Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Nutriție și diete > Ghimbirul: ce este, ce beneficii îți aduce, cum îl consumi și îl cultivi

Ghimbirul: ce este, ce beneficii îți aduce, cum îl consumi și îl cultivi

Un vechi proverb indian spune că “tot ce-i bun se găsește în ghimbir”. Și are dreptate, dacă ținem seama de savoarea și de proprietățile medicinale ale acestuia.

 

Ce este ghimbirul?

Foarte aromat, dar și pișcător, ghimbirul (lat. Zingiber officinale), una dintre rădăcinile cu puteri senzaționale, este cunoscut încă de-acum 3.000 de ani, când era folosit de către chinezi pentru atenuarea problemelor aparatului respirator.

Aparține familiei plantelor cu tuberculi și este un rizom (o rădăcină) subteran cu o formă neregulată, noduros, atingând până la 5-6 centimetri în lungime.

Legiunile romane au adus în Europa tot felul de arome şi gusturi, care de care mai sănătoase, afrodiziace mai altfel. Romanii au luat ghimbirul de la indieni și l-au folosit la băuturi răcoritoare, dar şi împotriva greţurilor provocate de bogatele lor mese. L-au folosit ca ingredient, dar şi ca medicament. L-au împrumutat apoi tuturor popoarele cucerite, lăudându-i calităţile. După căderea Imperiului roman, ghimbirul a fost însă uitat.

Revenire în forţă

Cunoscută de mai bine de 3.000 de ani în China şi India, rădăcina de ghimbir este unul dintre cele  mai des folosite condimente: la carne şi legume, în supe şi fripturi, la prăjituri şi îngheţate, la sucuri şi băuturi. Numele îi vine din sanscrită şi înseamnă, descriind forma, corn de cerb. Din China a adus-o, redându-i practic strălucirea în Europa, Marco Polo. Curând, tămăduitorii Evului Mediu i-au descoperit calităţile curative: digestiv, antiastmatic şi antivomitiv.

În zilele noastre, principalul producător de ghimbir este Jamaica, urmat de China, India, Nepal, Thailanda, Bangladesh, Nigeria și Australia. Se comercializează proaspăt, murat sau sub formă uscată de pudră ori fulgi.

 

Citește și: 9 legume necunoscute

Cum recunoşti ghimbirul bun?

Ghimbirul proaspăt trebuie să fie dens, neted şi fără pete întunecate şi urme de lovituri.  Mai mult,  cu cât este mai lungă rădăcina, cu atât mai multe uleiuri esenţiale şi oligoelemente conține. Pe piața noastră ajunge numai ghimbirul matur, care necesită descojire. Cel tânăr, care nu necesită descojire, și care are un gust mai blând se găsețte numai în piețele din Asia.

 

Ce gust are ghimbirul?

Ghimbirul proaspăt o aromă înțepătoare și iute, dar foarte proaspătă, cu note citrice, spre deosebire de ghimbirul uscat, care este mai mult aromat decât iute.

 

Cum se păstrează?

Ghimbirul se păstrează în loc răcoros, nu mai mult de 10 de zile. La frigider poate fi păstrat și 3 luni într-o cutie ermetică, pentru a nu se deshidrata.

Cea mai simplă și sigură metodă de păstrare este prin congelare. Rădăcina de ghimbir necurățată se împachetează și se pune în congelator. De asemenea, tot la congelator se mai poate păstra și ras, într-o cutie sau pungă bine închisă, ca să nu-și piardă nici aroma, nici proprietățile.

 

Ce conține ghimbirul

Multiplele virtuți atribuite ghimbirului se datorează mai ales bogăției sale de uleiuri volatile. El conține, de asemenea, substanțe fenolice (numite gingerol, shogaol), enzime proteolitice, acid linoleic, vitamine (în special B6 și C) și minerale (calciu, magneziu, fosfor și potasiu).

Citește și: Șofranul, pulberea de aur

Proprietăți terapeutice

Ghimbirul are efecte antioxidante, antiinflamatoare şi antitumorale. Ajută la eliminarea gazelor intestinale şi este un foarte bun depurativ. Arde grăsimile, stimulează metabolismul, este antiulceros.

Iată luate pe rând cele 21 de beneficii de necontestat ale ghimbirului, argumente suficiente pentru a-l include în hrana de zi cu zi:

1. diminuează tulburările digestive – are efect calmant în durerile abdominale, ușurează digestia, elimină gazele intestinale, reglează pofta de mâncare;

2. întărește substanțial sistemul imunitar, prevenind apariția răcelilor și a altor boli virale;

3. desfundă și drenează în mod eficient sinusurile. Tot ce trebuie să faci este să bei o cană de ceai fierbinte de ghimbir. Folosit astfel, ghimbirul nu are efecte adverse;

4. aliat de nădejde în tratarea răcelilor – calmează durerile în gât, sinuzitele, scade febra și descongestionează căile respiratorii;

5. crește temperatura corporală – de aceea consumul le este indicat persoanelor friguroase;

6. este de real folos în vertij, amețeală și grețuri, așa că nu uita să-l iei cu tine când călătorești pe distanțe lungi cu mașina ori plănuiești deplasări la înălțime! Este de folos când ai grețuri în sarcină, dar și din cauza chimioterapiei;

7. are proprietăți stimulatoare, tonice și energizante – în zilele în care te simți vlăguită, lipsită de energie, bea un ceai, o limonadă sau fă-ți o salată în care să adaugi ghimbir ras;

8. accelerează metabolismul, intensifică arderea grăsimilor și contribuie la evacuarea toxinelor din organism;

9. reduce nivelul glicemiei – consumă, în acest scop, zilnic un pahar cu apă în care ai pus puțin suc de ghimbir;

10. îmbunătățește circulația periferică;

11. combate migrenele, întrucât blochează efectele prostaglandinei, substanța care duce la inflamarea vaselor de sânge ale creierului, fapt ce duce la apariția durerilor de cap;

12. este un aliat contra stresului, contribuind la reducerea acestuia în organism;

13. combate inflamațiile și infecțiile (este considerat un antibiotic natural);

14. este un bun analgezic, ameliorează durerile reumatice;

15. tratează căderea părului;

16. calmează durerile menstruale, dar doar dacă este consumat sub formă lichidă;

17. este un afrodiziac dovedit – bea zilnic o cană de ceai de ghimbir ca să simți efectele;

18. previne apariția cancerului ovarian, studii de specialitate dovedind că femeile care consumă constant ghimbir reduc riscul apariției acestei forme de cancer cu peste 30%;

19. reduce inflamația în colon și în intestine, lucru ce reduce și riscul de a face cancer de colon;

20. este un bun tratament dermatologic – se aplică direct pe rănile ușoare sau pe arsura solară;

21. este un relaxant perfect, pentru a dormi mai bine.

Citește și: Afrodisiacele sau o mână de ajutor pentru dragoste cu spor

 

Ghimbir pudră

Cum îl consumi

În alimentație, ghimbirul îți aduce în farfurie aromă, dar și gust picant. Poți să-l consumi crud sau uscat, sub formă de pudră sau murat. Cu toate că este des asociat cu bucătăria asiatică, ghimbirul poate fi folosit în foarte multe preparate din meniul nostru zilnic, fie că vorbim despre asezonarea tocănițelor, despre marinarea cărnii de pui, porc sau miel ori de preparate pe bază de fructe de mare sau pește. Este minunat când îl folosești la prepararea deserturilor: turtă dulce, orez cu lapte, salate cu fructe ori în patiserie.

Pentru a avea rezultate vizibile, este indicat să fie consumat zilnic sub orice formă: proaspăt, adăugat în mâncăruri și salate, sub formă de ceai sau infuzie.

Desi este atât de sănătos, ghimbirul este prea puțin folosit, cel puțin la noi. Iată câteva idei:

– adaugă ghimbir proaspăt ras în limonadă. Este foarte bun în toate preparatele cu orez, indiferent dacă sunt dulci sau sărate, capacitatea ghimbirului de a se potrivi la toate mâncărurile fiind una din marile lui calități;

merge foarte bine în salate împreună cu ulei de măsline, usturoi și oțet basamic sau suc de lămâie. Rezultă un dressing minunat, potrivit pentru orice fel de salată;

adaugă ghimbir în sucul de portocală, o să ai o adevarată surpriză în ceea ce privește gustul;

pune ghimbir în mijlocul merelor pe care le coci, în toate soteurile de legume, în piureul de cartofi și în legumele fierte la aburi;

– adaugă o linguriță de ghimbir măcinat în rețeta de negresă, pentru a-i da o savoare aparte.

Citește și: Rețetă de pui cu orez și ghimbir

Iată alte câteva rețete numai bune de încercat:

  • Ceai de ghimbir – Cum se prepară?

Varianta la pliculețe se prepară ca orice alt fel de ceai, prin infuzare, câteva minute. Dar adevăratul ceai de ghimbir, unde toate calitățile și aromele acestei rădăcini miraculoase sunt puse în valoare, este ceaiul din ghimbir proaspăt.

Spală bine o rădăcină proaspătă de ghimbir. Dă rădăcină prin răzătoarea cu găuri mari. La o cană de ceai ai nevoie de circa două lingurițe cu vârf de răzătură de ghimbir. Pune această cantitate într-un vas, adaugă o cană și jumătate de apă rece și pune la fiert. După ce începe să clocotească, acoperă și lasă la foc mic încă 10 minute. Ceaiul rezultat este foarte aromat, ușor iute, dar foarte plăcut la gust. Poți adăuga puțină miere și suc de lămâie. Restul ghimbirului ras se poate păstra în congelator în cantități porționate pentru câte o cană de ceai, ca să-l ai la îndemână. Ghimbirul înghețat se pune direct în apă la fiert.

Poți face cantități mai mari și ai un delicios ceai rece perfect pentru hidratare în zilele caniculare de vară. În plus, ceaiul de ghimbir are un efect tonic general.

La fel de eficient în tratarea inflamaţiilor şi durerilor în gât, a tusei, a răguşelii, a problemelor respiratorii este să amesteci cu miere şi lămâie sucul de ghimbir proaspăt stors ori să iei câte o linguriţă de tinctură de ghimbir de trei ori pe zi. Are efect antifebril şi sudorific, numai bun când temperatura crescută îţi dă frisoane. Masajul cu ulei esenţial de ghimbir (câteva picături adăugate în uleiul de corp obişnuit) are efect decongestionant asupra căilor respiratorii. Poţi face şi inhalaţii cu acest ulei.

  • Siropul, pansament pentru gât

Pui la fiert 500 g de zahăr brun, adaugi o rădăcină de ghimbir dată pe răzătoarea mică, iar când începe să clocotească, laşi zece minute să fiarbă, apoi dai deoparte. Adaugi sucul de la o lămâie şi gata siropul tămăduitor pentru mucoasa iritată a gâtului!

Smoothie
  • Smoothie de ananas și ghimbir

Smoothie de ananas și ghimbir nu este doar foarte gustos, ci și foarte sănătos. Combinația dintre ananas și ghimbir are efecte antinflamatorii certe. Este recomandat să-l pregătești din ananas și ghimbir proaspăt.

Un truc excelent în zilele caniculare pentrua avea o băutură răcoritoare de vară, nu doar foarte sănătoasă, este să congelezi pentru două ore feliile de ananas înainte de a prepara acest smoothie.

