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Care sunt grasimile esentiale

Care sunt grasimile esentiale

Ca urmare a unor studii efectuate în urmă cu mulţi ani, grăsimile au căpătat o reputaţie proastă. Din cauza interpretărilor greşite, s-a încetăţenit ideea că toate alimente care conţin grăsimi duc la apariţia obezităţii şi a bolilor de inimă. Însă, lucrurile nu stau chiar aşa. Există grasimi esenţiale fară de care organismul nu poate funcţiona şi care sunt obligatorii în dietă.

Oamenii de ştiinţă încep să renunţe la sintagma "grăsimile nu sunt bune" şi la fel ar trebui să facem şi noi. La fel ca şi proteinele şi carbohidraţii, lipidele, numite şi grăsimi, sunt substanţe esenţiale pentru om. Grăsimile sunt o importantă sursă de energie şi sunt vitale pentru menţinere sănătăţii pielii sau a părului.

  • Care sunt grasimile bune?

Consumul de grăsimi "bune" (toate grăsimile din categoria grăsimile nesaturate) poate conduce chiar la reducerea riscului de a dezvolta diabet, boli de inimă sau obezitate, şi îmbunătăţeşte nivelul colesterolului. Deci, nu este atât de important câte lipide introducem în organism, căci corpul le poate fabrica singur, ci contează cantitatea şi felul de acizi graşi esenţiali ce intră în organism odată cu hrana, deoarece aceştia nu pot fi sintetizaţi de către om, dar pe baza lor se pot construi toate lipidele de care organismul are nevoie.

Grăsimi bune putem găsi în alimente precum: nuci, avocado, ulei de măsline, ulei de rapiţă, ulei de porumb, ulei de soia, peşte gras, precum somonul şi macroul, păsări de curte.
 

Nici grăsimile saturate nu reprezintă un pericol, atât timp cât sunt consumate în cantităţi moderate. Nu s-a putut găsi o legătură între consumul de grăsimi saturate şi apariţia bolilor de inimă sau a atacurilor cerebrale. Unele tipuri de grăsimi, precum acidul stearic, de exemplu, ce se găseşte în ciocolata neagră, sunt complet inofensive.

  • Cum sa eviti grasimile saturate

Există însă şi grăsimi nerecomandate, cum sunt cele saturate de origine animală (carne grasă, caşcaval) sau cele artificiale, ce se găsesc în uleiurile vegetale hidrogenate parţial. Cercetătorii au descoperit că grăsimile saturate artificiale conduc la creşterea nivelului de colesterol LDL şi scăderea colesterolului HDL, ceea ce poate conduce la apariţia infarctelor şi a atacurilor cerebrale.

Dacă este limitat consumul de mâncăruri procesate, cum ar fi cele de tip fast-food, atunci sunt evitate aceste grăsimi. Nu trebuie să daţi crezare indicaţiilor de pe ambalaje, care susţin că produsul respectiv nu conţine deloc grăsimi saturate. Producătorilor li se permite să scrie asta dacă produsul conţine până la 0,5 grame grăsimi saturate per porţie. Cel mai bun lucru pe care îl ai de făcut este să te uiţi la lista ingredientelor: dacă există cuvântul hidrogenat, atunci produsul are grăsimi saturate, ceea ce inseamnă că acel aliment este extrem de dăunător sănătăţii tale.


Lasă un răspuns

Sus