Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Cateva reguli pentru un nivel normal al colesterolul

Cateva reguli pentru un nivel normal al colesterolul

Colesterolul este una din principalele constante biologice ale organismului, iar valoraea lui este un indicator al stării de sănătate a inimii. Colesterolul indică valorile lipidelor din sânge, în condițiile în care lipidele sunt o sursă majoră de energie pentru organismul uman.

Colesterolul provine din două surse: cel mai mult se produce în ficat, prin transformarea diverșilor nutrienți, în special grăsimi saturate. Din moment ce toate animalele își produc propriul colesterol, cealaltă parte din colesterolul uman provine direct din consumul produselor animaliere. Acest colesterol este absorbit în intestine și se adaugă la cel produs de ficat. O dietă bogată în grăsimi saturate conduce la creșterea producției de colesterol din organism, iar prin reducerea cantității de grăsimi din dietă se poate menține nivelul colesterolului sanguin total în limite normale.  Acest principiu stă la baza unei dieta care reduce colesterolul.

Ceea ce contează este și sursa grăsimilor, pentru că există grăsimi pot fi saturate și nesaturate. Grăsimile saturate se solidifică sau rămân solide la temperatura camerei, iar cele nesaturate sunt lichide în aceleași condiții. Pentru a se reduce colesterolul sanguin total este necesar să se limiteze aportul grăsimilor saturate. Grăsimile saturate se găsesc în special în carne și în lactate nedegresat.

Grăsimile nesaturate – uleiurile – se găsesc în principal în plante și conduc în mai mică măsură la creșterea colesterolului total.

Dieta care reduce colesterolul are cîteva regului esențiale. Limitează aportul de zahar și alcool. Ele nu furnizează mulți nutrienți, dar aduc multe calorii și cresc producția de colestreol.

Exercițiile fizice (20-30 de minute, de trei ori pe săptămâna) ajută la reducerea nivelului colesterolului și previn construirea depozitelor de colesterol. Tot mișcarea duce și la reducerea stresului, un alt factor de risc important în cazul bolilor cardiovasculare.

Consumă pește de cel puțin trei ori pe săptămână. Anumiți pești marini și oceanici — cum ar fi macroul, somonul, heringul, tonul — conțin acizi grași omega 3. Aceștia contribuie la menținerea unui nivel scăzut al colesterolului în sânge.

Evită alimentele cu conținut ridicat de sodiu și crește cantitatea de carbohidrați complecși integrali consumată. Ca și grăsimile, sunt o excelentă sursă de  energie și de fibre alimentare, dar fără efectul negativ pe care grăsimile îl pot avea asupra organismului. Consumați 20-30 de grame de fibre în fiecare zi. Alimente cum ar fi legumele, cerealele integrale, orezul brun, merele, căpșunile și morcovii trebuie consumate pentru că ele conțin fibră solubilă. Aceasta ajută la scăderea  colesterolului din sânge.

Articol exclusiv online
Text: Otilia Ignat
Sursa foto: Thinkstock/Guliver


Lasă un răspuns

Sus