Pentru două pahare de smoothie de ananas și ghimbir ai nevoie de două felii groase de ananas proaspăt (fiecare groasă de două degete), un mango, o bucată mare de ghimbir (aproximativ patru centimetri de rădăcină de ghimbir), un pahar de lapte de cocos, lapte degresat, sau lapte de soia, o lingură de nucă de cocos rasă, câteva picături de esență naturală de vanilie sau rom.

Pune toate ingredientele în blender. Fructele trebuie tăiate în bucăți mari. Omogenizează totul cu câteva impulsuri scurte și delectează-te!

Nu-l simţi, dar se simte

Dacă nu te-ai împrietenit cu aroma ghimbirului, încearcă să-l consumi în cantităţi mici, alături de alte ingrediente care să-i atenueze gustul. Când eşti răcită, bea la micul dejun un smoothie din portocale, ananas, mango şi câteva feliuţe de ghimbir, trecute toate prin storcător. Iar la cină, delectează-te cu supă de pui sau supă cremă de morcovi condimentată cu ghimbir.

Tinctura de ghimbir

O găsești la magazinele de tip Plafar și este indicată pentru funcționarea normală a digestiei, reducerea senzației de greață date de răul de mișcare, pentru creșterea poftei de mâncare și susținerea bunei funcționări a circulației periferice.

 

Cură de slăbire cu ghimbir

Cum slăbești cu ghimbir

Ghimbirul ajută mult și la slăbit. Dacă preferi infuzia, prepar-o astfel: încălzește o cană de apă, fără însă a o lăsa să dea în clocot. Taie o felie dintr-o rădăcină de ghimbir și introdu-o în apa fiartă. Acoperă cana și lasă ghimbirul la infuzat 5 minute. După aceea, stoarce în cana cu infuzie zeama unei lămâi și bea 1-2 căni pe zi, dimineața, pe stomacul gol. Dacă vei avea și o dietă echilibrată, vei avea toate șansele să slăbești 1-2 kg pe săptămână.

 

Contraindicații

Este contraindicat persoanelor diabetice, celor care suferă de boli de inimă, au calculi biliari, ulcer sau gastrită, dar și viitoarelor mămici, întrucât provoacă contracții uterine.

Ceaiul de ghimbir este bun la răceală, stomac şi rinichi deopotrivă. Mare atenţie însă: substanţele active din ghimbir nu interacţionează întotdeauna plăcut cu medicamentele. Nu se ia odată cu somniferele, pentru că prelungeşte starea de somn. De asemenea, consumul zilnic de ghimbir poate împiedica absorbţia fierului şi a vitaminelor liposolubile. Pe de altă parte, sporeşte puterea unor medicamente precum aspirina, ceea ce duce la apariţia unor hemoragii (de unul singur, stimulează circulaţia).

 

Cum să cultivi ghimbir acasă

Poate nu te-ai gândit până acum, însă află că poți avea propria cultură de ghimbir la tine acasă. Iată cum:

– cumpără ghimbir proaspăt, cu mulți boboci. Ideal ar fi ca aceștia să fie și puțin verzi;

– alege un ghiveci mare: rădăcinile ghimbirului cresc orizontal, așa că trebuie să alegi un vas încăpător pentru a-i permite dezvoltarea;

– pune rădăcina de ghimbir în apă caldă peste noapte;

– pune pământ bogat și bine drenat în ghiveci;

– înfige rădăcina în pământ, cu mugurele îndreptat în sus și acoperă cu pământ, aproximativ 2 cm.

– așază ghiveciul într-un loc cu temperatura constantă, ferit de razele solare;

– ai grijă să păstrezi solul umed;

– mugurul de ghimbir va ieși la suprafață după câteva săptămâni, întrucât creșterea este lentă;

– vei recolta ghimbirul la 3-4 luni după ce a început să crească. Înlătură pământul de pe margine și taie cantitatea necesară de ghimbir, apoi acoperă iar cu pământ.

Citește și: 

Text: Echipa Femeia.

Foto: 123rf.com, Pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns