Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Cati ani au genunchii tai

Cati ani au genunchii tai

Milioane de pași, ridicări și așezări, sărituri, alergări, toate aceste mișcări normale pentru activitățile de zi cu zi supun genunchii la grele încercări.

Pentru mișcările pe care le facem în mod natural se solicită mușchii, ligamentele și articulațiile. Nici nu ne dăm seama câtă presiune suportă încheieturile când ridicăm greutăți, când alergăm sau dacă avem kilograme în plus. Dintre articulații, cea a genunchiului este cea mai complexă, dar și cea mai supusă accidentărilor în activități banale. Până nu demult, afecțiunile articulațiilor erau catalogate ca boli ale vârstnicilor. Cartilajele și ligamentele se deteriorează în timp, încheieturile se inflamează, se deformează și produc dureri. Asta nu înseamnă că toți vom suferi de artrită sau osteoartrită. Totuși, în ultima perioadă, medicii se confruntă cu un fenomen alarmant: tot mai multe femei tinere au probleme cu genunchii, iar riscul degradării acestora crește din ce în ce mai mult.

Trei afecțiuni comune

  • Osteoartrita afectează cartilajul articular și se instalează după 40 de ani.
  • Poliartrita reumatoidă este o boală inflamatorie care poate apărea la orice vârstă.
  • Artrita posttraumatică este o leziune a osului ori a cartilajelor ce apare în urma unui accident, imediat sau după o vreme (chiar și după doi ani).

Dușmanii tăcuți

Creșterea dramatică a problemelor la genunchi în rândul persoanelor tinere este cauzată în primul rând de sport. Ciudat, nu? Baschetul, voleiul, alergarea cu încălțăminte nepotrivită și pe beton, tenisul (sporturi care implică un ritm rapid, sărituri, pivotări) sau exercițiile cu greutăți mari pun presiune pe încheieturile genunchilor. Săriturile și aterizările ușor dezechilibrate, precum și răsucirea piciorului pot distruge genunchii în câteva secunde, ne avertizează specialiștii.

Kilogramele în plus sunt alți dușmani pentru genunchi.

Zahărul. Studiile au arătat că zahărul dezechilibrează mineralele din organism și facilitează procesele inflamatoare.
La fel de nocivi sunt carbohidrații consumați în exces.

Hormonii și mușchii fac femeile mai sensibile la accidentări. Ele au un risc de opt ori mai crescut să dezvolte aceste afecțiuni articulare, pentru că sunt predispuse la îngrășare, sarcina este o adevărată corvoadă pentru genunchi, masa musculară e redusă, iar ciclul menstrual scade nivelul mineralelor și vulnerabilizează încheieturile.

În perioada menopauzei, scăderea nivelului de estrogen afectează genunchii, întrucât estrogenul are efecte antiinflamatoare, iar diminuarea lui favorizează inflamațiile și durerea.

Cercetările au arătat că mușchii bărbaților răspund mai repede la impulsurile nervoase decât cei ai femeilor, iar asta îi face să reacționeze mai eficient în momente cruciale. Tot studiile au arătat că femeile au tendința să sară cu bătaie pe tălpi și să aterizeze cu genunchii îndreptați unul spre celălalt, lucru ce pune în pericol încheietura genunchilor.

Fumatul este un alt factor de risc pentru sănătatea genunchilor, fiindcă ingredientele din țigări afectează celulele care țin cartilajul sănătos.

Situații îngrijorătoare

Un mic accident la menisc poate să nu dea niciun semn până ce nu se agravează, pentru că acest cartilaj nu are terminații nervoase. Durerea ușoară sau moderată, care apare și dispare după ce faci exerciții fizice, este ceva obișnuit, dar, dacă senzația de disconfort e regulată,  se simte în aceeași zonă a genunchiului și nu cedează după mai mult de trei săptămâni cu antiinflamatoare,  e cazul să mergi la medic.

Soluții pentru probleme simple

Un bun mod de a proteja genunchii este să le întărești mușchii, întrucât musculatura puternică încorsetează articulațiile și le apără de mici accidente.

Dacă ai genunchiul deja afectat, ciclismul și înotul  (mai puțin brasul, fiindcă solicită genunchii) sunt sporturi benefice, pentru că încetinesc degradarea articulației.

Bandajele elastice și ridicarea genunchiului pe o pernă reduc inflamația.

Când apar durerile, antiinflamatoarele sunt de mare ajutor. La fel de bune sunt compresele reci, aplicate de 2-3 ori pe zi, pentru 30 de minute.

Glucozamina sau sulfatul de glucozamină, ce se extrage din scoici și crustacee, ajută la refacerea țesutului moale, inclusiv a cartilajului. Multe suplimente alimentare speciale pentru afecțiunile reumatice conțin această substanță.

Test rapid

  • Ai mai mult de 10 kg în plus față de normal (IMC mai mic de 25)? ρ Da ρ Nu
  • Te-au durut vreodată genunchii sau ți s-au umflat fără motiv? ρ Da ρ Nu
  • Îți trosnesc uneori genunchii atunci când mergi? ρ Da ρ Nu
  • Stai mult pe scaun? ρ Da ρ Nu
  • Ți-e greu să ții picioarele perfect drepte? ρ Da ρ Nu
  • Poți să atingi degetele de la picioare ținând picioarele întinse? ρ Da ρ Nu
  • Porți tocuri înalte? ρ Da ρ Nu
  • Ai probleme când îndoi unul din genunchi? ρ Da ρ Nu
  • Te-ai trezit vreodată cu genunchii anchilozați? ρ Da ρ Nu
  • Te-ai lovit, ai făcut apă, s-a umflat sau a fost rupt? ρ Da ρ Nu

Rezultate

Notează fiecare răspuns afirmativ cu un punct, iar pe cele negative cu 0, apoi fă totalul.

2 puncte. Felicitări, ai picioare de gazelă, genunchi tineri și puternici. Protejează-i cât mai bine și bucură-te de mișcare în orice moment!

3 puncte. Genunchii tăi sunt tineri, dar dau semne de îmbătrânire. Te confrunți deja cu primele probleme. Chiar dacă durerea încă nu a apărut, genunchii au nevoie de mai multă grijă. Nu este grav, dar evită sporturile care implică sărituri (tenis, alergat) și pantofii cu toc mai mare de 3 cm. Pantofii cu toc stiletto păstrează-i doar pentru ocazii speciale.

4-6 puncte. Genunchii au ajuns la vârsta maturității și deja ai simțit mici neplăceri, iar riscul apariției problemelor la genunchi este destul de ridicat. Stai cu ochii pe cântar și menține-ți greutatea în limite normale! Fă sport, dar nu orice – înotul și ciclismul sunt cele mai bune forme de mișcare ce protejează genunchii.

7-10 puncte. Articulațiile tale nu sunt în cea mai bună formă și au vârsta unei persoane trecute de 50 de ani. Trebuie să consulți urgent un medic, pentru a afla care este starea articulațiilor și care sunt cele mai bune măsuri pe care le poți lua.

Articol preluat din ediția de decembrie 2014 a revistei Femeia.

Autor: Luminița Tăbăran

Sursa foto: Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus